håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Håller med dig Patrik!
    Beställa hem menar jag med att man kommer och hämtar den låda/påse fiskarna är packade i från gross. Det är bara att host upp vad man än får. Ångrar man sig får man hoppas att de är restade.

Bra skrivet Kjell!
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Zzzit
      Användare
      • January 2006
      • 253

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Då skulle jag uppmana dig till att ta en koll i taxeringskalendern och kolla vilka zoohandlare som har högst inkomst och vilka zooaffärer som ger störst vinst.

Jag vill nog med 99,9% säkerhet slå fast att de zooaffärer/zooaffärsägare i Göteborg som det går bäst för överhuvudtaget aldrig varit omnämnda i en tråd på ciklid.se eftersom de överhuvudtaget inte säljer ciklider (bortsett från lite paletter och skalarer). De nöjer sig med bread and butter fisken - dvs de som säljer bäst.
      Dessa affärer diskuterar vi överhuvudtaget inte i denna tråd eftersom janne och andra aldrig ens skulle få för sig att ringa dom och fråga om de vill handla fisk av honom.
      Nej de affärer som det klagas på i denna tråd är de affärer där ägaren pga ett personligt ciklidintresse (dvs inte ett ekonomiskt intresse) har satsat på ciklider. Dessa blir tyvärr färre och färre och jag tror inte att de blir fler ju mer man klagar på dom.
      Om du tittar lite mer noggrant vad jag skrivit innan du vräker på vore det bra!
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• Christian Alfredsson
        NCS Medlem

• April 2002
        • 4179

Hittade en rolig länk om Kjells profetia om odlingsformer av Malawi:

Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

ja jag hade faktiskt tänkt att avsluta mina inlägg i denna tråden, när jag skrev hur jag tror att framtiden kan se ut i ciklid sverige, se mina föregående inlägg.
          men sen läser jag kjells inlägg. citat kjell:" Då skulle jag uppmana dig till att ta en koll i taxeringskalendern och kolla vilka zoohandlare som har högst inkomst och vilka zooaffärer som ger störst vinst."
          Ja att kolla taxeringskalendern det är nog inte så mycket värt, det är nog ungefär som att kolla på statistik , och det vet väl alla att statistik kan man vända upp och ner och få dom mest fantastiska siffror.
          jag vet åtminstone 3 st zooaffärer som går vinst på sina ciklider, men dom säljer bara fiskar, ingen kattmat eller kaniner.
          och det med taxeringskalender, du kjell är väl också företagare, du vet lika väl som jag att om man investerar och utvecklar företaget så sänker man sin taxerade inkomst, det finns ju till och med nolltaxerare, nu vill jag inte påsta att det finns nolltaxerare inom zooaffärerna.
          men det jag vill komma fram till att 2 utav dom affärerna jag nämde dom har inte funnits i så många år , dom finner sig fortfarande i en expansionfas så dom investerar fortfarande i sin zooaffär, därav kan det inte bli så mycket lön då, och det är ju självklart då kan det inte bli så mycket i taxeringskalendern. citat kell:" Nej de affärer som det klagas på i denna tråd är de affärer där ägaren pga ett personligt ciklidintresse (dvs inte ett ekonomiskt intresse) har satsat på ciklider. Dessa blir tyvärr färre och färre och jag tror inte att de blir fler ju mer man klagar på dom"
          Ja kjell jag har inte klagat på dom , jag tycker det är kanon att det finns grossister och akvariefiskaffärer som verkligen vill saluföra våra kära ciklider, sen är jag inte så blåögd att jag tror att dom inte tjänar några pengar på det

Kommentar

• tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

Varför inte starta en odlar förening av någotslag med en internet sida som typ fiskförmedlingen där alla odlare har gemensam prislista och sedan bojkotta affärer som ej köper av en förenings ansluten odlare det är dock minst 70% av fisken som säljs i butiker som är hobby odlad

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

Ursprungligen postat av tezz
              Varför inte starta en odlar förening av någotslag med en internet sida som typ fiskförmedlingen där alla odlare har gemensam prislista och sedan bojkotta affärer som ej köper av en förenings ansluten odlare det är dock minst 70% av fisken som säljs i butiker som är hobby odlad
              Ursäkta om jag säger det tezz men det var ett synnerligen dumt förslag, tycker jag. Kanske ska man bara ta din "down line" på allvar eller så är det den sena timmen som fördunklar dina sinnen. Det senare känner jag väl igen.

