skall köpa en grupp med golden, men har sett att det finns 2 nyanser av dom en ljusgul och en gulorange variant, tycker personligen den ljusare är finast. men min fråga är vilken är orginalet och vilken är bäst att odla på. någon som vet.
olika färgvarianter
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Lab. caerleus kan se väldigt olika ut beroende på varifrån de har sitt ursprung. Ska du odla och sälja ska du odla den variant som är snyggast. Det är ju den som är mest efterfrågad.
Vanligtvis brukar det vara den gulaste som gäller när det gäller golden. -
Hej och välkommen till forumet!
Jag har aldrig sett någon gulorange variant men dåligt bleka gula och jag tycker nog att om man ska skaffa en lekgrupp så bör du satsa på en riktigt knallgul fisk.De första Golden som kom till mina hemtrakter var riktigt gul.Så därav min åsikt och de bilder som jag sett på arten har alltid varit skarpt gul.
Vad du väljer så lycka till med Golden! en trevlig färgklick i karet.Kommentar
-
bilder på golden. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=160
skulle någon fråga mig om vilken jag tycker är snyggast/bäst färg i så tycker jag att den första är snyggast! den är mest gul tycker jag.
jag har också sett att det finns väldigt bleka golden i affärer och det är mkt tråkigt ska själv köpa golden snart och då blir det såklart den mest gula! (ska köpa privat, i butik finns knappt dom GULA)
LYCKA TILL!
mvh christofferChristoffer LundholmKommentar
-
Detta har varit och är fortfarande en väldebatterad fråga - färg på "golden".
Jag har genom dyra köp och odling gjort "tråkiga" men dock så intressanta upptäckter vad gäller färg på golden.
För snart ett år sedan öppnade jag plånboken och köpte vildfångade golden (inte dammodlade utan vildfångade) från Örebro.
Jag valde med omsorg så jag skulle få de, som jag tyckte finaste individerna.
Jag har nu en väl fungerande grupp med en hane och ett antal honor (en hane gav upp det första han gjorde(efter ngr veckor) när han kom hem. Gruppen har nog producerat ett hundratal yngel.
Nu kommer det "tråkiga" men även mkt intressanta;
Av ynglena som producerats så har spridningen i färgkvalité varit enorm. Ynglena har varierat allt ifrån ljusgula till de snyggaste gula jag sett. Detta syns i varje kull.
Tråkigt på så sätt att det produceras så många yngel som det inte finns ngn efterfrågan på.
Intressant då det får mig att inse hur väldigt lite genetisk variation, m.a.p. färg, det finns hos den "svenskodlade stammen".
Skall bli kul/ intressant att "para ihop" en av mina snyggaste F1honor med en riktigt snygg hane från den "svenskodlade stammen".
Vad vill jag nu ha sagt med allt detta?
Jo, att självklart vill alla ha så snygga golden som det bara går! Men man kan hålla i bakhuvudet att om man skall odla i större mängd så är det inte ett självklart att starkt gulfärgade individer tyder på en stor genetisk bredd.
Jag har iallafall ändrat min inställning lite angående färg och färgintensitet hos golden.Kommentar
-
-
Precis eller varför inte åka till Kakusa där de är som gulast? Åker du till Nkatha Bay kommer du bli riktigt besviken, för där är de helt vita..
Det jag försöker säga lite med det här är att jag tror att många av de man tycker är "dåliga" här i butiker kan mycket väl vara fångade på annan plats än Kakusa eller i värsta fall vara korsningar mellan olika fångstplatser.Senast redigerad av Zaphi; 27 September 2006, 15:31.Kommentar
-
Angående detta med gula Golden. Min iakttagelse är att Goldenyngel är väldigt olika gula precis som Thomas skrev. Men sedan blir allihop betydligt gulare. När de är vuxna kan de iaf skilja betydligt i intensitet och gulhet. När Golden har några år på nacken, tappar många fiskar sin färgprakt och antar en gråare gul nyans.
Kuvade Golden tar ju ibland också en lite blekare, gråare gul färgteckning.
Efter hur många år kommer Golden till det äldre gråare stadiet? När passerar de toppen på sin färgprakt?
Här är en intressant länk.
Senast redigerad av Havs; 30 September 2006, 08:41.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Thomas R.Detta har varit och är fortfarande en väldebatterad fråga - färg på "golden".
Jag har genom dyra köp och odling gjort "tråkiga" men dock så intressanta upptäckter vad gäller färg på golden.
För snart ett år sedan öppnade jag plånboken och köpte vildfångade golden (inte dammodlade utan vildfångade) från Örebro.
Jag valde med omsorg så jag skulle få de, som jag tyckte finaste individerna.
Jag har nu en väl fungerande grupp med en hane och ett antal honor (en hane gav upp det första han gjorde(efter ngr veckor) när han kom hem. Gruppen har nog producerat ett hundratal yngel.
Nu kommer det "tråkiga" men även mkt intressanta;
Av ynglena som producerats så har spridningen i färgkvalité varit enorm. Ynglena har varierat allt ifrån ljusgula till de snyggaste gula jag sett. Detta syns i varje kull.
Tråkigt på så sätt att det produceras så många yngel som det inte finns ngn efterfrågan på.
Intressant då det får mig att inse hur väldigt lite genetisk variation, m.a.p. färg, det finns hos den "svenskodlade stammen".
Skall bli kul/ intressant att "para ihop" en av mina snyggaste F1honor med en riktigt snygg hane från den "svenskodlade stammen".
Vad vill jag nu ha sagt med allt detta?
Jo, att självklart vill alla ha så snygga golden som det bara går! Men man kan hålla i bakhuvudet att om man skall odla i större mängd så är det inte ett självklart att starkt gulfärgade individer tyder på en stor genetisk bredd.
Jag har iallafall ändrat min inställning lite angående färg och färgintensitet hos golden.Det går alltid en senare buss.Kommentar
Kommentar