Blir silikon varmt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ale
    Användare
    • April 2002
    • 24

    Blir silikon varmt...

    när det härdar? (Som epoxy-lim etc)

    Snälla ni som vet - mycket tacksam för svar, då jag skall silikon plexiglas och måste veta om det blir varmt vilket isåfall påverkar plexin.

    MVH/
    Alejandro

  • Aqua_Max
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 108

    #2
    Jag har då inte märkt någon värme värd namnet. Däremot ättiksyra ångor som irriterar hals och ögon. När det gäller limning av plexiglas tror jag dock inte att glassilikon för akvarier är bästa alternativet, jag tror det finns andra typer av fogmedel som är bättre på plexiglas.

    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Får hålla med ang. värmeutveckling. Det sker ju ingen kemisk reaktion värt att nämnas när silicon "härdar".

      Att använda silicon för att limma plexiglas har jag testat vid ett par tillfällen. Det fungerar kanon ett litet tag, men av någon anledning släpper fogen garanterat efter ett tag. Undra om inte det kan finnas nån form av kem-svets för plexi-ändamål?



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • ale
        Användare
        • April 2002
        • 24

        #4
        Hej, tack för svaren!

        Nu är det ju så att det finns speciella akryllimmer för plexiglas som liksom svetsar ihop fogarna, och det blir riktigt ordentligt ihoplimmat. Men jag behöver något för att fylla igen ett par borrhål i ett 20 mm tjockt plexiglas-lock till ett undervattenshus för kameran. Och då finns det en risk att ett riktigt lim som ju blir varmt när det härdar, skapar spänningar/mikroskopiska sprickor som kan få locket att krasha vid dykning på djupt vatten (iofs snorklar jag bara än...).

        Som sagt, tack för svaren!

        MVH/
        Alejandro



        Kommentar

        • Aqua_Max
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 108

          #5
          Kanske en lämplig lösning är att först plugga igen själva hålen helt med silikon, men sedan lappa på en liten plexiglasskiva med riktigt lim ovanpå varje igenproppat hål. På så sätt kommer silikonet inte i kontakt med vatten, men hindrar det riktiga limmet att komma i kontakt med själva borrkanten på det borrade hålet som istället fäster mot en plan yta, så att det är mindre risk för sprickor?

          Jag förstår att du inte vill ha vatten i kameran, så därför är det nog bäst att vara extra försiktig. Vad är det för kamera och undervattenshus du har?

          ~~~ Max Photo ~~~
          ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

          Kommentar

          • ale
            Användare
            • April 2002
            • 24

            #6
            Tack för tipset,
            alltså - jag håller på med ett eget bygge av uv-hus till min Nikon F80. Använder som sagt lock av 20mm plexi, samt ett rör av 11 mm PVC. Har svarvat det hela och använder O-ringar för tätning. Och så genomföringar/kontroller från svenska Dyfo system AB.

            Få se om jag får några fina UV-bilder såsmåningom...
            MVH/
            Alejandro

            Kommentar

            Arbetssätt...