håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

Vi skulle behöva fler stora butiker runt om i Sverige tror jag som inriktar sig på ciklider. Jag själv hade garanterat blivit såld tidigare o många av mina kompisar.

Jag har aldrig under mina levnadsår som är 28 nu klivit in i en butik å sett malawiciklider lr tanganyika. Första malawicikliden jag såg va en rödzebra i min lokala zoobutik o detta va också den enda.

Får vi ut mer underlag till varje lokal butik om malawiciklider tror jag detta är riktigt bra PR. Ett sätt vore å trycka upp riktigt snygga affischer med ordentligt inredda kar lr snygga kar. Men mkt malawi lr tanganyika i. D
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

Många BRA inlägg och Kjellsons inlägg brukar vara en friskt fläkt, sen är det kanske väldigt lätt för misstolkningar på ett forum..(men det är en annan historia)!

Men jag är rörande överens med förgående talare på en punkt;
      Ingen går obemärkt förbi ett kar med ciklider!
      jag kanske har varit bortskämd med att ha ciklider i butik (Borås), och ska försäljningen öka, måste efterfrågan på fisken öka, och ska efterfrågan...blablabla!
      Precis som Kjell skriver (och andra) så är det väl egentligen en fråga om HUR man ökar intresset för fisken, inte hur mycket man får betalt, för där var åter tillgång och efterfrågan det som oftast styr priserna (samt förhandlingteknik *asg*)..

Så det var en tråd startad för ett tag sedan OM vad man konkret kan göra för att sprida kunskaperna om dessa fantastiska fiskar..
      (var det någon som vet vad utställningen i Göteborg gav, dvs har man kollat upp om butikerna fick mer förfrågningar på ciklider?...

Förslag?

DD
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

Det kan man ju kritisera hur mycket man vill och det enda man kan göra åt det är väl att själv öppna en affär då om man nu tycker att det är viktigare att det säljs ciklider billigt än att man kan få semester och kan försörja sin familj.
        Jag har faktiskt svårt att se vad NCS kan göra åt det - ja det skulle väl i så fall vara att kasta sina skygglappar och acceptera utvecklingen och inse att skall man tjäna pengar så får det väl vara genom att skapa och göra reklam för nya avelsformer då. Dessa är nog de enda som går att göra pengar på.

Att jag inte själv är intresserad av dessa fiskar innebär dock inte att jag på något sätt ser ner på de som är intresserade av dom (som många gör här på ciklid.se) - tvärtom de är en del (och en klart växande del) av hobbyn.

Hej Kjell. Ja måste säga att jag är helt värdelös på "citera funktionen".
        Så att jag hoppas att jag gjorde rätt.

Men till pudelns kärna. Om det nu är så att ciklider är på väg ur våra kar, vilket du mycket väl kan ha rätt i så betyder inte det att vi hobbynördar måste lägga oss ner och titta på.
        Då kan internet arbeta till vår fördel. Här kan vi diskutera olika lösningar för att kanske bromsa utvecklingen eller t.o.m förhindra att ciklider försvinner helt ur agendan.
        Dessutom så är det bra att man/vi belyser utvecklingen av fiskkroppen (golfbollar, papegojfisk och liknande) så att inte våra barn får för sig att naturen verkligen ser ut så utan att "framtida spektakulära fiskformer" inte nödvändigtvis kommer från naturen utan att dom kan vara skapade för ett vinstintresse.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av LN
          Hej Kjell. Ja måste säga att jag är helt värdelös på "citera funktionen".
          Så att jag hoppas att jag gjorde rätt.
          Jodå det blev säkert rätt, men om du kallar det för en sågning då har du garanterat aldrig sett mig såga någon

Det var väl snarare ett förslag på vad NCS kan göra för att vända utvecklingen.

