Glastjocklek på måttbeställda kar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

Ursprungligen postat av Prayerman
    Får jag fråga varför du skall ha ett sånt lågt kar?
    Anledningen är att jag inte anser att malawi använder mycket mer "vattenyta" än detta. Har därför gärna så stor bottenyta som möjligt utan att literantalen springer iväg för mycket. Ska dessutom ha flera kar på höjden vilket gör låga kar passande.

Tack för alla svaren, lär nog bli 8 eller 10 mm så kan jag sova gott om nätterna och slippa oroa mig. Får se vad han (glasmästaren) får fram för kostnader.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• Guzrob
      Användare
      • October 2004
      • 389

Jag har byggt 9 st kar med storleken 150*70*35 (L*D*H) i 5mm glas. har även haft 5 mm som bottenglas och det har absolut inte varit några problem alls.
      När man räknar glastjocklek beror det på hur högt karet är.... men tänk på att det är vattenmängdens höjd som räknas......
      :D:D:D:D

Kommentar

• Guzrob
        Användare
        • October 2004
        • 389

Det dära med försäkringarna.... Har virit i kontakt med mina försäkringsbolag (IF och Länsförsäkringar) ang. vad som gäller hemmabyggda kar... och båda säger att de kan inte täcka upp några skador i det fallet.....

Så var inte dumsnål... köp ett av en specialtillverkare om du vill ha ett med speciella mått....

Det kostar att ligga på topp........
        :D:D:D:D

Kommentar

• Azazello
          Användare
          • August 2006
          • 15

Jag tror knappast att försäkringsbolaget skulle börja be om kvitto på att ett akvarium var tillverkat av en butik (det finns ju inte ens någon relevant utbildning eller certifiering), det faller ju på sin egen orimlighet. Man skulle då vara tvungen att utverka originalkvitto på begagnade akvarier för att försäkringen skulle gälla? Om man själv börjar dra upp att "det förmodligen pajade för att man själv byggt det i tunt glas" så får man ju skylla sig själv liksom...

Jag har haft ett 180 x 60 x 30 i 6 mm glas och (jag vågar knappt berätta det) jag hade missupfattat försäljaren och trodde att det skulle klara sig utan tvärstagen (det hade alltså ingen list i överkant) Så när det ena pajade så tog jag bort det andra också. Med vatten i karet. Rutan bågnade minst fem centimeter och jag blir fortfarande kallsvettig när jag tänker på det trots att det var snart tio år sedan (jag bode hos en kompis som inte hade någon hemförsäkring alls...) MEN: Den höll.

Summa kardemumma: Glas är mycket starkare än man tror, jag skulle lätt bygga i 6 mm (oavsett pris) men med ordentliga lister i överkant. 10 mm blir bara fulare, sämre färger på firrarna och 40 % tyngre. 10 mm skulle det ju vara om det var 60 högt! Jag orkar inte ens tänka på vilken glastjocklek en 720-litersburk skulle ha om man tillämpade samma säkerhetsmariginaler...
          Senast redigerad av Azazello; 28 September 2006, 00:00.

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av Azazello
            Jag tror knappast att försäkringsbolaget skulle börja be om kvitto på att ett akvarium var tillverkat av en butik (det finns ju inte ens någon relevant utbildning eller certifiering), det faller ju på sin egen orimlighet. Man skulle då vara tvungen att utverka originalkvitto på begagnade akvarier för att försäkringen skulle gälla? Om man själv börjar dra upp att "det förmodligen pajade för att man själv byggt det i tunt glas" så får man ju skylla sig själv liksom...
            Oftast syns det om det är hemgjort... det ska vara byggt av fackmän om försäkringen ska gällla.

Jag har haft ett 180 x 60 x 30 i 6 mm glas och (jag vågar knappt berätta det) jag hade missupfattat försäljaren och trodde att det skulle klara sig utan tvärstagen (det hade alltså ingen list i överkant) Så när det ena pajade så tog jag bort det andra också. Med vatten i karet. Rutan bågnade minst fem centimeter och jag blir fortfarande kallsvettig när jag tänker på det trots att det var snart tio år sedan (jag bode hos en kompis som inte hade någon hemförsäkring alls...) MEN: Den höll.
            Fördelen med ett tjockare glas är inte bara att det är starkare utan även att limmet har mer yta att fästa på vilket kan vara bra.

Summa kardemumma: Glas är mycket starkare än man tror, jag skulle lätt bygga i 6 mm (oavsett pris) men med ordentliga lister i överkant. 10 mm blir bara fulare, sämre färger på firrarna och 40 % tyngre. 10 mm skulle det ju vara om det var 60 högt! Jag orkar inte ens tänka på vilken glastjocklek en 720-litersburk skulle ha om man tillämpade samma säkerhetsmariginaler...
            Jag ser ingen skillnad på mina fiskar om dom simmar i en burk i lokalen med 6mm glas eller hemma där det är 12mm glas, det finns olika kvaliter på glas men det är klart att om man använder det billigaste man kan komma över så får man nog en grön ton i alla sina fiskar.
            Det är inte bara höjden som är avgörande angående vilket glas man ska köra, ytan spelar in med så det blir ju inte en tredubbling av glaset bara för man höjjer det till 60cm... då räcker det med 12mm med den bottenytan.

Ps. Välkommen till forumet =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

Hej!

Jag hade byggt i 6 mm. Tabellerna gäller som jag förstått det akvarium utan stöd för bottnen och utan stabiliserande glaslister. Har man frigolit under hela karet, en stabil bänk och stabiliserande lister är det nästan bara höjden som avgör vilken glastjocklek man ska ha.
              Enligt NCS FAQ håller 6 mm glas för akvarium upp till 40 cm i höjd:

Att 10 mm glas bara skulle kosta 50 kr mer per m2 gäller inte gemene man. Köper man glaset hos en glasmästare är det rätt stor prisskillnad.

