Makro?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Makro?

Har bestämt mig för en ny kamera: Canon EOS 400D.
    Men vilket makroobjektiv ska jag välja?
    * Tamron 90/2,8. En kanonglugg har jag förstått - men hinner autofokusen med när skitsnabba små fiskar ska förevigas?
    * Canon EFS 60/2,8 USM. Snabbare autofokus - eller?
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Canon är kända för sin snabba autofokus och var de som kom på det här med USM och allt vad det heter men vad jag har hört är Canons autofokus just på makrot inte så snabbt alls. Det beror dock på att makrooptik är byggt på så sätt så att det tydligen tar långt tid att fokusera. Jag vet inte hur det är med andra märken, men jag tror inte det finns några blixtsnabba makroobjektiv. Fånga fiskar kan du, det är inga problem. Det har mer att göra med tålamod etc, men visst hade det varit gött med supersnabb makrofokus.

Jag har makrot och är supernöjd, även om ju fokusen kunde varit snabbare. Förhoppningsvis svarar snart någon som har mer erfarenhet från Canons 60mm.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Ursprungligen postat av daniel60
      Har bestämt mig för en ny kamera: Canon EOS 400D.
      Men vilket makroobjektiv ska jag välja?
      * Tamron 90/2,8. En kanonglugg har jag förstått - men hinner autofokusen med när skitsnabba små fiskar ska förevigas?
      * Canon EFS 60/2,8 USM. Snabbare autofokus - eller?
      Tamronen sägs ha extremt långsam autofokus, USM-linserna har snabb autofokus.

Jag kommer själv att (försöka) sälja min Nikon D70 när 400D släpps, och jag har beslutat mig för att köpa Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Jag vet inte om det betyder nåt för dig, men den sägs ha snabbare autofokus än Nikkors 60mm macro, som var snabb nog för mig, medan min nuvarande 55mm Nikkor har *plågsamt* långsam autofokus.

Jämförelse mellan Canon 100mm och Tamron 90mm:

Canons 60mm-makro är klart skarpare än 100mm, precis som man skulle vänta sig, men bägge är mycket skarpa, skarpare än i stort sett nån zoom-lins, så länge man inte kör med dem vidöppna.

Jag kommer att välja 100mm istf 60mm pga det längre arbetsavståndet, trots att 60mm'aren är skarpare.

Förutom snabbare fokusering har Canon-linserna den goda egenskapen att de har inre fokusering, dvs de ändrar inte längd - och funkar därmed inte som en blåsbälg som drar in en massa damm i kameran (som min 55'a gör, och Tamronen antagligen gör).

Vad tänker du köra för blixt? Jag vet ingenting om Canon-blixtar och tar tacksamt emot tips...

(Vad tycker du om 400D'n i övrigt? Det enda jag önskar är att den var vattenskyddad & hade GPS stöd & spot-metering som sin storebror...)
      Senast redigerad av Mike_Noren; 26 September 2006, 15:09.

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Jag hade tidigare Tamrons 90mm macro till min 300D, men bytte till ett Canon 60mm macro USM. Jag måste påstå att jag är kluven.

Tamron 90mm :
        - Slö autofokus, väsnas och lever, svårt att fota stora firrar eftersom man måste bort så långt ifrån
        + Priset, grym skärpa, möjlighet att begränsa fokuseringsavstånd

Canon 60mm :
        - Slö autofokus (inte mkt snabbare än Tamron när man slått på begränsning i fokuseringsavtåndet). Canonobjektivet saknar denna funktion, och hade den funnits hade canon'et vart mycket snabbare. Inget motljusskydd följer med.
        + Knäpptyst. 60mm känns mer lagom vid fiskfoto.

Slutsatsen är som sagt att jag är väl i princip mer nöjd med Canon, men hade gärna haft Tamronet kvar också.