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Kjell -

Jag var på ett besök hos Simontorp för inte så länge sedan. Det som slog mig då var hur lite vuxen, utfärgad fisk som fanns på hyllorna. Det är troligt vis så att det är bara ungfisk som är komersiell. Det kan vara ett av problemen. Kunden som kommer in i butiken är där för att köpa "vacker" fisk. Många ciklider är lite tråkiga när dom är unga, och eftersom det finns väldigt lite vuxenfisk att få tag på så siktar handlaren och kunden in sig på annat.
            Om vi nördar/odlare erbjuder "visnings" fisk samtidigt med ungdjur så kan man eventuellt vända kundens och handlarens blickar till "vårat" håll.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Helenai
              Användare
              • October 2004
              • 269

LN: antagligen en himla bra idé!

För karen i Gbg renderade en hel del kommentarer från barn och deras föräldrar.
              Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• Byttorp
                Användare
                • November 2003
                • 1585

Om vi nördar/odlare erbjuder "visnings" fisk samtidigt med ungdjur så kan man eventuellt vända kundens och handlarens blickar till "vårat" håll.
                Antar att Kjell tycker just detta är en utmärkt exempel på bra saker som kan göras. Och om fler handlare anslöt sig till Kjells artbeskrivningar så kunde det vara fina beskrivningar och skötselråd på varje fiskart vid varje akvarium i butiken. Det är inte vidare skoj att se en handskriven lapp slarvigt upptejpad på akvariet när man är i affären, i många fall är du dessutom det felstavat också.

Ett tips på saker som kan göras är ju tex att NCS tar fram en mall/plansch till varje rabattbutik (och även andra kanske...) där vi berättar med om NCS osv. Det skulle tom kunna vara ett par rader längst ner med kontaktpersoner som bor i närheten samt telefonnummer och vilket intresse som just den personen har.
                Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                Ordförande GCG

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Kjell -

Jag var på ett besök hos Simontorp för inte så länge sedan. Det som slog mig då var hur lite vuxen, utfärgad fisk som fanns på hyllorna. Det är troligt vis så att det är bara ungfisk som är komersiell. Det kan vara ett av problemen. Kunden som kommer in i butiken är där för att köpa "vacker" fisk. Många ciklider är lite tråkiga när dom är unga, och eftersom det finns väldigt lite vuxenfisk att få tag på så siktar handlaren och kunden in sig på annat.
                  Man kan nog säga att det snarare är så att Sverige blir mer och mer internationella. Detta med lite större ciklider i affärerna har alltid varit lite speciellt i Sverige och sannolikt är jag säkert "medskyldig" till att ribban sattes så pass högt här. Jag hade ju på min tid som affär/grossist avtal med flera odlare i Sverige om att jag skulle få fisken levererad i en viss storlek som då var klart större än i t.ex. Tyskland. Det blev en slags standard här i Sverige som faktiskt många utlänningar som kom hit blev imponerade av.
                  Skall för övrigt definitivt sägas att inte bara jag skall ta "äran" åt mig av detta utan även t.ex. Åleds Akvarium var ju kända för sina stora utfärgade fiskar.

Detta har sedan hållit i sig i många år men alltefterhand som handeln blev mer internationell och också att vi fick ett helt annat sätt att kommunicera (internet) så har det mer och mer skett en förskjutning mot att bara diskutera priser.
                  Det gäller i alla led alltifrån grossister, affärer till konsumenter (viktigast av allt). Vi här på ciklid.se och även på andra hemsidor (bäst att säga det så att det inte uppfattas som en sågning igen) slår oss gärna på bröstet hur viktigt det är med kvalitet och att priset är det sekundära. Så likaförbaskat så blir det ändå plånboken som styr till sist.
                  Vi vill tyvärr väldigt gärna ha kvalitet men vi vill inte betala för det - så är det bara.
                  Ett helt annat exempel på detta är ju saltvattensfisk där det idag finns en miljöcertifiering (MAC - http://www.aquariumcouncil.org/) - att bli en miljöcertifierad grossist/affär ställer stora krav på företaget och kostar därmed också en hel del pengar och därför måste dessa fiskar säljas till ett högre pris. Idag finns det överhuvudtaget inte något intresse från konsumenterna för miljöcertifierad fisk - tragiskt men så är det.

