Blåciklid yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roysan
    Användare
    • September 2006
    • 59

    Blåciklid yngel

    Hur snabbt växer dom i ett 30 liters yngelkar? kan inte ha kvar dom i det stora då dom andra firrarna käkar upp dom, vill ha dom minst 1 cm innan jag flyttar dom igen.

    Hur är det med yngelkaret? ska jag ha grus å växter eller är det onödigt? hur ofta ska jag byta vatten/slamsuga? Just nu har jag bara en luftpump med en sån "bobbel-sten" ska jag ha nån sorts filter?

    Japp de e första gången jag får yngel
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    #2
    Ursprungligen postat av roysan
    Hur snabbt växer dom i ett 30 liters yngelkar?
    Grattis till yngelkullen!

    Ett trettioliters akvarium är ganska litet, så du får se till att vara noggrann med vattenbytena och helst också ha väl fungerande biologisk filtrering. Luftdrivna skumgummifilter brukar vara bra till små yngel, men det tar ett tag innan bakteriekulturen växt till sig så att den biologiska filtreringen fungerar.

    Fördelen med små akvarium är att det är enkelt att göra stora och täta vattenbyten.

    Förutom vattenkvaliten är naturligtvis fodret viktigt för tillväxttakten.

    Se till att mata ofta, många gånger per dag. Riktigt små yngel ska helst simma i mat hela tiden. Sådan riklig matning verkar dock negativt för vattenkvaliteten så du får vara extra noggrann med vattenbytena.

    Att mata små yngel endast en eller två gånger per dag brukar inte ge så bra resultat om inte yngelena går i ett väl ingånget stort akvarium där de kan hitta smått och gott att äta i grusen, på rötter etc, om ens då.

    Lycka till!
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • roysan
      Användare
      • September 2006
      • 59

      #3
      ok, ska jag ta innerfiltret som jag har i det stora karet? väl inkört strypa utblåset lite.
      hur är det med maten då, funkar det om jag smular sönder torrfoder och kör med lite fryst artemia ibland? ska leta reda på en större balja till dom oxå.

      Kommentar

      Arbetssätt...