håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ursprungligen postat av Stefan Larsson
    Här har du en till! ExpertZoo var det länge sedan jag besökte, men det var en höjdare när jag var yngre och bodde i Kopparberg att åka till Runo. Han är mycket kunnig och lite av en eldsjäl. Mycket trevlig också för den delen!

    En höjdare är det fortfarande! men tyvärr känner han också av tillgång och efterfrågan som skiftar,En bra butik och trevlig ägare.En butik med brett sortiment och udda fisk blandat med populära arter.Framförallt går det att köpa fisk som syns! Ha ha

    En förklaring som Runo hade är att i dag säljs fler akvarier än nånsin men mycket färre akvarister!!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      Jo, det ligger nog en del i det där med att det säljs många akvarium, men att vi blir färre och färre akvarister. Har hört flera handlare som säger likadant. När jag träffar nytt folk och säger att jag är akvarist så är det många som inte ens vet vad det är!! *morr*

      Ovanstående styrker trist nog Kjells slutsatser - det är inte på fina firrar man tjänar pengar idag, eller framöver (tror jag). Har diskuterat en del med olika odlare också, och det är nästan tveklöst så att grossist/handlare/slutkund väljer en kass men billig firre i stället för en verklig kvalitetsfirre som är dyrare. Diskuterade mestadels Scalarer vid det tillfället, men jag är övertygad om att det gäller för de flesta arter.

      Uff. Efter en sanslöst stressig arbetsdag ska jag nu se om jag kan avsluta artikeln om växtkar. Stressigt var ordet!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        Att det blivit sämmre kan man ju se när kavarister som varit bort 10-20år börja om på nytt och säger att det är dåligt utbud

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          nej BMW power det stämmer inte att vi har sämre fisk än det vi hade för 20 år sen,
          jag vill säga tvärtom vi har mycket bättre fisk nu pratar jag om odlade malawiciklider än vi hade för 20 år sen, min erfarenhet är vi har mycket mer att välja på och att det är större kvalite på fisken, det vill säga att det är mera färg på fisken, och hur kan du som amatör avgöra om det är kvalite på fisken, jo du gör som dom flesta amatörer du går på form och färg
          om det är ett sätt på att säga att det är kvalite på fisken det får väl kunderna avgöra. men för 20 år sen innan man visste vad räkmix vad för något,
          då kan jag säga att röda fiskar fanns inte i en enda affär , det man kunde hitta i zooaffärerna det var bleka rosa färgade så kallade röd zebra'
          sen att en återfallsakvarist som inte att har sysslat med ciklider på 20 år tycker att det är dåligt med utbud med ciklider det tycker inte jag att ska vara vägledande,
          och varför har det blivit bättre, det är ju att vi odlare har utvecklat våran hobby så att vi har fått fram bra fisk, nu pratar jag om malawiciklider mvh janne

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            Det är möjligt ,en man undra ju ibland vad all fin fisk hamna.
            Jag fick själv leta med ljus och lykta för att hitta golden som inte vara matta i den gula färgen och med riktigt svart i fenor och utan den vita magen.
            Jag tycker man se lite för ofta sönderavlade fiskar som blir onaturligt stora.

            Man kanske ska säga att ciklidernas stora tid varit men nu får man jobba med att behålla intresset för dom.
            Man handlare lever nog lite i det förgångna och då dör man ut.

            Det jag inte förstå är hur vissa grossiter betla sämmre för svensk fisk än vad dom får betala för andra länders odlade fiskar.
            Vad skulle hända om du inte levererade en fisk på ca 2-4 månader och drog upp dom du har??
            För så mycket fisk odla du ju så att ditt bortfall borde märkas eller??

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              ja lennie som du mycket vet så håller jag på med en del urvalsodling genom ren inavel .
              jag har nog kört på mina golden i 20 år och plockat ut dom bästa ur varje kull, det gäller även mina eureka , röd rubin, röd zebra och framförallt mina hongi, som är väldigt röda just nu, sen kan man tycka vad man vill om de, att man måste tillföra nytt blod för att annars bli dom missbildade,
              jag kan ju säga att missbildade har dom inte blivit ännu.
              och jag försökte att tillföra nytt blod till mina röd zebra, vad blev resultatet, jo det kom tillbaka sotet på pannan, summa summaren så länge jag tycker att fisken blir bättre, så kommer jag att hålla på med det, om nu inte mina elpriser kommer att äta upp den lilla förtjänsten jag har.
              sedan lennie grossisterna bryr sig inte om om det är kvalite eller inte, så dom lär klara sig ändå. det är alltid prislappen som styr,mvh janne
              Senast redigerad av malawijanne; 24 September 2006, 00:46.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • December 2004
                • 607

                Ursprungligen postat av malawijanne
                nej BMW power det stämmer inte att vi har sämre fisk än det vi hade för 20 år sen,
                jag vill säga tvärtom vi har mycket bättre fisk nu pratar jag om odlade malawiciklider än vi hade för 20 år sen, min erfarenhet är vi har mycket mer att välja på och att det är större kvalite på fisken, det vill säga att det är mera färg på fisken, och hur kan du som amatör avgöra om det är kvalite på fisken, jo du gör som dom flesta amatörer du går på form och färg
                om det är ett sätt på att säga att det är kvalite på fisken det får väl kunderna avgöra. men för 20 år sen innan man visste vad räkmix vad för något,
                då kan jag säga att röda fiskar fanns inte i en enda affär , det man kunde hitta i zooaffärerna det var bleka rosa färgade så kallade röd zebra'
                sen att en återfallsakvarist som inte att har sysslat med ciklider på 20 år tycker att det är dåligt med utbud med ciklider det tycker inte jag att ska vara vägledande,
                och varför har det blivit bättre, det är ju att vi odlare har utvecklat våran hobby så att vi har fått fram bra fisk, nu pratar jag om malawiciklider mvh janne
                Jag är en s.k återfallsakvarist och jag håller inte med dig angående Röd Zebra och vad jag ser i butiker i Gävle. Röd Zebra var betydligt finare, runt år 1980 i butikerna.