För att återgå till cikliderna så har jag oerhört svårt att tro att det kan bli en återgång till det gamla där hyfsat utfärgade fiskar säljs i affärerna - vi lär nog få leva med det som det är nu.

Jag har en del synpunkter på de förslag som kommit in - men istället för att gå in och "såga" vissa av dem eller tycka att andra är bra så väntar jag med att kommentera - det är bättre att ideerna får flöda fritt för det kommer alltid ut något gott ut av det.

Kommentar

• tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                    Ursäkta om jag säger det tezz men det var ett synnerligen dumt förslag, tycker jag. Kanske ska man bara ta din "down line" på allvar eller så är det den sena timmen som fördunklar dina sinnen. Det senare känner jag väl igen.

Till saken. Fristående aktörer med gemensamma priser är förbjudet enligt konkurrenslagen, bojkotten är orealistisk och att fisken som säljs i butik till 70% skulle vara privatodlad är felaktigt.
                    konkurrenslagen borde ej gälla en hobby odlare men gör den det går det ju att öpna ett coperativ som tex Icka butikerna
                    siffran 70% va en ren uppskattning jag vet om butiker som enbart säljer hobby odlade ciklider
                    Jag kan hålla med om att förslaget är dumt för grossisterna men borde gynna både odlare och butik.
                    Själv får jag ett ok pris för min fisk tycker bara det är för jävlig när vissa får sälja för 10kr det är ungefär vad omkostnaderna är per fisk

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Har svårt att tänkta mig att det finns någon butik som säljer 70% Hobby-odlat. Hobby-odla för mig är att odla fisk man tycker är intressant och sälja/ge bort för struntsummor. Är det organiserad odling kallar jag det inte hobby-odling. Privatpersoner hobby-odlar.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• malplacerad
                        Användare
                        • May 2005
                        • 877

Ursprungligen postat av Robin
                        Har svårt att tänkta mig att det finns någon butik som säljer 70% Hobby-odlat. Hobby-odla för mig är att odla fisk man tycker är intressant och sälja/ge bort för struntsummor. Är det organiserad odling kallar jag det inte hobby-odling. Privatpersoner hobby-odlar.
                        Åk till Ludvika och titta på fiskarna i expert zoo, nu är de ju inte hobbyodlade utan odlade för att ge vinst åt butiken ifråga, men Runo som äger butiken berättade att 70% av fisken (cikliderna) är odlade av honom själv, vilket förmodligen är unikt för en svensk akvariebutik.

Det är en av få butiker jag varit inne i som har gott om vuxna fiskar och inte bara 4-6cm individer, men en anledning till att många butiker inte har större fisk till salu är väl att det tar tid (och pengar) att få upp dem i storlek, ju större fisk desto dyrare?
                        ||||

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Ursprungligen postat av Robin
                          Jag tror det ända sättet för mindre butiker att överleva är just att köpa av hobbyodlare
                          Han kan då köpa in fisken för ca 20kr st (Mbunas) sen sälja den för 60kr svart
                          Det pga att nästan alla handlar foder o tillbehör via nätet
                          vad tror du en grossist tar för fisken jo ca 30kr + MOMS det innebär att handlaren måste ha ca 120kr fisken av konsumenten för att få ut 40 kr i vinst efter skatt o moms
                          Av den anledningen köper jag foder av den lilla handlaren och ger då heldre någon krona mer för utan honom har jag ingen att sälja till och ingen att köpa av
                          Tycker det är ett dyrt pris för att få billigt foder

Kommentar

• Lacustris
                            Användare
                            • June 2005
                            • 142

Att åter försöka få större fisk ut i butik är kanske en väg att gå för att hitta en nisch för svenska odlare?
                            Konkurrensen från importerad fisk har kommit för att stanna och kan man inte konkurrera med pris får man konkurrera på annat sätt.

Flertalet odlare säljer säkert sin fisk när den har uppnått av handeln accepterad storlek. Har någon istället provat bärigheten i att dra upp fisken till ännu större storlek?

