Tanganika i 1000l +

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • October 2004
    • 439

Ursprungligen postat av jonre723
    @Patrikmalmo: Varför inte jumbosar? Nog för att de är tuffa, men på den volymen bör det väl inte vara några problem?
    Både troffar och hästnoar gör sig bäst i en inomhusdamm. Min morbror har en pool i källaren, jag ser en helt annan potential där...

Jag tror inte nigripinnisarna har så mycket att säga till om när det är matdags. Troffarnas frenesi kommer gissningsvis att resultera i bleka, magra nigripinnisar..
    Och så är det.
    /J

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Ursprungligen postat av intercepter
      min erfarenhet av troffar är att de gillar gå trångt
      Jupps, när man håller dem i våra små baljor är det nästan enda chansen verkar det som. Kikar du på filmer/foton från naturen så går Troffar dock sällan trångt. En hanne har oftast ett rätt stort revir, honor och yngel kan gå i stim. I akvarium behöver vi finta dem för att få dem att inte slå ihjäl varandra - det är därför som det bästa är att ha många.

Matningen av övriga firrar när man har Troffar är lite lurig, det är sant. Det gäller ju inte bara Paracypsen utan även de övriga "stackarna" som går i karet. Är man lite slug så borde det gå i allafall - har matat i omgångar till liknande uppsättningar innan (dvs ett gäng glupska snabba firrar samt ett gäng långsammare). Tricket är att ge de kvicka några större munsbitar som de kan fightas om och så matar man resterande fisk efteråt. Fryst foder går fint att "placera" i karet med en doseringsspruta från apoteket med en bit luftslang på.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• jonre723
        Användare
        • October 2004
        • 439

Ursprungligen postat av jonre723
        @Patrikmalmo: Varför inte jumbosar?
        Testar igen.
        Och så är det.
        /J

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Förmodligen personligt. Inte särdeles glad i jumbosar och de behöver också mycket space. Även de mindre leptosomorna gör sig allra bäst i verkligt stora kar. Stod och drömde framför 12 000 liters karet nere i Köln - Featherfins och sandciklider med verkligt utrymme och så Cyps som faktiskt kunde ha fått ha sina revir i det fria vattnet. Karet var säkert två meter högt, två meter (eller lite mer tom) djupt och sex meter brett. Yummie.

Jag har även någon slags dille på att anpassa fisken efter karet så att de inte "känns för stora" eller tar för mycket plats i karet. Det finns något slags matematiskt förhållande mellan firrarnas och akvariets storlek för min del, och jag liksom bara "vet" när det känns rätt för mig. I mitt Tanganyika-drömkar som jag skissat upp ovan stjäl Troffarna den mesta uppmärksamheten - resterande firrar är mer "smygisar" som dyker upp och förvånar en med sin charm när man sitter och spanar ett tag.

Lägg till automatiskt vattenbyte, en favoritfåtölj med fotpall och där sitter man med en kall öl i näven... porr är vad det är!! *s*

Hilsen,

P

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

PatrikMalmo vi har väldigt lika drömmar när det gäller akvarier. Mitt dröm akvarium är väldigt likt det du målade upp i början av den här tråden förutom att jag SKA ha ett större än 1000l (vilket du även har set att du skriver runt 20 000 vore drömmen men lyckas jag få int ett runt 10 000 kommer jag att vara hel nöjd) och med lite mer olika fiskar. du råkar inte ha några bilder på tex akvariet i köln? skulle vara intresant att se hur dom har gjort med bakgrund osv..
            Senast redigerad av Danne_K; 26 September 2006, 18:57.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Hade inte kamera med den gången, visste inte om att de hade ett verkligt stort Tanganyika (de hade ett par till mindre Tanganyika också som var verkligt fina).

Bakgrunden var i allafall "egentillverkad", blandat med några verkligt stora stenar samt ett gäng mindre. Hyfsad fin sand på botten (mycket tjockt lager, multisar vid framrutan hade en krater som var säkert 30 cm djup). Intrycket var av verkligt stora klippformationer, men med rätt mycket öppen sandyta. Gjuta själv är grejen tror jag, till ett så stort kar. Bygga två meter höga rösen är nog ingen höjdare... Gjuter man själv tar bakgrunden dessutom knappast upp någon vattenvolym. Hur man ska lösa rengöringen i ett sådant kar är en femma för sig, det går ju knappast att slamsuga botten. Slugt placerade pumpar och bottenavlopp till vattenbytet har jag funderat på.

Kollade precis Kölns zoo´s hemsida, men det verkar inte finnas några bilder av karet där heller. Surt.

Hilsen,

P

Kommentar

• Danne_K
                Användare
                • February 2006
                • 777

jo helt klart är det där med vattenreningen en sak för sig men tror som du skriver att med pumpar som placeras rätt + att vatten volymen/fisk blir så pass stor att behovet minskar bara på grund av det... nog tror jag att det går att salamsuga även i så höga akvarier men är nog lite mer jobb. sen så något som jag har funderat mycket på är ljuset när man börjar komma upp i så höga akvarier (har tidigare bara funderat på ett akvarium på ca 1m men det är klart fick men nu välja skulle jag helt klart ta ett på 2m iställe) gissar att det är mh som gäller men inte ens dom ger väll något spec bra ljus på dom djupen? och hur tätt måste dom isf placeras?

