Eheim 2028 eller 2080 till 420L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • August 2006
    • 157

    Eheim 2028 eller 2080 till 420L?

    Jag håller på att fundera över vilket ytterfilter jag ska ha till mitt kommande 420 kar i sovrummet. En fördel är om det är tyst vilket 2028 är. åtminstone det jag har sedan tidigare. Sen är frågan om det räcker till för 420 L med Tanganyika ciklider (inga Troffar)? Kanske måste man ändå komplettera med ett innerfilter?

    Kanske är det bättre att satsa på ett 2080 för det borde väl räcka till. Frågan är om det är tyst?

    Vad tror ni om detta, alla tips och synpunkter mottages tacksamt.
    Mvh Janne

    420, 110 , 620, 120 L SA
  • Håknil
    Användare
    • December 2005
    • 484

    #2
    filter

    Ursprungligen postat av janne63
    Jag håller på att fundera över vilket ytterfilter jag ska ha till mitt kommande 420 kar i sovrummet. En fördel är om det är tyst vilket 2028 är. åtminstone det jag har sedan tidigare. Sen är frågan om det räcker till för 420 L med Tanganyika ciklider (inga Troffar)? Kanske måste man ändå komplettera med ett innerfilter?

    Kanske är det bättre att satsa på ett 2080 för det borde väl räcka till. Frågan är om det är tyst?

    Vad tror ni om detta, alla tips och synpunkter mottages tacksamt.
    Hej

    Har du funderat på att bygga på Eheim 1250 med egen hink?
    Själv kör jag med 1260+20 l hink på ett 700 l akvarium.
    Har dessutom för säkerhetsskull en 2252(internt).Skitigt blir det
    ibland men det verkar som ca.cikliderna gillar det.
    1260 är "ganska"tyst,med rätt dämpning.Kanske det är för kraftigt
    för ditt kar? Bedöm själv.Det blir mycket drag innan det lägger sig.

    Lycka till

    Håkan

    Kommentar

    • janne63
      NCS Medlem
      • August 2006
      • 157

      #3
      Jo, 1260 blir nog lite för bra "drag" kanske. Fast det borde man väl kunna fixa på något vis antar jag. Däremot vet jag inte om jag kan gömma filtret så vad jag än väljer så bör det se rätt hyggligt ut.

      Är det ingen annan som har någon uppfattning om 1050L/h är tillräckligt för 420 L Tanganyika?
      Mvh Janne

      420, 110 , 620, 120 L SA

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • December 2005
        • 484

        #4
        Ursprungligen postat av janne63
        Jo, 1260 blir nog lite för bra "drag" kanske. Fast det borde man väl kunna fixa på något vis antar jag. Däremot vet jag inte om jag kan gömma filtret så vad jag än väljer så bör det se rätt hyggligt ut.

        Är det ingen annan som har någon uppfattning om 1050L/h är tillräckligt för 420 L Tanganyika?
        Skulle du inte ha filtret externt?
        Jag tror att 1250 med eget limmat glasfilter är en billig
        och bra lösning.1050 l/tim är kanske i tunnaste laget för
        ditt akvarium.
        Om man jämför med mitt 700 l,så har jag 1260 2400 l/tim+
        2252 som kör 1200 l /tim.På gränsen att det är i minsta laget.
        Visserligen har jag ca.ciklider typ Jaguar.De kanske skitar ner
        mer än Afrikaner?Har ingen aning om det.

        Hur som helst,vad du än väljer lycka till.

        Håkan

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Jag besökte vår ordförande i helgen och han hade bla två kar med stora troffegrupper.
          Ingen filtrering utan bara en luftpump Ingen cirkulation alls nästan. De ynglade av sig och verkade trivas utan stora pumpar och filter. Finns nog lite "myth busting" att göra även i detta område
          Anders L

          Kommentar

          • Håknil
            Användare
            • December 2005
            • 484

            #6
            Ursprungligen postat av anli
            Jag besökte vår ordförande i helgen och han hade bla två kar med stora troffegrupper.
            Ingen filtrering utan bara en luftpump Ingen cirkulation alls nästan. De ynglade av sig och verkade trivas utan stora pumpar och filter. Finns nog lite "myth busting" att göra även i detta område
            Är fullständigt med dig Anders på denna kommentar.

            Vi kanske skulle "ge fan" i alla dyra Eheimpumpar?

            Jag har skrivit nån gång om att skitigt akvarium är bra
            för tillväxten. Men visst är det kul med klart vatten.

            Mvh

            Håkan

            Kommentar

            • janne63
              NCS Medlem
              • August 2006
              • 157

              #7
              Jo visst ska filtret ska vara externt, med gömma avsåg jag mer möjlighet att dölja det i en möbel.

              Men det är ju klart tänkvärt att man kan hålla Tropheus med bara luftpump även om jag antar att vattnet kan bli lite grumligt?

              I övrigt har jag konstaterat att man kan nästan få 2 st. 2028 för samma peng som ett 2080 och det borde ju inte vara en nackdel att ha två separata filter istf. ett. Dessutom är 2080 så stort att jag undrar om man får in den i en normal akvariemöbel på höjden.
              Mvh Janne

              420, 110 , 620, 120 L SA

              Kommentar

              Arbetssätt...