Mvh

olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• waterboy78
                Användare
                • August 2004
                • 41

Antalet litrar och glastjocklek har har ingenting med varnadra att göra. Det som är avgörande är vattenpelarens höjd, d.v.s. karets höjd och till en viss grad även längden på karet.
                Man kan alltså inte säga att man måste ha 10mm till ett kar på 500l. Ett 500l kar som är 2m högt kräver ett tjöckre glas( kanske 15mm el. 18mm?) än ett 500liters kar som endast är 50cm högt.
                Jag hade valt 8mm för ditt kar med tanke på nattsömnen. 6mm håller, säkert även 4mm... allt är relativt...

Kommentar

• Azazello
                  Användare
                  • August 2006
                  • 15

Ursprungligen postat av deelay
                  Oftast syns det om det är hemgjort... det ska vara byggt av fackmän om försäkringen ska gällla.
                  Säkert. Men för det första så utgår jag från att man kan bygga ett akvarium om man ger sig på det. Kan man inte det så tycker jag att man ska köpa det i en butik. För det andra så tror jag knappast att försäkringsbolaget kommer hem till en och kräver att få se akvariet som har pajat (det är förstås möjligt, men knappast troligt), man har ju dessutom förmodligen redan slängt bort det. Det är självklart att dom kräver att det ska vara "fackmannamässigt", men vad har det för betydelse i praktiken?

Fördelen med ett tjockare glas är inte bara att det är starkare utan även att limmet har mer yta att fästa på vilket kan vara bra.
                  Det är det säkert en "fördel", men frånga är väl om det behövs? Jag är ju ingen expert på området (vilket framgår väl av mitt förra inlägg) men jag inbillar mig att det knappast är nödvändigt. Ska man ha burkan stående på samma ställe och vill ha den väldigt länge (även när algerna börjar ta sig in in limfogarna) så är säkert 10 mm att föredra...

Jag ser ingen skillnad på mina fiskar om dom simmar i en burk i lokalen med 6mm glas eller hemma där det är 12mm glas, det finns olika kvaliter på glas men det är klart att om man använder det billigaste man kan komma över så får man nog en grön ton i alla sina fiskar.
                  Lite svårt att jämföra om man inte har dem brevid varandra Men visst, det är knappast hela världen. Jag kommer bara ihåg en burk jag hade i 12 mm där neontetrorna såg ganska tråkiga ut. Vikten och utseendet är värre.

Det är inte bara höjden som är avgörande angående vilket glas man ska köra, ytan spelar in med så det blir ju inte en tredubbling av glaset bara för man höjjer det till 60cm... då räcker det med 12mm med den bottenytan.
                  Men man bygger 720-burkar i 10 mm och 125 x 40 x 40 i 6mm... Jag har till och med sett 110 x 45 x 45 i 6 mm säljas i butik. Nu snackar vi om en decimeter lägre än så.

Ps. Välkommen till forumet =)
                  Tack!

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Jag har beställt ett 720L som snart är klart och den har glasdimensionerna - 12mm i botten, 10mm på längden och 8mm på sidorna.

Kommentar

• Erik Österlund
                      NCS Medlem

• January 2005
                      • 3788

Säkert. Men för det första så utgår jag från att man kan bygga ett akvarium om man ger sig på det. Kan man inte det så tycker jag att man ska köpa det i en butik. För det andra så tror jag knappast att försäkringsbolaget kommer hem till en och kräver att få se akvariet som har pajat (det är förstås möjligt, men knappast troligt), man har ju dessutom förmodligen redan slängt bort det. Det är självklart att dom kräver att det ska vara "fackmannamässigt", men vad har det för betydelse i praktiken?
                      Att utgå från att "man kan bygga ett akvarium ifall man ger sig på det" är lika troligt som att alla som köper fisk har läst på om vad de köper...

Jag vet inte hur försäkringsbolaget resonerar efter ett haveri men bara jobbet att återställa lägenheten/huset med allt vad det innebär så hade inte jag chansat. Aldrig i livet!

Kolla den här tråden: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...=52193&page=14

Scrolla ner och kolla bilden på hur det kan se ut!

Sorry Larry, inte meningen att väcka tråkiga minnen till liv

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Helt OK Erik .

Lyssna med försäkringsbolaget vad som gäller i ditt fall d.v.s om du limmar karet själv.
                        Jag fick sända in ett antal bilder på mitt kar för att Försäkringsbolaget och jag skulle kunna komma överens.
                        Senast redigerad av LN; 28 September 2006, 12:11.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Förresten välkomna till ciklid.se Azazello och Malawe
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Försäkringsbolaget kan kräva att få se akvariumet, har du slängt det kan dom även neka dig ersätting.

Kommentar

• Pikkenix
                              Användare
                              • March 2005
                              • 254

Jag kommer inte att limma karet själv utan det gör glasmästaren åt mig för ett par hundralappar, antar att det borde vara tillräckligt fackmannamässigt.
                              Mvh
                              Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• Azazello
                                Användare
                                • August 2006
                                • 15

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                                Att utgå från att "man kan bygga ett akvarium ifall man ger sig på det" är lika troligt som att alla som köper fisk har läst på om vad de köper...
                                Du misstolkar mig. Jag har själv försökt limma akvarier ett par gånger och skulle aldrig drömma om att bygga en egen burk. Det är skitsvårt. Jag utgår från att man inte ger sig på det om man inte vet vad man gör. Frågan handlade ju om glastjocklek.
                                Senast redigerad av Azazello; 28 September 2006, 18:33.

Kommentar

Arbetssätt...