Hur fånga tuggande hona???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    Hur fånga tuggande hona???

    Hej! Jag försöket idag att föra över en av mina tuggande Victoriazebrahonor till ett 90-liters spottkar. Men det var inte så enkelt - om man uttrycker sig diplomatiskt!!

    Så fort jag satte ner en liten del av håven i karet så blev det i princip fisktomt...har en hel del grottor och sten i karet som ju inte gör det lättare.

    Jag har hört - läst! - att man ska försöka fånga dem på natten när de sover...men hur gör man då? Kan man t.ex tända ljuset och vara snabb?? För jag antar att även ciklider vaknar när ljuset tänds...

    Eller finns det fler/andra knep? Lura henne med mat in i en plstaryssja funkar ju dåligt då mat inte tillhör huvudintresset just nu.

    Nån som vill hjälpa till? Mvh/joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Du får se till att ha en 4-5 håvar plus en du jagar med. Placera dom på strategiska platser och sätt dig sedan och lokalisera honom och jag in henne i håven, placera dom tex utanför grottor och skräm dom från andra hållet =) elakt men det är effektivt. Så gör alltid en vän till mig som har halva botten fylld med stenar som bildar gångar o grottor, det brukar inte ta många minuter innan han har fått upp den.

    Ursprungligen postat av joe
    Jag har hört - läst! - att man ska försöka fånga dem på natten när de sover...men hur gör man då? Kan man t.ex tända ljuset och vara snabb?? För jag antar att även ciklider vaknar när ljuset tänds...
    Använd ficklampa och punktbelys efter du lokaliserat henne med tex taklampans hjälp som du släcker efter du hittat vart hon ligger.


    Lycka till! =))
    Senast redigerad av deelay; 25 September 2006, 22:04.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • March 2004
      • 460

      #3
      ta dem på natten! När du tänder ljuset så kommer fiskarna vara "bedövade" i ytterligare 10 minuter och du kan lugnt fånga upp den hona du söker. (du skulle kunna fånga upp all fiskar under dessa 10min)

      Själv så tillämpar jag denna metod varje gång jag ska ha upp en hona, funkar varje gång!! Har provat dagtid och det är inte lönt i ett 900 liter
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Tack för svar - jag tycker natten känns som det enklaste alternativet att prova först (förutom att jag inte har så många håvar...än!). Jag ska meddela hur det gick - jag lovar - men det får bli i morgon natt, för nu måste jag sova...

        Tack kamrater! / joe
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

          #5
          Fångad!! Nu på morgonen, tidigt, gick det bättre...det var nästan möjligt att ta flera av dem med handen. Till slut (efter 2-3 min) hittade jag också det offer jag sökte och vips...

          Nu är det bara att vänta och se om hon spottar ut några små liv!

          Tack/ joe
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Kalk
            Användare
            • September 2004
            • 31

            #6
            Kokosnötskal

            Jag tar en kokosnöt och sågar det på mitten tömmer det och borrar ett hål tillräckligt stor för fisken att komma in + ett par extra små hål för cikulationen och sen silikona ihop halvorna.
            Jag brukar kolla in var den tuggande honan brukar uppehålla sig. Dom flesta brukar välja nåt ställe i karet och vara där för det mesta av tiden. Lägger ner kokosnörskalet och efter ett tag så kommer honan att gå in där då hon känner sig trygg och då är det bara att lyfta skalet med honan i. Är honan långt upp vid vattenytan så kan man hänga upp skalet med fiskelina. Detta har funkat bra för mig och jag har för det mesta sluppit jaga dom.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

              #7
              Ursprungligen postat av Kalk
              Jag tar en kokosnöt och sågar det på mitten tömmer det och borrar ett hål tillräckligt stor för fisken att komma in + ett par extra små hål för cikulationen och sen silikona ihop halvorna.
              Jag brukar kolla in var den tuggande honan brukar uppehålla sig. Dom flesta brukar välja nåt ställe i karet och vara där för det mesta av tiden. Lägger ner kokosnörskalet och efter ett tag så kommer honan att gå in där då hon känner sig trygg och då är det bara att lyfta skalet med honan i. Är honan långt upp vid vattenytan så kan man hänga upp skalet med fiskelina. Detta har funkat bra för mig och jag har för det mesta sluppit jaga dom.
              Har använt mig av en liknande princip, men med elektrikerrör istället för kokosnötsskal.

              Ta ett elektrikerrör av lämplig diameter och såga till 10-15 cm långa bitar.

              Lägg dem på botten, eller häng dem uppe vid ytan i fiskelina. Tuggande honor och andra utsatta individer brukar ofta vilja gå upp och ställa sig på grundare vatten för att komma undan.

              Vänta tills fisken du är ute efter simmat in i ett rör. Om det är en utsatt fisk brukar de trycka inne i rören mest hela tiden. Annars så kan man faktiskt skrämma in dem genom att röra runt i akvariet - förhoppningsvis simmar fisken du är ute efter in i ett rör.

              Håll för rörets båda ändar när du lyfter upp det.

              Du skriver att det handlar om viktoriazebror. När jag hade viktoriaciklider hade jag dessa elektrikerrör i akvariet konstant - det var odlingsakvarier som inte behövde se så snygga ut. De honor som tuggade hade alltid valt ett rör att stå i så det var aldrig några problem att fånga upp dem. Jag har samma goda erfarenhet av metoden när det gäller Tropheus.
              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 September 2006, 11:23.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

                #8
                Ursprungligen postat av joe
                Fångad!! Nu på morgonen, tidigt, gick det bättre...det var nästan möjligt att ta flera av dem med handen. Till slut (efter 2-3 min) hittade jag också det offer jag sökte och vips...

