Snäckor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

Snäckor

I mitt lilla akvarium har jag en del snäckor som kryper runt. de är väldigt små och jag kan nog inte ta kort på dem. Finns det något sätt att identifiera dem? Kanske kan man avgöra om de är onda eller goda på något sätt?
    Det går alltid en senare buss.
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Ursprungligen postat av Rhodebaert
    I mitt lilla akvarium har jag en del snäckor som kryper runt. de är väldigt små och jag kan nog inte ta kort på dem. Finns det något sätt att identifiera dem? Kanske kan man avgöra om de är onda eller goda på något sätt?
    Häll vigvatten i karet så får du se

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Ursprungligen postat av Lundensis
      Häll vigvatten i karet så får du se
      Dagens bästa!
      Tony Englund

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Du kanske kan beskriva dem i vilket fall. Det finns ett duktigt antal olika snäcksorter i våra kar, själv har jag fyra varianter (minst). Dels malajerna, de är långsmalt spiralformade och håller mestadels till i sanden eller på nederdelen av rutorna. Kan bli hyfsat stora, strax över en cm. Posthornssnäckorna har ett hus som liknar just ett posthorn, mycket runt och står oftast rakt upp från kroppen. Även dessa kan bli rätt stora, i extremfall ca 1,5 cm i diameter. Rätt rödaktiga i kroppen. Har också en liten snäcka som liknar posthornssnäckan, men den blir dels inte lika stor och dels är huset plattare och ligger vinklat ut från snäckan. De ser ut som en rund liten skiva kan man säga, max 4 mm i diameter. Till sist har jag en gynnare som har ett spiralformat skal, blir hyfsat stor (ca en cm) och där skalet står relativt rakt upp från kroppen. De två första är nyttiga att ha i akvariet, de två sistnämnda gör varken till eller från men är väldans fula.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...