                Vad jag däremot håller med om, är att utbudet är större idag iaf i lagerlistorna, inte självklart i butikerna. Hursomhelst har internet gjort det betydligt lättare för mig att få napp på fisk idag än för 25 år sedan.

                Kvaliten, nja det är nog lite olika det. Beror inte det mycket av om det varit "exportstopp" på arten eller inte? Men du har nog rätt generellt sätt.
                Min zoon

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  citat HacelCR´´Jag är en s.k återfallsakvarist och jag håller inte med dig angående Röd Zebra och vad jag ser i butiker i Gävle. Röd Zebra var betydligt finare, runt år 1980 i butikerna´´
                  ja är det färgen eller formen som du inte är nöjd med.
                  du kan ju titta på min zoon hur mina röd zebrayngel ser ut, jag tycker dom ser bra ut när det gäller både form och färg.
                  men klart jag säljer dom till butiker runt göteborg, men jag säljer även till jocke på akvarieteknik i filipstad,
                  så du kan nog prata med dina lokala zoohandlare, så kan han säkert ta hem lite röda röd zebror. (ursäkta var det reklam eller). mvh janne

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • December 2004
                    • 607

                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    citat HacelCR´´Jag är en s.k återfallsakvarist och jag håller inte med dig angående Röd Zebra och vad jag ser i butiker i Gävle. Röd Zebra var betydligt finare, runt år 1980 i butikerna´´
                    ja är det färgen eller formen som du inte är nöjd med.
                    du kan ju titta på min zoon hur mina röd zebrayngel ser ut, jag tycker dom ser bra ut när det gäller både form och färg.
                    men klart jag säljer dom till butiker runt göteborg, men jag säljer även till jocke på akvarieteknik i filipstad,
                    så du kan nog prata med dina lokala zoohandlare, så kan han säkert ta hem lite röda röd zebror. (ursäkta var det reklam eller). mvh janne
                    Du skall inte läsa mina rader som ett omdöme om din odling. Den vet jag i princip ingenting om. Det var bara en reflektion utgående från vad jag, en återfallsakvarist ser/sett i butikerna nu och då i mina hemtrakter, som mestadels har varit omkring Västerås och Gävle.

                    Måste jag välja mellan form och färg, så blr det färg. Men ibland både ock.

                    Jag har redan varit inne och kikat på dina bilder på zoonen idag, men även gjort det tidigare.
                    Fina firrar är det, men bilderna ser väl röda ut. Är det bara från fiskarna eller har du trixat lite också?
                    Senast redigerad av Havs; 24 September 2006, 11:46.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      nej jag har inte fotoshoppat mina bilder på röd zebra, men däremot så har jag helt vanliga grolux rör i taket, därav det lite rödaktiga ljuset.mvh janne

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        nackdelen är ju att allt för många fiskar föds upp på färgämnen.
                        Och när man sluta med det så är inte fisken så fin längre en fisk ska kunna ha bra färg utan trix.
                        Men man får väl hoppas att brachen få ett uppsving så odlarna kan överleva.

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • December 2004
                          • 607

                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          nej jag har inte fotoshoppat mina bilder på röd zebra, men däremot så har jag helt vanliga grolux rör i taket, därav det lite rödaktiga ljuset.mvh janne
                          Då är de väldigt röda och fina. och jag vet att jag fortfarande bor på fel ställe.

                          När jag skaffade mig Röd Zebra denna gång köpte jag fiskar från tre olika håll. Men det var bara från ett ställe som fiskarna dög, tyckte jag.

                          För att hålla mig till trådens ämne kan jag väl säga att när jag hobbyodlade förr och lämnade till butik fick jag 30 % av affärens utpris om jag valde kontanter. Om jag valde att plocka grejer i butiken fick jag 50% av deras utpris på de inlämnade fiskarna.

                          Idag betydligt sämre än så.
                          Senast redigerad av Havs; 24 September 2006, 13:08.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            citat BMWpower´´nackdelen är ju att allt för många fiskar föds upp på färgämnen.
                            Och när man sluta med det så är inte fisken så fin längre en fisk ska kunna ha bra färg utan trix
                            Men man får väl hoppas att brachen få ett uppsving så odlarna kan överleva.´´

                            ja då var vi där med fodret igen, vi har diskuterat ang räkmix vara eller inte,
                            och vi lär inte komma någon vart där, för alla har så olika erfarenheter av räkmix. plus att till sist så är det alltid den enskilde akvaristen hur han gör i slutänden.
                            men jag har skrivit det förr det är inget hokus pokus eller hemligheter med räkmix.
                            blandar du 60% hela malda räkor med 40 % mixade ärtor, och en burk på ca 200 gram gelatin till 15 kg räkmix, tillsätter en matsked med astaxanthin per kilo räkmix,
                            så har du ett kanonfoder som förbättrar och håller färgen på dom flesta fiskar.
                            ni kan ju titta på min zoon på mina hongie, rödzebra eller discus. förresten jag ska snart lägga ut lite bilder på mina rätt så röda urvalsodlade eureka snart .mvh janne

                            Kommentar

                            Arbetssätt...