Behöver lite tips angående Tanganyika ciklider.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rascal
    Användare
    • September 2006
    • 41

Behöver lite tips angående Tanganyika ciklider.

Jag har alldeles nyss inskaffat ett 540L akvarium, en Eheim 1250 pump och en 300W jäger-värmare samt vit sand/grus och kalksten + lite rötter. Vilket jag tror blir rätt bra (men kommentera även detta)

Dock så har jag lite problem då jag inte kan bestämma mig för vilken fisk jag skall ha i mitt akvarium, just nu är jag väldigt sugen på Frontosa då de verkar väldigt intressanta... men har ni något tips på vilka fiskar som går bra tillsammans med dem? har tittat på Princessan av Burundi men det verkar vara en osmart blandning...
    Har även tittat lite på Tropheus, men de verkar också vara lite dumma att blanda med Frontosa.. men sedan så verkar ju Tropheus vara lite för krävande för en Tanganyika-nybörjare(?)

Kanske enbart Frontosor vore en bra start? ungefär 5-10 stycken?
    ge tips angående fiskval tack!

Jag hade tidigare ett malawi-akvarium, vilket gick skapligt bra.. men pga bristande intresse så sålde jag mina akvarium vid den tiden.
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

Ursprungligen postat av rascal
    Jag har alldeles nyss inskaffat ett 540L akvarium, en Eheim 1250 pump och en 300W jäger-värmare samt vit sand/grus och kalksten + lite rötter. Vilket jag tror blir rätt bra (men kommentera även detta)

Dock så har jag lite problem då jag inte kan bestämma mig för vilken fisk jag skall ha i mitt akvarium, just nu är jag väldigt sugen på Frontosa då de verkar väldigt intressanta... men har ni något tips på vilka fiskar som går bra tillsammans med dem? har tittat på Princessan av Burundi men det verkar vara en osmart blandning...
    Har även tittat lite på Tropheus, men de verkar också vara lite dumma att blanda med Frontosa.. men sedan så verkar ju Tropheus vara lite för krävande för en Tanganyika-nybörjare(?)

Kanske enbart Frontosor vore en bra start? ungefär 5-10 stycken?
    ge tips angående fiskval tack!

Jag hade tidigare ett malawi-akvarium, vilket gick skapligt bra.. men pga bristande intresse så sålde jag mina akvarium vid den tiden.
    som du skriver så är varken prinsessor eller tropheus bra sälskap till frontosor eftersom att frontosorna kommer att betrakta dom som bytes djur.
    Nej tropheus är väll kanske inte den optimala nybörjar fisken men omb du har hållit på med annat tidigare (vilket du skriver att du har) så kan det ju vara ett altenativ dock inte med frontosor, sen vet jag inte direkt om man kan kalla frontosor nybörjar fisk heller..
    lämpligt sälskap till frontosor ja va ska man rekomendera tror att det mästa som är stort nog för att inte betraktas som bytes djur och inte alltför agresivt funkar bra

mvh Daniel

Kommentar

• rascal
      Användare
      • September 2006
      • 41

Jag har kollat in lite fiskar nu, och fann en del intressanta (utöver Frontosa):

Cypricromis leptosoma ~7
      Neolamprologus pulcher ~10
      Tropheus duboisi eller Ikola ~15
      Neolamprologus leleupi

Vad tycker ni om följande? är det någon av dessa som inte passar ihop?

kommentera även mängden tack, för lite, för mycket? akvariumet är som sagt 540L och jag är inte direkt gjord av pengar tyvärr ^^

Kommentar

• Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

I mitt 540 ska jag ha ca 30 tropheus tillsammans med 10 leptosoma och 4 N. pulcher, har haft liknande blandning förut och det har funkat jättebra för mig. Leleupin har jag också hållt med leptosoma, tropheus och pulcher utan problem. Tror nog det kan funka bra för dig med 30 tropheus ikola kanske? 2 par pulcher och 10 leptosoma 4+6. Leleupin verkar variera i beteende mina är hur snälla som helst.Lycka till och skippa Frontosorna så får du ett akvarie med lite liv i.

Mvh/ BB

Kommentar

• janne63
          • August 2006
          • 157

Så länge frontosorna är tillräckligt små så är det säkert inga problem att hålla dem med prinsessor. Jag hade frontosor som var ganska mycket större än mina prinsessor utan problem, å andra sidan märker man inte om det saknas en prinsessa eller två när de koloniserat ett helt kar.....

Cyprichromis lär vara frontosans stapelföda i sjön så den kombinationen ska man nog helst undvika.

Jag håller nog med Bright_Blue, skippa frontosorna, dessutom tycker jag att de blir alldeles för stora för ett 540 kar.
          Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• rascal
            Användare
            • September 2006
            • 41

tack för tipsen, men bara en liten fråga, varför endast 4 pulcher? är de elaka i stora grupper eller? tycker de verkar sjukt fina därför jag frågar, har gärna fler sådana annars.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Hej rascal och välkommen hit till Ciklid.
              Prinsessor har förmåga att bilda kolonier och ta över hela kar. Köper du ett färre antal par så tar det längre tid innan det sker har du riktig tur så händer det inte alls, utan kan njuta även av dina andra arter i byttan.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Det är nog ingen risk att sessorna tar över, det ser leleupin till. Dom gillar småprinsessor
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• rascal
                  Användare
                  • September 2006
                  • 41

så, tror ni att följande blir en bra mix ett 540kar? funderar att köpa de tre översta först för att sedan köpa tropheus lite senare

