Moduler och målat glas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engstedt
    Användare
    • June 2002
    • 78

    Moduler och målat glas

    Hej!
    Lutar åt att det blir moduler till mitt kommande kar. Antingen kan man sätta dem väldigt tätt så det blir formsytt, eller sätta lite glesare samt måla bakom rutan så att säga. Svart kanske är snyggast, vilka färger är det som fäster?

    Blått kan vara gudasnyggt också iofs..



    Nån som vet nåt vilken nyans det är?

    Mvh Olof
    _______________________
    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Vilken underbar blå färg. Bara en tanke, det kanske kan bli lite skrikigt på lång sikt bara samt att skit och alger syns väldigt tydligt och tidigt med en sådan färg. Jag har ett kar som jag målat blått men fick byta till mattblå efter en kort tid.

    Har ett hörkar som jag precis startat med moduler och svart färg. Det blev väldigt bra enligt mina egna mått mätt. Riktigt harmoniskt särskilt kvällstid (länk nedan).
    Vanlig vattenbaserad innerfärg fäster bra, måla med en roller 2-3 gånger vått i vått (se upp bara för det skvätter om man har för brottom)
    Senast redigerad av LN; 26 September 2006, 15:33.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Sofus
      Användare
      • February 2004
      • 190

      #3
      instämmer med LN att klarblått tenderar att bli fult snabbt vid minsta algbeläggning, och det är ju bökigare att skrapa bakrutan än framrutan...

      Har blått i ett yngelkar och ska måla svart istället och kanske pula i nån liten modul för nu ser det riktigt illa ut en vecka efter man skrapat...
      1m³ afrika i vardagsrummet!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
      http://www.akvarieforening.se/

      Kommentar

      • engstedt
        Användare
        • June 2002
        • 78

        #4
        Ok tack för svar ni båda! Snyggt ditt hörnakvarium blev LN! Blir något liknande med ett Rio 400L svart.
        _______________________
        400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

          #5
          jag föredrar svartsprayad papp / tapetpapper bakom karet, blir inte lika utmärkande svart....


          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            inte för att verka TJATIG, men det bästa man kan sätta på ett kar är utan tvekan skyltvinyl!
            Finns i massa färger (svart och flera nyanser av blått m.m), och är lätt att sätta upp, tål vatten, bleknar inte och skyddar glaset!

            Hör med din lokale skylttillverkare...så ska du få se hur bra det blir, jämn färg och sen är det inga problem att ta bort heller!


            DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • jyrgil
              Användare
              • December 2003
              • 79

              #7
              Hade ett saltvattensakvarium för många år sen(200x50x50)där jag strök på en ljusblå plastfilm(man såg igenom) på baksidan av akvariet.Hade ett avstånd på ett par decimeter ifrån väggen där jag satte upp en bakgrundsbild som va blåare än filmen.Detta gjorde att det skapades ett djup som va helt fantastisk(man lurade ögat att tro att det nästan såg oändligt djupt ut).Man kunde sen trixa med bakgrundsbilden(på väggen) med belysning,för den konstnärlige(måla),för att skapa sin egna profil.Deathdealer är det sådan film du menar när du skriver"skyltvinyl"?Sitter själv i planeringsstadiet att rigga upp ett nytt kar och skall se om jag kan återskapa detta "djup" igen.

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #8
                neppp...den film jag har på mitt kar är inte transparent!!! (bra ide annars)!!!
                Jag har satt svart film på sidorna på karet, och har vit film på baksidan (har bakgrund), för att baksidan på karet står mot en trappa, så det passade!!!

                DD
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Kanonide jyrgil, o välkommen hit till Ciklid!
                  Känns som det kanske är något även för mig.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • engstedt
                    Användare
                    • June 2002
                    • 78

                    #10
                    Tack alla för bra svar. Ska kolla upp skyltvinyl DD samt även prova med tapetpapper. Känns lite dumt att måla karet om man ska sälja det om några år.
                    _______________________
                    400 liter Juwel, 30 st F1 Tropheus Duboisi "Maswa"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...