Rötter i malawisjön?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • July 2006
    • 176

Rötter i malawisjön?

Vad finns det för rötter i malawisjön om det finns några.
    Håller på att göra om mitt 540 L kar till ett biotopriktigt hang-out ställe till mina firrar.
    Just nu kokar jag sand som ser ut som malawi bädden. Vallisnerian är fixad och sten finns i men rötter då?
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka
  • Rovfisken
    Användare
    • April 2005
    • 178

Ursprungligen postat av Tingeling
    Vad finns det för rötter i malawisjön om det finns några.
    Håller på att göra om mitt 540 L kar till ett biotopriktigt hang-out ställe till mina firrar.
    Just nu kokar jag sand som ser ut som malawi bädden. Vallisnerian är fixad och sten finns i men rötter då?
    Förmodligen nära land....haha. och i "sump" och beväxta områden. tror inte det är några särskillda rötter , så du kan nog ta vilket som, men skölj dom ordentligt , du kan även låta dom ligga i blöt i tex badkaret för att se om dom färgar vattnet brunt. mangrove rot e ju rätt nice. en fisk som passar in bra till din blivande biotop är då Ps.spec. acei "marigold" för dom lever gärna vid nerfallna trädstammar och bråten mm. ialla fall enligt a.d konigs bok. tänk bara på att välja ut rötter som inte färgar, för det e fult i ett malawikar.
    Senast redigerad av Rovfisken; 26 September 2006, 19:58.
    Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Det är väl just att rötter gärna ger en gul färg som oftast inte är så önskvärd just i Malawikar. Sen kan rötter även sänka ph vilket inte heller är särskilt trevligt i detta fall, men det beror på hur hårt ditt vatten är. Är det hårt så borde det inte vara några problem.

Sen är väl rötter inte ett givet inslag i en Malawibiotop, troligen tvärtom. Dock är det helt självklart att det finns på sina ställen som någon annan skrev. Nära land på de ställen där träd växer nära land och i flodmynningar.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

Rötter färgar väl bara vattnet i början, beror nog lite på vilken sorts rötter det är .

Jag har haft rötter i malawikar och det har inte påvärkat vattnets färg ett dugg. Tror nog det finns grenar och framför allt träd nedfallna lite varstans i malawisjön, förmodligen nära stränderna, men det är ju inte omöjligt att ett träd som rasat ner i vattnet flyter iväg en bit innan det sjunker ner.

För min del är grenar mer biotopriktigt än vit sand och kalksten
        ||||

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

har för mig att rötter sänker ph:t ner till 7,5 bara eller har jag fel....

Kommentar

• Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

Ursprungligen postat av malplacerad
            Rötter färgar väl bara vattnet i början, beror nog lite på vilken sorts rötter det är .

Jag har haft rötter i malawikar och det har inte påvärkat vattnets färg ett dugg. Tror nog det finns grenar och framför allt träd nedfallna lite varstans i malawisjön, förmodligen nära stränderna, men det är ju inte omöjligt att ett träd som rasat ner i vattnet flyter iväg en bit innan det sjunker ner.

För min del är grenar mer biotopriktigt än vit sand och kalksten
            Håller med, vit sand och kalksten är inte så kul. Grenar finns som sagt, även om det inte är alls lika vanligt som i floder i tropikerna.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

En malawibiotop innehåller sten, sand och åter sten.... inget annat.
              Någon enstaka pinne finns väl lite varstans men vem vill ha drivved i karet?
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Ursprungligen postat av Robin
                Nu får du väl ge dig.. Klart det finns massor av olika "biotoper". Vid flodmynningar lär det finnas dyiga bottnar med vallisneria, vid några ställen finns det säkert massor av grenar och annat bråte. Vid en del rev finns säkert inget annat är stenbumlingar helt utan sand och så vidare.