                Nu är det bara att vänta och se om hon spottar ut några små liv!

                Tack/ joe
                Jo man skall låta dem somna ordentligt och det skall vara riktigt mörkt så att det är i djup dvala. Kul att det gick. Jag har också använt mig av natten de senaste gångerna jag behövt plocka upp enskilda fiskar. Den här metoden är lite lurigare på sommaren eftersom det inte är många timmar som är helt svarta, så det gäller att pricka in rätt timmar.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

                  #9
                  Jag trodde att jag fångat henne - eller så är det två som tuggar, en som nyss börjat då..., men nu har jag båda (den andra med håvar lite överallt metoden = 3 håvar) och ska bara utröna om det verkligen är så att nån tuggar...jo, jag vet att det borde vara enkelt, men nu ska det bara få öugna ner sig lite i båda dessa akvarier och sedan ska jag noga kika. En av de tuggande (om det är två??!!) ska jag låta gå kvar, den andr åter till hemmet.

                  För jag antar att det inte är en god idé att låta båda gå och släppa yngel i ett gemensamt akvarium? Eller?

                  Det där med elektrikerrör var ingen dum idé, ska prova det nästa gång!

                  Tack och på återhörande/ joe
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

                    #10
                    Ursprungligen postat av joe
                    Det där med elektrikerrör var ingen dum idé, ska prova det nästa gång!
                    Bara ett förtydligande; elektrikerrör är inte någon bra idé om man måste fånga upp fisken med kort varsel, det kan ta ett tag innan fisken känner sig trygg att gå in i röret. Därför hade jag rör i akvariet hela tiden när jag hade odlingsakvarier.

                    Annars kan man få vara beredd på att det kan ta ett dygn eller så innan fisken börjar känna sig trygga i rören och stå där inne. När det gäller tuggande honor är det sällan så brådskande så då är det inga problem.

                    Om det handlar om illa utsatt fisk som jagas av andra fiskar brukar de ganska fort hitta in i rören om man hänger dem i fiskelina uppe vid ytan - allt för att komma undan sina förföljare. När jag hade rör hängandes vid ytan konstant hade jag inga problem med jagade och sönderbitna fiskar varken hos tropheus eller ilskna viktoriaciklider. Förföljarna följer inte efter in i rören om de hänger uppe vid ytan.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

                      #11
                      Om det handlar om illa utsatt fisk som jagas av andra fiskar brukar de ganska fort hitta in i rören om man hänger dem i fiskelina uppe vid ytan - allt för att komma undan sina förföljare. När jag hade rör hängandes vid ytan konstant hade jag inga problem med jagade och sönderbitna fiskar varken hos tropheus eller ilskna viktoriaciklider. Förföljarna följer inte efter in i rören om de hänger uppe vid ytan.[/QUOTE]

                      Jag tänker som du - tuggande honor är sällan så bråttom - och då funkar det säker med hängande rör efter nån/några dagar. Sedan var det ju lysande (jag har skummat förbi idén nån gång i nån bok, men först nu fäste den) att ha som knep om mina Pundamilia Nyererei (just nu 10 småttingar) blir besvärliga med varandra när det växer till sig - ser i dagsläget ut att vara fördelningen 4 hanar/6 honor så kanske "mängden" bromsar eller åtminstone fördelar aggressionerna något. Om inte så kan jag ta till rören som en extra om än temporär åtgärd. jag vill inte ha dem hängande där hela tiden då jag inte primärt inrett ett lekakavarium utan ett "njutningsakvarium" om du förstår.

                      Tack igen och rapport kommer om det blev några yngel eller ej.

                      /joe

                      P.S Hur gör man för att bara få med en liten del av det inlägg man vill citera - förutom då att klicka på citat och radera, men då förlorar man ju den tydliga ramen...??? D.S
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • B-mark
                        Användare
                        • October 2005
                        • 95

                        #12
                        Om du som jag övergår till att oftast fånga fisk nattetid, kan det vara en god idé att skaffa en pannlampa. Du får ett riktat ljus utan att själv synas för fisken och behåller två fria händer att håva med, vilket ändå är i minsta laget när man fångar fisk
                        / Stefan

                        Kommentar

                        • malplacerad
                          Användare
                          • May 2005
                          • 877

                          #13
                          P.S Hur gör man för att bara få med en liten del av det inlägg man vill citera - förutom då att klicka på citat och radera, men då förlorar man ju den tydliga ramen...??? D.S
                          Ta bort överflödig text och se till att texten du vill behålla börjar med (quote) och slutar med (/quote) använd bara hakparenteser istället för vanliga =)
                          ||||

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

                            #14
                            Ursprungligen postat av B-mark
                            Om du som jag övergår till att oftast fånga fisk nattetid, kan det vara en god idé att skaffa en pannlampa. Du får ett riktat ljus utan att själv synas för fisken och behåller två fria händer att håva med, vilket ändå är i minsta laget när man fångar fisk
                            Pannlampa är ett ovärdeligt redskap i många sammanhang - jag använder den oftast vadande i norska forsar med flugspö i handen och vadarstav i den andra, även här är två händer i minsta laget ibland - men nu kommer jag försöka även vid annan fiskfångst.

                            F.ö har jag nu äntligen rätt fisk i rätt kar - har tom sett en god ansamling ägg/rom i honans mun. Nu är det bara att vänta, borde vara sisådär en vecka kvar till spott...

                            Tack alla för glada tillrop och tips./ joe
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

                              #15
                              Nu har det första ynglet rymt från "fångenskapen" och hononan försöker förtvivlat återkalla den lille - men tji! Är väl bara en kortare tidsfråga innan de andra spottas ut och man kan se hur många hon gömt. Lite spännande är det allt...

                              Fortsättning följer!

                              /joe
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...