4 pulcher
                  6 leptosoma (helst den flourcenta versionen, lite hetare)
                  4 leleupin
                  15-20 tropheus (troligtvis dub eller ikola)

skall man slänga i någon ancistrus eller så? eller fixar tropheusarna algerna? tycker inte malar är speciellt sexiga så

Kommentar

• rascal
                    Användare
                    • September 2006
                    • 41

sådär, har nu köpt 4 pulcher, 4 leleupi och 6 leptosoma unita flourscent... fick betala 1000 kr, dunno om det är dyrt eller billigt men så är det iaf... leptosoman var fullvuxen tror jag iaf.. såg så ut.. pulchern och leleupin var inte speciellt stor, kanske 5 cm eller så.

har just nu ph 8+ i akvariet och en totalhårdhet på >7° ... försökt tillsätta bikarbonat men hårdheten verkar inte höjas... är det dödligt för dem att ha för låg dGH°?

pumpen verkar nästan vara lite för stark också, de håller sig nära pumpen på låg nivå eftersom de åker med annars ^^ men tycker inte 20l/min bör vara för starkt till ett 540L

ni kan väl kommentera detta om ni vill

edit: affären jag var på krävde 150kr för tropheus dub som var 3-5cm, medans den lokala affären kräver 125 kr för en fullvuxen (9 = 900kr)... bor någon i närheten av karlskoga som säljer fler fullvuxna dubbar så får ni gärna skriva.. eftersom jag vill ha fler än 9.

Kommentar

• Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

sådär, har nu köpt 4 pulcher, 4 leleupi och 6 leptosoma unita flourscent... fick betala 1000 kr, dunno om det är dyrt eller billigt men så är det iaf... leptosoman var fullvuxen tror jag iaf.. såg så ut.. pulchern och leleupin var inte speciellt stor, kanske 5 cm eller så.

har just nu ph 8+ i akvariet och en totalhårdhet på >7° ... försökt tillsätta bikarbonat men hårdheten verkar inte höjas... är det dödligt för dem att ha för låg dGH°?

pumpen verkar nästan vara lite för stark också, de håller sig nära pumpen på låg nivå eftersom de åker med annars ^^ men tycker inte 20l/min bör vara för starkt till ett 540L

ni kan väl kommentera detta om ni vill

edit: affären jag var på krävde 150kr för tropheus dub som var 3-5cm, medans den lokala affären kräver 125 kr för en fullvuxen (9 = 900kr)... bor någon i närheten av karlskoga som säljer fler fullvuxna dubbar så får ni gärna skriva.. eftersom jag vill ha fler än 9.
                      20liter i minuten blir 1200liter i timmen. Jag tycker det är för tok för lite. I mitt 540 har jag 5000liter i timmen cirkulation. Om du riktar strålen lite uppåt och mot ett hörn så brukar det gå utmärkt och ska du ha Tropheus så måste du absolut ha bättre fart på cirkulationen. Du kan ju titta in på köp och sälj. där säljer jag lite pumpar och filter till vrakpriser. När jag köpte Dubbar här i Växjö som var 3-5cm långa betalade jag 900 kronor för 15 stycken hos håvmästarna så 150kronor är för tok förmycket!! Jag vet att Bright blue har yngel till salu för 60 kronor styck.
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

Hur går det? En tusing för det där tonårsgänget var inget rån. Hur kommer prinsessorna och leleupisarna överens?

Kommentar

• janne63
                          • August 2006
                          • 157

Apropå filtrets pumpkapacitet så ver det nyligen en tråd som behandlade detta, Det gick tydligen att odla Troffar med enbart luftpump om jag minns rätt. Sök gärna rätt på den tråden, jag tror det var någon i styrelsen för NCS som höll Troffar på detta vis.

Själv har jag totalt 3 pumpar i mitt 540 kar med en sammanlagd kapacitet på 2350L/h. Det verkar vara onödigt mycket för mina Tanganyikor (cyprichromis, paracyprichromis, lamprologus och callochromis) så jag har ställt ner effekten en del på ett av pumphuvudena till c:a 2/3 (vilket i mitt fall innebär c:a 2000 L/h totalt). Inte så att de verkade må dåligt av genomströmningen, det blev bara helt enkelt tystare om karet när jag minskade på farten vilket avgjorde. Fiskarna verkar inte bry sig om vilket så jag är nöjd.

Jag undrar också förresten, hur kommer leleupi och pulcher överens?

Edit: Hur mycket bikarbonat har du tillsatt? Jag tillsatte bikarbonat själv för några veckor sedan och karbonathårdheten (kH) ökade rejält, däremot vet jag inte vad som hände med totalhårdheten, mitt test är inte så exakt vad gäller det senare. Tror dock inte det är någon fara för dina fiskar, du kan säkert vara lugn. Däremot kanske du ska kolla nitrithalten om du slängde i alla fiskarna på en gång i ett nystartat kar.
                          Senast redigerad av janne63; 06 October 2006, 00:04.
                          Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

"Jag undrar också förresten, hur kommer leleupi och pulcher överens?"

För mig har leleupi och pulcher fungerat utmärkt, har haft de i ett 310L.

Kommentar

• rascal
                              Användare
                              • September 2006
                              • 41

pulchern är just nu mest fredlig i akvariet, och simmar tillsammans med leptosomorna... två av dem simmar separat, medans de andra två simmar tillsammans.

leleupin verkar jaga runt varandra, men rör inte någon annan fisk..

det trista är att leptosomorna håller sig på botten, vet inte varför

vad för nitrithalt skall det vara då? det ligger just nu på ~10 kanske lite över

kanske skall iväg och köpa 9 fullvuxna tropheus duboisi idag, men måste försöka få tag på fler sedan..

Kommentar

Arbetssätt...