Släng i så mycket drivved du tycker passar, men ha lite koll på vattenvärdena bara.
                Tony Englund

Kommentar

• malplacerad
                  Användare
                  • May 2005
                  • 877

Ursprungligen postat av Robin

||||

Kommentar

• Tingeling
                    Användare
                    • July 2006
                    • 176

Okej nu vet jag hur jag ska gå till väga med rötter och dyligt.
                    Alltså inga rötter för jag vill absolut inte riskera att det blir någe vajsing med ph:t.
                    Det var bara en ideé som jag hade ,men nu är jag säker på att jag inte ska stoppa ner några pinnar och bröte.

Tack för alla inlägg.

Det ordnar sig nog utan stubbar och träd.
                    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ursprungligen postat av Lutt
                      har för mig att rötter sänker ph:t ner till 7,5 bara eller har jag fel....
                      Beror på var rötterna kommer ifrån. Plockar man dem själv från en torvmosse kan man komma långt ner under 7,5. Många rötter man köper påverkar knappast vattnet alls. En del andra gör det, men inte särdeles mycket. Änna olika.

Har annars inte sett några bilder på just rötter i Tanganyika/Malawi, men en del nedfallna trädstammar har jag sett (som bilden innan). För övrigt finns det mängder med olika biotoper i de bägge sjöarna, så det är fullt möjligt att göra en äkta Malawibiotop med dybotten, massor med växter, någon enstaka ciklidart, barber och lite tetror. Fast jag vet att det inte är det som genomsnittsakvaristen menar med Malawibiotop. Annars är det rätt stor variation även där de flesta akvariefirrarna fångas - räcker ju med att kika på de stora sandytorna, övergångszoonen och klippzoonen. Vi kan även lägga till grund strandzoon, sandytor med/utan växter och djupare klippzoon. Faktiskt kan vattenvärdena skilja sig åt mellan dessa zooner också, om jag greppat det rätt. Trots att det är stora sjöar så varierar vattenvärdena från flodmynnigar, ytan, stranden och djupet. Långt ifrån några statiska entiteter som även jag föreställde mig från början.

Hilsen,

/P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Dr.Atra
                        Användare
                        • October 2005
                        • 42

Petrified ;-)
                        "What is not done, cannot be undone."

Matti Nykänen

Kommentar

• malplacerad
                          Användare
                          • May 2005
                          • 877

Som vanligt kan jag bara hålla med Patrik, variationen av biotoputseende i malawisjön som i de flesta så pass stora sjöar är ju väldigt stor.

Jag vet att det finns en gammal tråd med bilder från olika områden i just malawisjön där man kan se beväxta undervattensområden och andra områden som avviker från gängse normer, har dock inte lyckats hitta den.

Sen att risken för att en trädgren eller två (köpta i butik) skulle sänka PH så pass att fisken inte blir produktiv (för sjuk blir den nog inte) tror jag är minimal, speciellt om man använder något ph-höjande medel.
                          ||||

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Ursprungligen postat av Tony
                            Nu får du väl ge dig.. Klart det finns massor av olika "biotoper". Vid flodmynningar lär det finnas dyiga bottnar med vallisneria, vid några ställen finns det säkert massor av grenar och annat bråte. Vid en del rev finns säkert inget annat är stenbumlingar helt utan sand och så vidare.

Släng i så mycket drivved du tycker passar, men ha lite koll på vattenvärdena bara.
                            Ger mig väl då... bara för att vara snäll.
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Sen att risken för att en trädgren eller två (köpta i butik) skulle sänka PH så pass att fisken inte blir produktiv (för sjuk blir den nog inte) tror jag är minimal, speciellt om man använder något ph-höjande medel.
                              Exactly. Med lite bikarbonat vid varje vattenbyte så är det enda man behöver tänka på om rötterna färgar vattnet eller inte. Ett par/tre kraftiga skållningar med kokande vatten borde laka ur även de värsta rötterna rätt bra. Ett långbad i bikarbonat/kalkvatten borde klippa resten.

Hilsen,

P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...