Mike, när det gäller blixtar vet jag inte riktigt skillnaderna, men en Canon 580EX i kombination med den trådlösa sändaren känns begränsningarna väldigt avlägsna
        Tony Englund

Kommentar

• daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

Tack för hjälpen!
          Blixtar har inte börjat fundera på. Jag är komplett novis på digitala systemkameror, så mitt intryck av 400D (var nere i fotoaffärn och klämde på kameran på lunchen) är nog inte av något större värde.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Jag kommer själv att (försöka) sälja min Nikon D70 när 400D släpps
            Se där ja! Välkommen till klubben

Jag måste dock säga att jag inte tror fokuseringshastigheten står i direkt relation till vilken typ av bilder du kommer få. Att säga att man inte "hinner med" eller så beror mycket på att man stressar genom fotosessionen eller att man inte studerar fiskarnas beteende i förväg, se hur de rör sig, var de stannar till etc. Om man kan fota knivskarpa bilder på fiskar med en klumpig Hasseblad utan autofokus så kan man fota skarpt med även den slöaste AF. Sen finns ju faktiskt också alltid alternativet att koppla bort AF och fokusera manuellt, vilket i många situationer kan vara fördelaktigt.

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Ursprungligen postat av Zaphi
              Se där ja! Välkommen till klubben
              Japp.
              D80'an verkar vara en trevlig kamera, men linsen är viktigare än kameran, och Nikkors nya 105mm lins imponerade inte.
              Att säga att man inte "hinner med" eller så beror mycket på att man stressar genom fotosessionen eller att man inte studerar fiskarnas beteende i förväg, se hur de rör sig, var de stannar till etc.
              No offense, men fota en zebrafisk. Sen kan vi prata.

EDIT: Jag tror dock Tony hade en bra poäng att 60mm nog kanske passar bättre till lite större fisk. För att en halvstor ciklid skall få plats i bild får man väl sitta en meter från akvariet med en 100mm lins...

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

No offense, men fota en zebrafisk. Sen kan vi prata.
                Hmm... Ja detta kan vi ju diskutera lite fram o tillbaka. Jag har fotat objekt som rör sig bra mycket fortare och inkonsekvent än vad fiskar gör och det i mörkare miljö. Vad skulle det kunna vara? Haha!

Neh men seriöst, om du har en blixt kan du fotografera ett objekt som rör sig i 100km/h och byter riktning varje halv sekund i så gott som totaltmörker med manuell fokus och fortfarande få den knivskarp! Det handlar inte om AFen är en tiodel snabbare eller inte, det handlar om att känna sin kamera, objektet och kunna hantera och förstå blixtljus.
                Senast redigerad av Zaphi; 26 September 2006, 16:03.

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Det handlar inte om AFen är en tiodel snabbare eller inte, det handlar om teknik och blixthantering.
                  Tja, som sagt, jag tror du underskattar zebrafisk.

Kommentar

• Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

Jag kommer själv att (försöka) sälja min Nikon D70 när 400D släpps,
                    400D har funnits att köpa i typ 3veckor, så sälj på du!

Va de gäller macro så kan jag ingenting men diskutera på ni så man får en inblick i vad man själv ska satsa på!
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Det enda jag önskar är att den var vattenskyddad & hade GPS stöd & spot-metering som sin storebror...)
                      Ja det låter som en Nikon D200
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Ursprungligen postat av Micke
                        Ja det låter som en Nikon D200

Du hade 60mm macro va? .. nöjd? fördelar/nackdelar? eller är jag ute på hal is...
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
                          Du hade 60mm macro va? .. nöjd? fördelar/nackdelar? eller är jag ute på hal is...
                          Jag är mycket nöjd och det är det objektivet som används mest vid sidan av normalzoomet. Knivskarpt och den perfekta brännvidden för att plåta fiskar.

Kommentar

• drd
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1112

Jag köpte ett sigma 50 mm macro i fredags men lämna tillbaks det igen på lördagen för det hade för dålig plottrig autofocus tyckte jag.

Ska köpa mig ett 60 mm canon macro istället när oktoberlöningen trillar in på kontot.
                            // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                            Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Alla macrogluggar är relativt sega i autofokusen eftersom dom har ett mycket större arbetsområde än andra objektiv. De flesta macrogluggarna har två olika läge på autofokusen, full eller limit. Ställer man det på limit fokuserar det bara inom ett begränsat område och blir något snabbare (såg i Tonys inlägg ovan att denna funktion saknas på Canon 60 mm macro).
                              Manuell fokusering är ofta att föredra. Ett knep är att ställa in fokus på ungefär det avstånd som man ska ta bilder på, sen fokuserar man genom att flytta närmre eller längre ifrån motivet istället för att fokusera på vanligt sätt.
                              Senast redigerad av Micke; 26 September 2006, 20:32.

Kommentar

Arbetssätt...