Till saken. Fristående aktörer med gemensamma priser är förbjudet enligt konkurrenslagen, bojkotten är orealistisk och att fisken som säljs i butik till 70% skulle vara privatodlad är felaktigt.

Kommentar

• Rhodebaert
                Användare
                • February 2006
                • 557

Nu har vi väl konstaterat att det här egentligen bara är frågan om en mättad marknad? Det verkar ungefär som att de flesta som har ciklider är så pass intresserade att de odlar på fisken i någon mening eller åtminstone inte dödar av den var månad. Det finns därför ett stort utbud och liten efterfrågan. Detta tillsammans med det faktum att det är billigare att odla fisk i stor skala utomlands gör att det inte är lätt att tjäna pengar på fisk. Det är inte affärernas fel och heller inte grossisternas. Om man tycker att svenska odlare på något vis är bättre, och vill gynna dem måste man påverka kunderna, dvs oss, genom att övertyga om den svenska fiskens överlägsenhet. (vilket jag inte vet något om)

Har jag sammanfattat situationen eller är jag ute och cyklar?
                Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

ja det verkar som dom flesta bara fixerar på vad fiskarna kostar eller om det är en mättad marknad eller att tillgången styr efterfrågan.
                  javisst kan marknaden vara mättad ibland, och självklart så styr tillgången efterfrågan.
                  men det är inte det jag är mest ute efter, det som jag mest var ute efter det är att det till slut blir så dyrt att odla ciklider så det kommer att finnas lite utbud av fisk som är odlade i sverige, vi kommer att bli tvingade att importera våra fiskar från tjeckien eller tailand.
                  ja eller nästa steg blir väl kina.
                  på tal om tailandsfisk, när det gäller malawiciklider så är dom nog inte så vassa det man har sett, dom har lite svårt att skilja på dom och namnsättningen kunde nog vara bättre.
                  plus att det har kommit in några nya spec .arter från tailand, se det nu inte som jag försöker smutskasta annan importerad fisk, se det istället att så kan verkligen bli i framtiden.
                  jag vill också ta upp en annan sak hur ofta har det inte kommit in vilda malawiciklider typ stora zebror som är grymt snygga som utfärgade, enda nackdelen är att dom färgar sent och att dom har bruna honor, det är väldigt få zooaffärer som köper in yngel som är bruna dom vill ha fiskar med färg.
                  så redan där har marknaden bestämt att vi inte ska odla på fiskar som är bruna som yngel,
                  det är dom här sakerna jag tycker att det är viktigt att NCS ska jobba för, så vi kan behålla våra stammar i sverige med så många arter som möjligt, även om dom är bruna från början.
                  fast jag vet inte hur det ska gå till ni kanske vet.mvh janne

Kommentar

• Christian Alfredsson
                    NCS Medlem

• April 2002
                    • 4179

Vad man skulle kunna göra för att bibehålla arter är att skapa ett register där varje medlem kan ange vilka arter den har. Det ska givetvis inte ha med försäljning att göra utan enbart för att få en aktuell nulägesbeskrivning.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja
                      jag vill också ta upp en annan sak hur ofta har det inte kommit in vilda malawiciklider typ stora zebror som är grymt snygga som utfärgade, enda nackdelen är att dom färgar sent och att dom har bruna honor, det är väldigt få zooaffärer som köper in yngel som är bruna dom vill ha fiskar med färg.
                      Visst är det så och det är ingen tillfällighet att en art som M.Auratus säljer så bra trots att det är en av de mer aggressiva mbunas.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• HåkanM
                        NCS Medlem

