Brinntid UVC-lampa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovsor
    Användare
    • January 2005
    • 55

    Brinntid UVC-lampa

    Jag undrar om nån vet hur lång brinntid en uvc-lampa har? Jag har skaffat en Aquael UVC-9watt. Medföljande lampa är av märket Philips, men ingenstans står att läsa om dess ungefärliga brinntid. Nån som vet ungefär? Funkar kanon förövrigt. Karet har klarnat rejält på bara knappa dygnet.
    Ove
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    Jag har för mig att aquael nämner 8000 timmar

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      #3
      så här står det på deltecs uv-c som jag har "Lamp life of 9000 hours for continuous use.", förövrigt mkt nöjd..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Någonstans i bakhuvudet ligger siffran 5000 timmar vilket säkert kan stämma

        208 dygn. I dammsammanhang säger man "byt en gång per år" och då används ju inte UV't under vintern.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Oj, tre svar inom en minut. Välj ett alternativ
          Tony Englund

          Kommentar

          • ovsor
            Användare
            • January 2005
            • 55

            #6
            O snabba svar också. Tackar alla, jag hittade en uppgift på 8000 timmar på Philips lampa. Den räcker ett tag då. Hur länge skall man köra för att vara säker på att alla infusiorer e döda, jag menar det ser redan klart ut, men dom kanske kommer igen om man stänger av för tidigt!?
            Ove

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #7
              ja kör uv-c när belysningen är på, stänger av för natten med undantag av vattenbyte då ja låter uv:en gå nått dygn eftersom det även sägs ta bort en del klor vilket är bra.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • ovsor
                Användare
                • January 2005
                • 55

                #8
                Ok, det verkar vara en bra lösning. Men nu i början får den gå dygnet runt. Jisses så det såg ut, som att hälla mjölk i vattnet.
                Ove

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  #9
                  ja det låter precis som i mitt akvarium..uv-c fixade detta på mindre än en vecka, från mjölkaktigt till kristallklart.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #10
                    Är det någonslags trend med mjölkigt vatten nu? Jag har haft problem med ett kar i snart ett år där de aldrig blivit kristallklart, men nu har det börjat bli mjölkigt vatten i en del andra burkar också. Inga rutiner ändrade, och ändå dyker det upp..
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • ovsor
                      Användare
                      • January 2005
                      • 55

                      #11
                      Vet inte om man kan kalla det trend i mitt fall. Kom efter byte av sand och mera ljus. Karet kom i obalans o viips va dom där. Försökte med mörkläggning osv först men gav upp. Orkar inte efter allt jobb med att byta sanden, så jag kör den lätta men kostsamma metoden.
                      Har du kraftigt ljus Tony?
                      Ove

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #12
                        Har inte kraftigare ljus än det har vart i karen de senaste 4 åren

                        Skall inhandla något smidigt UVC nästa helg och fixa en "mobil UV-C-station".
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tony
                          Har inte kraftigare ljus än det har vart i karen de senaste 4 åren

                          Skall inhandla något smidigt UVC nästa helg och fixa en "mobil UV-C-station".
                          Lustigt, åkte själv på det hemma, nu är det mörklagt med uv inkopplat, mat får dom först om några dagar igen, finns det nått värre en dimmigt vatten i burken =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

                            #14
                            Nej, mjölkigt vatten ser så amatörmässigt ut att man skäms när folk ser det

                            Jag börjar misstänka någon fodersort, men då borde ju alla kar bli lika mjölkiga eftersom jag inte matar olika. Något som är extra märkligt är karet i vardagsrummet som aldrig blivit riktigt klart sedan jag ställde dit det för ca 1,5 år sedan. Det står visserligen där lite solljus kan komma åt, men jag hade ett 540 på exakt samma ställe tidigare som alltid var kristallklart.

                            UV-C blir förhoppningsvis räddningen. Jag blev grymt imponerad i somras när jag kopplade in ett 55W AquaEl i dammen. Från spenatsoppa till kristallklart på 12 dagar.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

                              #15
                              Är det någon skillnad på resultatet om man köper deltec eller aquael? Jag menar det verkar ju iaf skilja ganska mycket i pris...

                              När det står t ex: "Max vattenvolym för steralisering: 200 liter." Funkar det att köra ett filter anpassat för en mindre vattenvolym i ett större akvarium eller har det ingen effekt alls då?

                              Funderar på att investera i ett filter för att få bort klor.

                              Har ni som kör filter märkt någon skillnad förutom klarare vatten?

                              Mvh Erik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...