I min lilla värld tycker jag att större fisk borde vara mer lättsåld och därmed locka fler köpare.
                            De som köper fisk i butik köper nog fisken efter hur den ser ut i butiken och inte hur den kan komma att se ut om ett halvt år eller mer (undantaget är väl vi “ciklidnördar“).
                            Hade man bara kunnat hitta någon balans i prissättningen (tänka mer krona per fisk än procent per fisk) så att prisgapet mellan storlek S och M-L inte hade varit alltför avskräckande, så kanske detta hade kunnat vara en väg att prova.

Nu är jag ingen ekonom, driver ingen butik och odlar inte för att sälja (jag drar bara upp ynglena från någon enstaka art för att den intresserar mig själv speciellt) så jag har ingen aning om hur detta resonemang kan bära sig rent ekonomiskt.

--

Någon skrev om att skyltningen har betydelse och jag kan inte annat än hålla med.
                            Jag tar mig friheten att (utan avsikt att göra smygreklam) referera till Ciklidshopen i Tomelilla ( http://www.ciklid.se/annonsor_visa.asp?NR=13 ) som jag tycker är mönsterexempel vad gäller skyltning.
                            En utfärdad “show”-fisk av varje art i samma kar som försäljningsfisken, läsbar skylt med pris, artnamn, ev. handelsnamn och sidhänvisning till ciklidbok (som finns i butiken). Dessutom håller fisken större storlek än flertalet andra butiker.
                            Nu är ju detta en specialbutik (och antagligen driven på entusiastbasis) men om fler lite mer konventionella zoo-butiker hade tagit till sig lite av detta tänk så kanske ciklidmarknaden hade kunnat utvecklas mer positivt.
                            Senast redigerad av Lacustris; 22 September 2006, 01:54.
                            Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Expertzoo i Ludvika är helt klart en av landets bästa akvariebutiker. Jag växte upp i hålan Ludvika, så det var till stor del Runos fel att jag blev den fisknörd jag är idag... För att ligga i en liten håla så har just Expertzoo ett sanslöst stort upptagningsområde - folk åker 30 mil eller mer för att besöka den butiken.

Annars har jag sett det där med "showfisk" i många butiker. En eller flera fullt utvuxna/utfärgade firrar i samma akvarium som en stor yngelskock. Tycker det är mycket bra sätt att visa upp "potentialen" hos firrarna. Andra sätt är att ha ett par showakvarium i butiken - visst, de tar en viss tid i skötsel men jag tror man har igen det i försäljning av fisk/ciklider. Ett annat sätt är att vid varje kar visa bilder på fullt utfärgade exemplar.

Det vi egentligen är tjuriga över, och det som styr, är just kunderna. Liksom Kjell är jag enig i att även vi nördar letar billig fisk. Vi prutar, schackrar, trixar och är glada för att göra "kap". Samtidigt kan vi tänka oss, och gör även ibland, så att vi betalar mycket för verkligt bra fisk.

Har haft en del diskussioner med grossister på sistone, och det stämmer fint att de inte vill ha stor fisk. Om grossisterna ska överleva så behöver de ju sälja det de har, och stor fisk är helt enkelt dyrare. Då vill inte butikerna köpa, eftersom - just det - slutkunden inte är beredd att betala. Vi klankar gärna ner på grossister och butiker, men det är ju slutkunden som styr. Bland dem finns vi.

Hilsen,

P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Expertzoo i Ludvika är helt klart en av landets bästa akvariebutiker. Jag växte upp i hålan Ludvika, så det var till stor del Runos fel att jag blev den fisknörd jag är idag... För att ligga i en liten håla så har just Expertzoo ett sanslöst stort upptagningsområde - folk åker 30 mil eller mer för att besöka den butiken.
                                Här har du en till! ExpertZoo var det länge sedan jag besökte, men det var en höjdare när jag var yngre och bodde i Kopparberg att åka till Runo. Han är mycket kunnig och lite av en eldsjäl. Mycket trevlig också för den delen!

Kommentar

Arbetssätt...