If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Gamla stavningen var Foai, men då upptäckaren av fisken ville hedra en god vän med namnet så ändrades det till Foae.
Jag föder kontinuerligt upp dessa underbara och trevliga fiskar.
Ja, man kan ju undra - med namnet svanvik alltså - ville bara passa på när jag nu fann dig på nätet att säga tack för senast och att nyereriein växer, frodas och bråkar...
fast jag har grunnat på det där du sa igår om hästnosar - alla verkar inte hålla med dig här i forumet. Jag grunnar vidare - gött att det åtminstone finns två akvarienördar på samma ö!
mvh/ joe
MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
Låter häftigt med 40 st, hur många hanar är det? Troffemickes karliani copper är ju grymt snygg. Det är väl mest dem det lutar åt, även moliron är fin. Funderar kanske på att ha dem ihop med C. pleurospilus och Cyprichromis jumbo Mpimbwe. Tror det kan funka.
Mvh/ BB
Jag skulle inte rekomendera pleurospilus med foai då pleurospilus är väldigt aggresiva i sitt revir beteende. jag har moliro ihop med leptosomer (utinta) och det funkar perfekt har även några par med hästnosar (Tanganicidus ir kiku)
Tjena, hoppar pleuron och foain då, får bli ett vinterprojekt att få tag i foai. Vi var i Nol, lerum och tropimporten idag, riktigt kul. Själv brände jag mitt krut i Nol då jag tycker han är outstanding. Det blev: 2+4 Astatotilapia burtoni, 1+3 Callochromis pleurospilus "Red stripe rainbow-Maswa", 2+2 cyprichromis malasa island, 4+6 Cyprichromis sp. jumbo "Yellow head-Mpimbwe", 4+6 Ophthalmotilapia ventralis "Sumbu" och slutligen 24 Tropheus Pemba. Stoppade ner ventralisen och jumbon i mitt 375, tror det blir bra. Jag ska fixa lite bilder imorgon på firrarna. Var riktigt sugen på kilesa i Lerum där det gick utfärgade hanar på 6 cm men det får bli en annan gång.
Gamla stavningen var Foai, men då upptäckaren av fisken ville hedra en god vän med namnet så ändrades det till Foae.
Jag föder kontinuerligt upp dessa underbara och trevliga fiskar.
Mycket riktigt, min farfar och hans två bröder tog namnet efter deras gamla familjegård som låg ungefär där Svanviks industriområde ligger idag på Vallhamnsrakan. Numera är min farfars del av släkten samlade i Röra på norra Tjörn. Hade varit riktigt kul att få komma förbi och kolla på dina kar vid tillfälle.
Mycket riktigt, min farfar och hans två bröder tog namnet efter deras gamla familjegård som låg ungefär där Svanviks industriområde ligger idag på Vallhamnsrakan. Numera är min farfars del av släkten samlade i Röra på norra Tjörn. Hade varit riktigt kul att få komma förbi och kolla på dina kar vid tillfälle.
Kommentar