Växter med Malawisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    Växter med Malawisar?

    Funderar på att sätta in några alghämmande växter i mitt Malawikar. Jag vet att det är biotopvidrigt, men stör det inte fiskarna så stör det inte mig. Någon som har provat t ex Vattenpest eller Hygrophila polysperma i ett Malawikar?

    /Fredrik

    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • Daniel
    Användare
    • April 2002
    • 156

    #2
    Hej !

    Jag vet inte vad du har för fiskrar, men jag provade en gång att plantera in "vattenpest". Och detta fungerade inte alls, växte var totalförstörd inom en kort tid. De växter som jag däremot fått ha i fred är Javaormbunkar, Anubias och någon förgrundsväxt.....

    MVH
    Daniel


    Kommentar

    • qvintus37
      Användare
      • November 2002
      • 21

      #3
      Jagh ar nyligen köpt in växter till mitt Malawi-kar på 375l.
      Växteran är Anubius, valisneria, Crinium-lök och ett skott från en java-ormbunke.
      De trivs bra än sålänge, och inga fiskar rör dem.


      //Johan

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • August 2002
        • 1232

        #4
        Hej,

        Jag har Anubias i mitt malawi kar.

        Om man märker att fiskarna är på dem hela tiden så dom flyter upp till ytan så ta en bit fiskelina och bind fast dem på en sten eller något=)

        Anubiasen "klistrar" fast sig efter ett tag på föremålet.

        Mvh Ola

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • November 2002
          • 666

          #5
          Samma här, anubias, javaormbunke och vallisneria. Har inga som helst problem med att fiskarna skulle vara på dem heller : ) peppar peppar

          /Mikael
          /Mikael

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • April 2002
            • 128

            #6
            Precis som för föregåede författare så funkar anubias och javaormbunkar bra för mig. Efter att ha provat ett antal olika metoder att fästa växterna på stenar har jag fastnat för vitt hushållssnöre av plast. Det blir halvgenomskinligt i vattnet och går aldrig sönder som gummisnoddar. Jag har dock inte lyckats med att få dem att funka väl samtidigt i samma akvarium. Anubias trivs bäst med mycket lite ljus, vilket inte funkar för javaormbunkar.
            Lökväxten crinum Thainanium funkar också mycket bra. Den är dessutom relativt billig och blir rejält hög.
            Valisneria har jag misslyckats med ett antal gånger. De bara vittrar bort. Om någon har ett tips om hur man undviker detta så är jag idel öra.

            Kommentar

            • Anette
              Användare
              • April 2002
              • 178

              #7
              Hej Kjell!

              Vallisneria är lite känslig för planteringsdjupet. Ett vanligt fel är att man sätter dem för djupt. De får INTE sättas djupare än att man kan se de två översta millimetrarna av rothalsen. Sätts de djupare brukar de inte vilja ta sig...

              Anette

              Kommentar

              • Kjell K
                Användare
                • April 2002
                • 128

                #8
                Aha , det är säkert felet. Jag vet att det är mycket viktigt att inte plantera exempelvis Crinum för djupt, men jag hade ingen aning om att detsamma gällde för valisneria. Jag kommer att prova igen inom kort. Tack för tipset.

                Kommentar

                Arbetssätt...