Glastjocklek på måttbeställda kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #31
    Vad ni glömmer är limningen. Jag har sett massor av skitdåligt limmade akvarium i butiker. Om jag köper dessa skitkar, kommer försäkringsbolaget att ersätta? Enligt min bedömning är många lågpriskar i butik långt ifrån fackmannamässigt.

    Då kan man ju fundera lite över vad fackmannamässigt är? Vilken utbildning har en glasmästare? Hur många glasmästare har aldrig någonsin byggt akvarium? Kan en glasmästare som aldrig byggt akvarium förr bygga fackmannamässigt? Är Aros glas fackmän? Om de är fackmän, gäller inte akvarium byggda efter deras rekomendationer för fackmannamässigt?

    Själv föredrar jag att limma själv. Jag tar längre tid på mig och gör ett bättre jobb än de flesta polacker som limmar 20-50 kar om dagen till mycket låga löner. För visst är det så, de flesta paketlösningar är byggda i polen enligt löpande bandprincipen, fackmannamässigt? Mina egna färdigheter i akvarielimmning har jag skaffat genom att limma akvarium. Fackmannamässigt? Jag gjorde flertalet akvarium själv innan jag började att limma professionellt, fackmannamässigt? Jag hade i vilket fall aldrig fått förtroendet att limma kar på min arbetsplats om jag inte haft min erfarenhet, anskaffad som "icke fackman".

    Hitentills har jag aldrig haft spruckna rutor eller läckage på av mig limmade kar, vi får väl se om/när det händer om jag kan räknas som fackman och jobbet fackmannamässigt.

    När det gäller glastjocklek så kan man alltid kompensera för ojämn bänk, sättningar i grunden, dålig limmning osv med tjockare glas. Om man limmar ordentligt, sätter karet jämnt och stabilt och inte utsätter karet för hårda påfrestningar så räcker aros rekomendationer utmärkt.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Pikkenix
      Användare
      • March 2005
      • 254

      #32
      Så då är det beställt 2 st 180*70*35 kar i 8mm glas för 2500 kronor stycket.

      Nu ska bara svärfar svetsa ihop en ställning åt mig och filter samt pump köpas in sen ska karen fyllas!
      Mvh
      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

      Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

      Kommentar

      Arbetssätt...