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Jag tror att MH är det enda som gäller om karet är i källaren. Med två meter högt kar räcker inte lysrör långt. Om jag någonsin satsar på ett så stort kar så behöver jag i vart fall först ett hus - och då kanske det går att lösa ljuset med ljusinsläpp utifrån samt ett gäng stora speglar. MH behöver då bara användas morgon och kväll på vintern, så kommer man ner en liten bit i elräkningen. Bara kostnaden för att driva ett sådant kar är rätt stor, så alla besparingar man kan göra är bra. MH och solljus kommer i vart fall att ge det där sanslöst snygga flimret i ytan. Kan tänka mig att det behövs minst ett tiotal feta MH för att komma någonstans med ljuset över ett 20 000-liters kar, men det är rätt snyggt med mörka grottor någonstans också.

Planerar man det rätt så ska det kanske inte behöva rengöras någonsin. Det är såpass stort att man borde kunna komma nära en biologisk balans. Pumpar rätt placerade och ett verkligt fett egenbyggt ytterfilter plus grävande och bottenbökande firrar borde kunna hålla botten "ren". Kanske en kombo med ett gigantiskt bottenfilter som trycker upp vattnet underifrån kan göra susen - då funkar ju dessutom botten som filter. Tror också på att blanda in rätt många smådjur i karet, t ex verkligt små räkor och snäckor. Har en art räkor som gärna gräver ner sig i bottenlagret om de får chansen, och får man en sådan stam att ta sig i karet så har ju firrarna dessutom konstant tillgång till levandefoder. De kommer dessutom att snabbt befolka (beräka?!) filtret och hjälpa till med att hålla det rent.

Fast jag tror vi får sluta nu - jag blir ju helt sjuk av sådant här!!

Hilsen,

P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 27 September 2006, 10:36.

Kommentar

• Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

har funderat en hel del runt just det där med ljuset. har haft samma tankar som dig med det där me att ta in ljus utifrån men problemet är ju att på vintern är det nästan mörkt hela dygnet och på sommaren är det tvärt om. så det blir inget altenativ för mig. så enda altenativet är nog mh. och som sagt el kostnaderna blir enorma om jag ska ha ett på 2m men kanske skulle kunna gå me ett på 1.5. dock hade jag ev velat hå några valensior el någon annan växt framför allt för vatten värdenas skull.. men bör ju gå att koppla ihop filter systemet med ett växtakvarium. så har man ju löst det problemet.. men man ska ju ändå ha nog me ljus för att man ska se alla färger som fiskarna visar upp..

Den dära iden med räkorna var riktigt intressant. vars kommer dom ifrån?
                    något som hade varit väldigt kul vore ju om man fick tag på sånna hära "nytto" djur från tanganyika sjön.

Kommentar

• Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

Sen finns det en annan anledning till att jag vill ha hyfsad belysning. jag vill att det ska växa lite alger på stenar och bakgrunden så att tropharna har något att beta. skulle vara läckert att se dom visa upp sina naturliga betenden och inte bara som dom är nu. ihop tryckta i ett "litet" akvarium.

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Tja, har man hus och ändå tänker ordna ett sådant här kar så borde man väl kunna "placera" karet i väster eller öster, så att sommardygnet inte blir för långt. Om man klarar att köra med MH enbart på vintern blir den gigantiska elräkningen halverad. Fast har man eget hus kan man också satsa på en egen liten vindsnurra, så kanske det problemet är löst. Dra in pengar på elen i stället, det är grejer det. Mer ljus än med ett solinsläpp är nog svårt att få i allafall, så där pratar vi alger och växter. Jag är osäker på om man klarar Vallisneria ens med MH på två meters djup. Krävs en s*tans massa ljus på två meter. Tror det är slugare att ha ytterligare en tank kopplad till den stora som man kör växterna i. Om växterna inte funkar i det stora karet får man ruttnande blad i vattnet/filtersystemet och om växterna funkar kanske det blir gräsmatta av det hela. Det är inget drömkar att trimma växter i precis.

Räkorna jag har är från Mexico, Hyalella azteca. Har provat att få hem räkor från Tanganyika, men det är svårt tydligen. Ska testa igen längre fram. Ska finnas 13 arter i sjön, om jag är rätt uppdaterad. Snäckor från Tanganyika drar jag mig för, de har oftast bilharzia. Har dock sett att de kommer till försäljning nu (levande alltså), så de kanske har löst det.

Hilsen,

P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 28 September 2006, 05:24.

Kommentar

• Rhodebaert
                          Användare
                          • February 2006
                          • 557

Någonstans har de använt optisk fiber för att leda in dagsljus i lokaler. Nått museum någonstans. Om du ändå skall mecka en massa med ett nytt hem, bygg en servo-riktat lins som fokuserar sitt ljus i ett knippe optiska fibrer som du leder ner till akvariet! Coolt värre.
                          Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Jo, det låter väldans cool - frågan är väl bara om priset är lika cool... *s* Får bli ekonomi i den högre skolan när man räknar fram vad ett bra gäng feta MH kostar + drift samt väga mot en megalins med all teknik.

Nåja. Jag är långt ifrån ett eget hus just nu, men drömmar är gratis.

Hilsen,

P

Kommentar

• Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

jodå två meter tror ja blir jobbigt trots att man maxar me mh men kanske runt 1.5 vore möjligt men tror det får bli altenativet att koppla in ett växtakvarium i filtersystemet iställe. Men hur som helst blir att fundera mer på det där med ljus och elen. har väldigt många timmar dagar veckor som jag har funderat på det där men har väll inte riktigt kommit på något bra altenativ. sen så finns ju solpaneler med.. men frågan är ju hur mycket man får ut från dom. + att på vintern ligger det ju snö på dom. inte nu för att de är ljust nå många timmar/dyng hur som helst. vind snurra hmm vad kostar en sån? vad tror vi grannarna säger.

Jag hoppas ju att du hör av dig om du får tag på några räckor eller andra små nytto djur från t-sjön...

Kommentar

Arbetssätt...