Försvar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Det är nog ingen som förbjudit någon att skriva något vad jag sett? Jag tror att problemet endast är att konversationerna förs via skrift vilket inte alltid är det smidigaste eftersom man inte alltid då vet hur folk menar, man kan tolka vissa meningar på många olika sett vilket många gör och det blir upphov till missförstånd tror iaf jag.
    Nu vet jag inte om det va mitt sätt att skriva i en tidigare tråd som gav dessa känslor isf så kan jag säga att det va absolut inte meningen att det skulle uppfattas så. Självklart tycker jag iaf att folk får skriva oavsett om dom säljer nått inom branchen eller inte men när dom kommer med synpunkter om relaterade produkter så har man ju den rätten att välja hur man ska behandla det svaret... personens uppfattning om varan är oftast ganska självklar, eftersom att dom valt att sälja den så lär dom ju tycka att den är bra... inte så konstigt.
    Jag har haft mina funderingar om en del personer genom åren som man lärt känna genom forum eller dylikt sedan när man träffar dom irl och behandlar samma ämne igen och hör tonfallet i rösten när det säga så uppfattar man det på ett helt annat sätt, där tror jag den stora boven är... vi ser inte vi hör inte utan vi väljer att tolka det efter våran egen sinnesstämmning.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Precis! Utifrån denna analys så kan vi väl alla komma överrens om att man bör läsa och skriva på forumet med ett mycket öppet sinne och sträva efter att bibehålla en vänlig ton.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

Ödmjukhet är bra i alla lägen, speciellt på ett forum även fast det är svårt. Den energi som läggs ned i dessa vad ska jag kalla det? "tjafstrådar" skulle sparas till de frågor som folk"inte orkar svara på" istället. Utvecklingen, (om det nu ens är en utveckling) att vi måste hitta bra sätt för nybörjare och så vidare att hitta sin information utan att behöva ställa sin väldigt enkla fråga "för femtielfte" gången och det är jobbigt att svara på "för femtielfte gången" är inget bra vid sidan av detta omåttliga engagemang för trådar där det "tjafsas".

En liten reflektion från min sida .

Mvh Jari

Kommentar

• olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

Hej!

Jag tycker det är jättebra stämning på forumet. NLS tråden är ju dock ett tragiskt undantag.

Mvh

olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Ursprungligen postat av anna-karin
            Hej!!

Nu tänker jag göra ett inlägg, brukar inte göra det, vanligt vis ställer jag frågor...

Jag har varit aktiv på denna sida ett antal månader nu som användare.

Eftersom jag "blev med" ciklider av en hastig fruktansvärt tråkig händelse så behövde jag hjälp, många gånger snabbt...

Jag har ställt många ,kanske rudisfrågor här på forumet men har alltid upplevt att jag fått bra hjälp.

Det är ingen som varit otrevlig mot mig, tvärt om så har jag fått långa, seriösa och utförliga svar.

Många av medlemarna har även hälsat mig välkommen hit till ciklid.

Efter nyåret tänker jag bli betalande medlem, så nöjd är jag !!

Tack till Er som känner Er träffade, med vänlilga hälsningar Anna-Karin
            Jag blev oherhört glad när jag läste inlägget från Anna-Karin. Hoppas att fler "nya" känner på samma sätt och skulle så inte vara fallet för upp det i denna tråd så att vi alla kan dra lärdom och förbättra oss.

Forumet skall vara en plats för alla där både frågor, funderingar, åsikter och diskussioner skall kunna föras på en rimlig nivå, utan att utmynna i "tjafstrådar". Kan vi inte klara av det, blir det som någon uttryckt det, "en klubb för inbördes beundran", och då är vi ute på riktigt djupt vatten.

Att folk har olika åsikter skall man inte och kan man inte förändra, det man däremot kan påverka själv är sättet man framför sina åsikter på. Detta tycker jag att vi alla kan vi med oss som slutord.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Blev oxå glad anna-karin åt ditt inlägg .
              Det är kul när trådarna har inlägg som tillför ämnet något.
              Alla människor här i världen har olika sätt att uttrycka sig och därför får man ta inläggen med en nypa salt helt enkelt. Jag tycker att det är högt till tak här på forumet vilket gör att debatten ibland kan spåra ur en aning men försök att inte ta det personligt.
              Jag tycker dessutom att alla nya "talare" möts med respekt just nu så där finns inget att klaga på heller.
              Jag tycker att du Kaj P tillför mycket när du gör dina inlägg precis som många andra också gör här på forumet.
              Vad du än gör så sluta inte sprida din kunskap här på Ciklid.se, det skulle vara en stor förlust helt enkelt.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

PatrikMalmo
                Mitt inlägg var ett spontant svar på det inlägg som Kaj inledde denna tråd med. Eftersom jag inte känner honom kan jag inte göra annat än tolka hans inlägg. Jag tror säkert att han är en hyvens kille. Men, som deelay skriver så är det skillnad på att chatta och att pratas vid personligen. Vad gäller försäljning av fisk odyl, så gör iallafall jag ingen skillnad på de som säljer och de som inte gör det. Dessutom måste man få argumentera emot varandra i ett forum annars blir det till slut en klubb för inbördes beundran (vilket det givetvis ska vara till viss del), så länge det inte övergår i personangrepp, men då finns det moderatorer som sköter det.

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Lundensis,
                  mitt inlägg var inte direkt skrivet till dig, du formulerade bara orden som fick igång mig. No hard feelings.

I vilket fall, jag blir lite sur över att folk inte kan utvärdera saker i sitt eget huvud i stället för att ventilera dem i trådarna, ibland tom med versaler. Hackar inte direkt på någon (ffa inte deelay som jag tycker har glimten i ögat), men i allafall. Mer respekt efterlyses generellt.

Jag har varit inblandad i en del diskussioner där det verkligen hettat till, och det är stor skillnad på att skriva "men så kan man ju inte göra" och "när du gör så, hur tänker du då?"

Openminded, respekt och nyfiken. Jag tror det rular.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Secret_Alicia
                    Användare
                    • October 2006
                    • 58

håller med anna-karin...är oxå nybörjare och tycker att jag fått ett bra bemötande. Har ställt några frågor (säkert typiska nybörjarfrågor) och fått bra svar.

Kommentar

Arbetssätt...