Nyheter från akvariumet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    Nyheter från akvariumet!

    Tänkte starta en tråd där alla som vill kan berätta vad som händer i deras kar just nu, eller om saker som har hänt eller ska hända. Det kan vara trevliga/roliga nyheter eller tråkiga nyheter.

    Jag börjar min rapportering

    190 liters: Två av tre multispar har yngel, dessa försvaras hårt mot inkräktande compar som bara vänder upp sidan och låter multisarna hållas. Misstänker lek även på T. Brichardi eftersom en hona ligger och trycker i en liten grotta och hanen bevakar ingången. Men jag har inte sett några yngel i grottan...

    500 liters: Några aceihonor som tuggar, i övrigt så är det ett jäkla bråkande på M. Livingstonii-hanarna. De är riktigt aggro! Har börjat få lite form på M. Aurora paret, de har haft svårt att "få mage" tidigare. Mina Hongi växer ingenting

    1225 liters: Efter att T. Macrostomahanen varit mycket närgången på honan under två veckor kände jag att det var dags att göra något. Sedan jag sålde Champsochromisarna så har han blivit lite smått galen. Honan fick ta stryk!
    Jag slängde över några rödzebror 2+1. Nu när han har fått lite mer att hålla koll på har honan fått det betydligt lugnare. Nu ligger mest Macrostomahanen och tittar när rödzebrorna slåss med varandra och jagar bort Rostratusarna. Han tar ett varv då och då för att försäkra sig om att alla fortfarande känner till att det är han som är kungen i karet.

    Rostratushanen uppvaktar sina honor igen, han fick också ta emot en del stryk innan rödzebrorna flyttade in. Bra med rödzebror!

    100 liters: Hittade ett Aceiyngel i filtermodulen (500 l karet) när jag gjorde rent den för ett par veckor sen. Ynglet har levt där bakom och hade hunnit växa till sig lite, nu går han ensam i ett 100 liters och käkar som f-n! Ska snart ner några tuggande aceihonor där!

    Det var min rapport om nuläget hemma...
    Senast redigerad av Erik Österlund; 26 September 2006, 11:38.
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #2
    720: Uarusarna börjar färga om till vuxenfärgen och har blivit förvånansvärt agressiva mot de andra fiskarna. Geophagus steindachneri hona tuggade, men spottade efter 2 veckor och det blev bufé i akvariet. Geophagus altifrons har vuxit några cm och fått knallröda fenor och ser allmänt välmående ut.

    540: Sprutfiskarna har blivit väl fäst vid diskusgranulat nu, doppar dem i vatten och fäster fast dem vid framrutan. Tar inte länge innan de skjuts ner! De har även blivit extremt revirhävdande, speciellt en av de mindre som tagit zonen där all mat trillar ner. Alla andra blir bortjagade på stört! Väldigt likt ciklidbetende.

    375: Diskusarna mår prima. Mitt santarempar har nu puttsat och bunkrat upp högra delen av karet, men kommer inte till skott för lek. Man ser dock tydligt vem som bestämmer. Resterande diskusar får dela på 40 cm av vänstra delen av karet. Annars blir de bortjagade och intryckta i ett hörn.

    112: Min A. borellikoloni! Simmar runt och har sig. Hanarna är riktigt tokiga i varandra. Liplock al´a citrinellum! Honorna är mest intresserad av maten.

    112 och 70: Jaggaynglen växer på, börjar närma sig 3 cm. Har fått dela upp dem i två kar pga. kanibalism. Men jäklar va de växer dom få som äter sina syskon. Det är förövrigt de enda centralare jag har för tillfället.

    Det var allt tror jag. Har några tomma kar puttrandes. Men det är inget intressant
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • May 2006
      • 246

      #3
      Ok kan ta o berätta lite o mina kar också..

      54L
      Där i går det nu ca 30 st blandade L.trewavasae och L.Hongiyngel. De äter för fullt o växer bra.

      175L
      Här i finns det lite större yngel av de ovannämda arterna.

      208L
      Här simmar 5+9 st golden. En av honorna tuggar för tillfället. De tre största hanarna håller på o bråkar om vem som är bossen i karet.

      222L
      Här simmar då mitt diskuspar med några malar. De lade ägg för ett tag sedan men har varit öde nu i några veckor. Händer inte så mkt i detta karet, de simmar mest fram och tillbaka.


      720L
      Här i är det full rulle, hongihanen är bossen i högra delen av karet, jagar allt o alla. C.Borleyihanen börjar bli mer aggressiv än vad han var förrut, men mest mot sina tre honor.

      Senaste köpet D.Compressecips (8-10cm) är snälla som små lamm, har haft dem nu i ca två veckor. De hade lite svårt att få i sig mat i början då de andra firrarna var för snabba. Men nu har de bättrat sig o äter för fullt. Men ingen aggressivitet har setts till hos dem.. Men det kommer nog med tiden..

      P.Electra-hanen (7-9cm) fick två nya brudar för ca två veckor sedan, men det dröjer nog lite innan de börjar leka. Hongihonorna tuggar för fullt nu, tror det är 3 av 6 st som tuggar för nuvarande. Även en L.trewavasaehona tuggar.. får ta o förbereda plats i de tomma karen snart.
      Senast redigerad av Mikael_S; 26 September 2006, 10:32.
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • Alexander Wiberg
        Användare
        • February 2005
        • 445

        #4
        Den som visste det...
        A.Wiberg (alex83)

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

        Kommentar

        • roysan
          Användare
          • September 2006
          • 59

          #5
          240l fiskarna dör....

          Kommentar

          • Malawichrille
            Användare
            • February 2006
            • 67

            #6
            Min akvarierapport just nu!

            I 240 literskaret med malawi så började en rödzebrahona tugga för en vecka sedan men efter några dagar så var äggen borta, det var förövrig första leken för mina rödzebror i detta kar. Hanarna i karet jagar runt varandra och sina honor som vanligt och verkar råda en balansen i karet.

            I mitt 55 liters yngel/ungfiskkar så har jag i helgen släppt i en ny mal. Efter ett halvår utan malar i något av karen så tyckte jag att det var dags, anledningen till att jag skaffar en nu är att jag hittade VF Anicstrius, på ett ställe till bra pris, mina planer nu är att köpa en hane av samma art till hona. Dessvärre så har jag haft problem med att malen blivit mobbad av övriga i karet vilket kan läsas mer om i en annan tråd( mobbad mal ).
            Ynglen börjar bli stora och är snart att klassa som ungfiskar, detta märks också på deras beteende som ,för de större hanarna, är betydligt revirhävdande. Börjar bli hög tid att sälja ett gäng.
            Men nu hoppas jag på att det har försonats och att malen mår bra när jag kommer hem.

            Mvh Chrille
            Senast redigerad av Malawichrille; 26 September 2006, 12:49.
            240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
            +55 liters yngelkar

            Kommentar

            Arbetssätt...