Tanganika i 1000l +

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • May 2003
    • 183

    Tanganika i 1000l +

    Jag ska kanske flytta till hus snart och tankarna har redan börjat på ett jätte akvarium. Jag ska självklart ha tanganika men vad kan man ha, sorter och hur många och vilken inredning tycker ni att man ska ha. Jag ska ha troffar det är det enda som är bestämt. Skulle vara tacksam för tips.
    Mvh/Fredrik
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Jag gillar din inställning! Jag skall "KANSKE" flytta till hus men jag har redan bestämt att jag "SKALL" ha tanganyikakar och undrar om inredning! Det är helt rätt!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • May 2003
      • 183

      #3
      Det är klart att det är akvariet som man tänker på först, jag har en perfekt plats för akvariet.
      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Wee!! 1000-liters Tanganyika låter finfint!! Massor med möjligheter. Troffarna lär nog behöva vara ett 20-tal eller kanske fler, oavsett sort. Med dem lär du har fart och fläkt i karet, så efter det hade jag satsat på stillsammare arter som kan "krypa fram" från inredningen ju mer man spanar. Inredning hade jag utan tvekan byggt upp rätt bra mot ytan, förmodligen med egengjutna moduler som efterliknar större klippstycken. Görs detta på rätt sätt finns det massor med både gömställen och fria simytor för Troffarna. Kompletterat med lite olika rösen på vissa ställen i karet, så blir det finfint. I rösena kan man ha Jullar (de gillar också att gå på höjden faktiskt, så ett gäng plaströr fastsatta på baksidan av de stora modulerna är ingen dum idé), någon Neolamprologus eller liknande "grottfirrar". En mer öppen yta i karet (ca 50x50 cm eller mer) hade jag reserverat åt någon snäckskalslekare, och lagt i 50+ snäckskal där. Just där hade jag också låtit sandlagret vara minst 10 cm tjockt så att de får gräva som de vill.

        Som kontrast hade jag stoppat i några gäng Vallisneria på olika ställen. Grönt är skönt. Glöm för all del inte "Troffe-hyllan" om du gjuter inredningen själv. En eller ett par av de större klippstyckena ska ha en hylla som går jämns med vattenytan, max 10 cm under ytan. Hyllorna får gärna ha bra size och fet belysning - honorna kommer att spotta ynglen där och de större Troffarna kommer inte åt att äta upp dem. Den feta belysningen garanterar alger som ynglen kan beta av.

        Komplettera med en 5-6 Synodontis petricola och du har ett kar att spana på i evighet.

        Troffarna med sin hastighet och fighting samt ett gäng yngel på hyllorna. Grottlekare med en mer blygsam tillvaro, men som ändå finns där om man spanar. Snäckskalslekare (enklast med multisar), som alltid är framme och på hugget, samt till sist Synodontisarna som gör att både grottlekarna och snäckskalslekarna bildar front som försvar.

        Enda tillägget jag möjligen hade gjort är ett stim om 15-20 tanganyikakillis. Bra fart på dem också (tättslutande täckglas ett måste!!) och de skiljer sig i färg och form tillräckligt mycket för att inte få stryk av Troffarna. Eventuellt går de att byta ut mot Cyps (inte jumbovarianterna), de funkar på liknande sätt. Paracyps är också en möjlighet om du gör ett överhäng någonstans så att de får en stor mörk grotta att vara i.

        Det är just detta jag tycker är så fascinerande med Tanganyika - det går faktiskt relativt bra att planera var fisken ska uppehålla sig utifrån hur man inreder karet. Med Malawi är detta mycket svårare.

        Nu fick jag drömma lite!!

        /P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 September 2006, 10:56.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Jorsa
          Användare
          • December 2003
          • 199

          #5
          Hehe, det låter som om du har funderat ett tag på det karet PatrikMalmo!
          Jag drömmer oxå efter den beskrivningen...
          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • September 2003
            • 660

            #6
            till och med som inbiten SA-fan så börjar det ju vattnas i munnen efter din beskrivning Patrik
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              Låter väldigt nära hur jag tänkt mig. På torsdag får jag en laddning fisk: 6 Enantiopus sp "Kilesa", 12 Cyprichromis leptosoma, 5-10 J regani "Kipili" och 5 S petricola som ska gå tillsammans med nuvarande 2 N buescheri och 10 multisar i ett 840-literskar. Jag har bestämt var dom ska bo och hoppas nu att dom är överens med mig.

              Blir det plats över står tanganyikakillis eller hästnosar på tur.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Nu blir jag helt enkelt sugen jag också Patrik.
                Har ett 1125 liters som är tomt som jag tänkt fylla med Malawi men din målande beskrivning tål verkligen att tänkas på.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • roni
                  Användare
                  • May 2003
                  • 183

                  #9
                  Instämmer med föregående talare, låter ju helt underbart. Jag kommer nog att köpa modulerna istället för att gjuta själv. Men vilket akvarium det lät som, nu måste jag ju bara köpa huset. Tack så mycket för hjälpen Patrik.
                  Mvh/Fredrik

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

                    #10
                    Ursprungligen postat av roni
                    Instämmer med föregående talare, låter ju helt underbart. Jag kommer nog att köpa modulerna istället för att gjuta själv. Men vilket akvarium det lät som, nu måste jag ju bara köpa huset. Tack så mycket för hjälpen Patrik.

                    samma som här då

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Nu blir jag helt enkelt sugen jag också Patrik.
                      Har ett 1125 liters som är tomt som jag tänkt fylla med Malawi men din målande beskrivning tål verkligen att tänkas på.
                      Klokt val att skippa malawi LN. T-sjö ciklider for ever!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #12
                        Wilhelm .
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • October 2004
                          • 439

                          #13
                          Med en så stor burk innehållande Tropheus hade jag nog försökt klämma i ett gäng hästnosar också. Det roligaste alternativet är dock att slänga ut troffarna och sätta in sandlekare och featherfins istället. Ett stort gäng Kilesor på botten och ett par ventralishannar som fladdrar allt vad de orkar för att locka till sig någon från stimmet med honor...

                          @Patrikmalmo: Varför inte jumbosar? Nog för att de är tuffa, men på den volymen bör det väl inte vara några problem? P. nigripinnis timida beteende upplever jag nog som en svårare kombination med troffar.
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            jonre,
                            hästnosar har den "nackdelen" att de inte helt passar i ett sällskaps-tanganyika. De lever precis i bränningarna och vill helst ha lite högre pH, mer syre och mer fart på vattnet (minsann) än Troffar.

                            Grejen med de timida Paracyps är att de håller sig på sitt ställe om man ger dem ett mörkt överhäng. Tror (men observera tror) inte att de får däng i en sådan volym.

                            Annars har jag lurat länge på olika Tanganyika-kar, det är sant. Sett en del stora kar också, som inspirerat. Värsta låg nog runt 12 000 liter, ett offentligt kar i Köln.

                            Nåja. Drömmar är gratis. Gillar annars featherfins och sandlekare, men skulle man hålla dem enligt konstens regler så behöver karet ligga på runt 20 000 liter, om man ska få fram det naturliga beteendet. Kanske tom Troffar platsar i den ligan - de lever inte precis tätt i det vilda.

                            Det räcker med en verkligt utfärgad hanne... och så massa space... där de kan dra på... och visa upp sig. Jag är nog såld här.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • intercepter
                              Användare
                              • July 2006
                              • 56

                              #15
                              troffar verkar gilla gå tätt

                              min erfarenhet av troffar är att de gillar gå trångt
                              SvedalaCiklid

                              www.svedalaciklid.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...