Mobbad mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawichrille
    Användare
    • February 2006
    • 67

    Mobbad mal

    Köpte en mal igår och när jag släppte i den i mitt 55 literskar med 3-5 cm ungfiskar i så blev den attackerad. Fiskarna (golden) nafsade på malens fenor och huvud. Malen som är en VF Ancistrus sp. art är ca 1 dm och är troligtvis en hona. Mer vet jag inte men skulle vara tacksam om någon kan göra en mer preciserad artbeskrivning.......
    Så vad kan jag göra för att golden-ungdjuren ska acceptera malen?
    240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
    +55 liters yngelkar
  • Mikael_S
    Användare
    • May 2006
    • 246

    #2
    Ursprungligen postat av Malawichrille
    Köpte en mal igår och när jag släppte i den i mitt 55 literskar med 3-5 cm ungfiskar i så blev den attackerad. Fiskarna (golden) nafsade på malens fenor och huvud. Malen som är en VF Ancistrus sp. art är ca 1 dm och är troligtvis en hona. Mer vet jag inte men skulle vara tacksam om någon kan göra en mer preciserad artbeskrivning.......
    Så vad kan jag göra för att golden-ungdjuren ska acceptera malen?
    Det blir nog så i början. De måste "lära känna" varandra. Men har ynglerna bitit sönder lr bara nafsat på fenorna? Du märker nog om den är på väg o dö, då borde du nog flytta den till ett annat kar.

    Den ser ut som min VF ancitrus-hona. Hanarna har skägg..

    Du kan nog inte göra så mkt för att goldenynglerna ska acceptera malen.

    Personligen har jag märkt genom åren att de oftast (för mig är det så, kanske inte hos andra) så att hanen klarar sig mkt mkt bättre än honorna hos malawiciklider. De är mer aggressiva och kan konkurrera mer med maten och revir.
    Senast redigerad av Mikael_S; 24 September 2006, 13:40.
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • Malawichrille
      Användare
      • February 2006
      • 67

      #3
      Hittils har de bara nafsat lite, så ingen skada är skedd. Jag lät dem gå tillsamans igår några timmar, men till natten avdelade jag karet så att malen fick en egen del där inga yngel var. Interessant det där med att hanarna, kan det vara en lösning att köpa en hane till honan ? Är ändå sugen på att ha två............
      240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
      +55 liters yngelkar

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • May 2006
        • 246

        #4
        Personligen skulle jag bara ha en hane. De är både tuffare (rent fysiskt) och kan då mota bort de andra fiskarna och även konkurrera om maten. En liten hane på 4-7cm isf, en stor på 10+ smutsar ner mkt mer.
        Senast redigerad av Mikael_S; 24 September 2006, 14:34.
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • Sofus
          Användare
          • February 2004
          • 190

          #5
          jag har en riktigt sur fullvuxen ancistrus-hona som går i ett troffekar och hon klarar sig kanon, brukar jaga omkring troffarna mitt i karet (ser skitkul ut när hon försöker hinna ikapp dom på öppet vatten) när dom ska ta hennes matbit osv
          1m³ afrika i vardagsrummet!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
          http://www.akvarieforening.se/

          Kommentar

          • Malawichrille
            Användare
            • February 2006
            • 67

            #6
            Har funderat på detta ett tag till och tror att ynglens beteende beror på att de aldrig har gått i samma akvarium som någon mal tidigare. Därav det "nyfikna" beteendet.
            240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
            +55 liters yngelkar

            Kommentar

            Arbetssätt...