Sällskap till A. pulcher?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mediabrus
    Användare
    • January 2006
    • 143

    Sällskap till A. pulcher?

    Jag har startat upp ett 375 liter Sydamerika där det för tillfället går ett ständigt lekande blåciklidpar samt en gibbiceps. Jag vill gärna ha något mer i detta kar. Någon som har några förslag? Hade akvariet varit dubbla storleken så hade det varit enklare att välja, då de arter jag skulle vilja köra med blir ganska stora; hantelciklid och G. brasiliensis för att nämna ett par.
    http://www.umea.akvarieforening.se
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Misstänker att du vill ha tips på andra ciklidarter, men personligen hade jag kompletterat med någon fancy tetra/stimfisk. Ett duktigt gäng vinkeltetra hade förmodligen gjort sig bra i karet - de håller sig högt upp, är kvicka och stimmar bra. De större arterna av bilbukar hade nog också gett bra liv i karet, möjligen kompletterat med ett gäng Corys på botten.

    Men, men - jag vet ju inte vad syftet med karet är, så jag kanske är helt fel ute.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Albin 1
      Användare
      • October 2005
      • 11

      #3
      Håller med PatrikMalmo, ett stim tetror vore inte fel.

      BTW,Dina eldbukar var riktigt fina.

      Kommentar

      • mediabrus
        Användare
        • January 2006
        • 143

        #4
        Faktum är att jag har tänkt mig ett stim tetror från början. Jag har haft opal-, nät-, dolkstick- eller colombiatetra i tankarna. Vinkeltetra och bilbuk skulle också kunna passa, helt klart! Några stänktetror uppe vid ytan? Det är klart att det vore roligt med någon ciklidart till, men tvivlar på att det riktigt finns plats för "15+ ciklider". Kanske några dvärgciklider? Ett harem apistogramma och kanske ett par av någon annan, liten ciklid?
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Vinkeltetror och sma Apistogramma blir troligen blaciklidmat. De jag haft har atit storre fiskar an sa.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Snygga inbyggda kar mediabrus och välkommen hit.
            Någon jordätare samt någon stimmig tetra hade jag satsat på.
            Varför inte en liten grupp Uaru, om dom ska gå i ett inbyggt kar så passar dom utmärkt.
            Hmmmmmm, fyra Discus eller varför inte bolivansk fjärillsciklid (den blir lite större och tål större sällskap i karet)
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • mediabrus
              Användare
              • January 2006
              • 143

              #7
              Jag tackar för berömmet, det värmer!

              Det är svårt det här! De flesta tetror och dvärgciklider är för små, de flesta andra ciklider blir för stora. Men ett stim av tetror i storleken 6-7 cm borde fungera. Problemet är att få tag på fullvuxna tetror, de flesta i affär är i matstorlek. Uaru hade varit kungligt, men de blir väl relativt stora? Oehört vackra är de och verkar dessutom ha ett intressant beteende. Det är ändå bara ett 375 liters, 150x50x50 med en bakgrund som tar bort ganska mycket. Diskus är jag inte intresserad av dock (av flera skäl). Flaggciklid kanske? De har en vacker form och är beskedliga. Kanske FÖR beskedliga för blåcikliderna? Geophagus hade varit skoj, men jag tror inte att just mitt kar - om man ser till storlek men framför allt inredning - skulle kunna rymma en grupp.

              Jag tror att jag är ute efter någon parbildande ciklid på ca 15 centimeter med ett relativt lugnt temperament. Lägger jag till ett stim på kanske 20-25 tetror och en grupp Corys (som är lika svårt att välja som alla andra fiskar) så borde jag väl ha ett fungerande, intressant och vackert sydamerikanskt akvarium.
              http://www.umea.akvarieforening.se

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Hej

                Nagon liten parbildande geophagus som pindare funkar sakert. Ditt akvarium ar relativt stort sa tuppkam gar nog bra. Bujurquina, Guainicara eller Krobia kan du fundera pa. En storre dvargcrenicichla som regani gar sakert. Den bolivianska fjarilen ar tankbar liksom storre Apistogramma. Det verkar som om dagens blaciklider inte ar lika stora och aggressiva som de jag holl for lange sedan, sa Mesonauta ar kanske ett utmarkt val (de senaste jag holl var valdigt sma och fredliga men de at fiskar upp till halva sin langd!). Nar det galler tetror sa funkar hoga tetror. Hur stora ar blacikliderna?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • mediabrus
                  Användare
                  • January 2006
                  • 143

                  #9
                  Det var lite arter att kolla upp det där. Jag tackar ödmjukast för det.
                  Blåcikliderna är ca 15 och 12 cm, +/- nån cm och var ganska snälla mot eldbukarna när de temporärt gick tillsammans innan väggen blev färdig. Eldbukarna var hunsade, men inte så att de slog dem halvt ihjäl eller så.
                  http://www.umea.akvarieforening.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...