• November 2005
                        • 1296

intressant tråd det här. Många har beskrivit hur akvariefiskmarknaden fungerar.
                        Tyvärr tror jag att grundproblemet är att vi "nördar" är för få. De flesta
                        fiskköpare köper 1 gul och 2 blå. De bryr sig knappast om namn osv.
                        De är även priskänsliga för vad en fisk får kosta. En handlare jag kände väl
                        berättade att om han försökte ta 80 kr istället för 60 ( något år sen) för en
                        Mbuna så blev de genast mer svårsålda.Vi som vill ha urvalsodlat, vf med angiven
                        fångsplats osv är för få och utspridda över landet.
                        En trevlig lösning vore kanske om någon handlare kunde sälja fisk typ Jeff Rapps ,USA.
                        Tänk att via en hemsida med bilder kunna beställa fisk med någon form av garanterad
                        "kvalitet" typ varumärke "MalawiJanne".
                        Själv skulle jag tänka mig att betala mer än det dubbla vanliga affärspriset för bra fisk. Å andra sidan skulle jag nog inte ha råd att köpa så ofta. Frakten blir dock ganska dyr
                        men många kan nog använda bussgods och flyg får man nog sambeställa några för att klara.
                        .

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                          Vad man skulle kunna göra för att bibehålla arter är att skapa ett register där varje medlem kan ange vilka arter den har. Det ska givetvis inte ha med försäljning att göra utan enbart för att få en aktuell nulägesbeskrivning.
                          Det är planerat. Tanken är att funktionen ska bygga på artregistret och därför måste detta bli komplett först. I nuläget finns 1250 arter inlagda, dvs. basfakta saknas för ca 750 arter.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Ursprungligen postat av Micke
                            Det är planerat. Tanken är att funktionen ska bygga på artregistret och därför måste detta bli komplett först. I nuläget finns 1250 arter inlagda, dvs. basfakta saknas för ca 750 arter.
                            Och: ursäkta om jag snor tråden lite, men känner DU att du kan bidra med några artbeskrivningar, tveka inte att skicka in dem via "» Skicka in beskrivning" när du bläddar bland arterna i artregistret.
                            Tony Englund

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Precis som HåkanM säger så är vi för få för att kunna påverka marknaden genom köpkraft över huvud taget.
                              Att sedan Kjell ser så nattsvart ( och kanske sanningsenligt) på ciklidhobbyns framtid kan bero på många faktorer. Lite tråkigt däremot att så få "håller emot" hans åsikt/insikt. Framför allt när han sågar forumet.
                              För att vända resonomanget så har det nu på slutet av tråden kommit några kul förslag och intresanta ideer. Det där med något sorts medlemsfiskregister kan vara en bra början.
                              Vi kan/gör arbetar som ambassadörer för akvariehobbyn.
                              Detta forum är ett utmärkt exempel på detta.
                              Ciklidtidningen tycker jag är en kanon fungerande informationskanal.
                              Ett slags kvalitetssäkring genom att skylta med svensk odlat vore kanske också något.
                              Ett annat alternativ kan vara att den lokala "Nördsklubben" håller ett utställningskar i den lokala butiken, som då innehåller vuxen, leksugen och utfärgad fisk. Helt enkelt en levande förklaring på hur det bruna ynglet ser ut som vuxen.

När jag har folk på besök hemma så blir det alltid en stunds förundran över akvarier och visst väcker det en del intresse om inte annat så blir det en del garv över hur insnöad jag kan vara. Men endel säger också att så ser inte den fisken ut som säljs i butiken därför köpte jag andra - dom blå och röda du vet.
                              Senast redigerad av LN; 21 September 2006, 14:19.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av LN
                                Lite tråkigt däremot att så få "håller emot" hans åsikt/insikt. Framför allt när han sågar forumet..
                                Va, när sågade jag detta forum. Citera mig där jag skulle ha gjort det - jag anser inte att jag gjort detta och ser inte heller någon anledning till att göra detta.
                                Säkerligen kan jag i något inlägg sagt något kritiskt om forumet - men bara för att man inte ropar halleluja och höjer forumet till skyarna så innebär det absolut inte att jag sågat forumet som helhet.
                                Jag har ju som sagt varit aktiv i NCS i snart 30 år och jag har alltid framfört kritik i en positiv anda om jag ansett den vara befogad (blev väl för övrigt vald till valberedning i NCS 1980 (tror jag det var) främst pga av att jag kritiserade den dåvarande styrelsen för att vara odemokratisk. Så kritiserar och diskuterar man i en positiv anda så är det bara bra för utvecklingen.

I övrigt tycker jag att det är bra att diskussionen har flyttats över till att handla om vad man kan göra istället för att klaga över hur bra allt var förr. Fortsätt med detta - det leder förhoppningsvis till något

Kommentar

Arbetssätt...