Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja Stefan...men ok...jag tar väl uppifrån och ned...
Det har jag inte kritiserat! Jag kritiserade dina synpunkter på att vi borde föra vår diskussion på annan plats än i detta forumet. Det var det som jag ogillade...inte din ståndpunkt.
Va? Det är ju precis det jag skrivit...gå vidare till nästa handlare om den första inte vill ge det du önskar. Och man har faktiskt rätt att begära mer betalt av handlaren! Det säger du ju i avslutande meningen..."det är faktiskt ditt eget jobb att tala om hur mycket du vill ha betalt". Så Stefan, jag säger inte emot detta då det är precis det som jag skrivit.
Inte idag, men jag har varit. Om du läst vad jag skrivit så har du sett att jag har sålt ungdjur för en tia. Jag har sålt till butiker i min närhet. Jag höll på med det i ett par års tid i början när jag skaffade Malawi. Sålde både till butiker och privatpersoner, men butikerna var vrånga så jag gick mer över till att annonsera på Blocket t ex.
Vad har jag prissatt??? Jag har pratat om de summor Malawijanne tog upp plus en hypotes...jag har inte värderat i kronor vad det ena eller det andra är värt. Min enda ståndpunkt är att odlare borde få mer betalt procentuellt sett på handlarens utpris av fisken. Jag håller med Kjell att butiker håller för låga priser på fisk, men skäll inte på mig för det då jag inte är någon som inte betalar skäligt pris för fiskarna. Jag spottar gärna upp pengar för de fiskar jag vill ha och jag drog ett exempel på att jag köpte ett "troligt" par för 1200kr. Hur många har gjort det? (säkert en del här, men av alla akvarister är vi nog en liten grupp som betalar sådana summor för två fiskar)
Läs och ta till er...medlemsfolk, grossister, handlare, odlare och vanliga hobbyister. Om alla läser det som Malawijanne vill förmedla så kanske det kan vara till hjälp för småodlare och storodlare i framtiden. Erfarenheter, även om de är dåliga, är mycket värdefullt för hobbyn och för dess utveckling. Det är ju dit Malawijanne vill komma med sitt ämne...frågeställningen...vart är hobbyn på väg? vart är odlaren på väg?
Skulle man aldrig diskutera saker utan att behöva köra upp det direkt i ansiktet på ansvarig så skulle vi inte ha politiker Stefan...vi skulle aldrig ha filosofer...
Ett forum är till för att man ska lufta sina tankar, sina erfarenheter runt hobbyn. Inte bara prata Eheim, Rådasand, Tropheus, CA...SA hit och dit...utan jag gläds över ett brett forum som tar till sig allt som rör hobbyn.
Självklart ska man se det hela ur handlarens synpunkt också. Det är ju riktigt uppenbart att alla tjänar på att handlarna kan göra pengar på sin verksamhet. Det är en tendens till missuppfattning hela tiden Stefan...
Jag tycker att vi borde ändra standarden om vi nu själva satt den. Vi har DELVIS själva satt den, men kom inte och inbilla mig att den stora grossistfirman inte har visat muskler mot den enskilda odlaren genom att säga "10kr/fisk...inget annat". Varför ansluter sig enskilda uppfödare i Sverige när det handlar om andra djur? Jo för att de gemensamt kan göra påtryckningar mot grossister och gemensamt vara en starkare front än en enskild odlare som står med mössan i handen och fiskpåsen i den andra handen...
Samma sak Stefan, så skiljer jag på sak och person, att du blir upprörd för att du tycker att det är fel av mig att säga hur man har mage att kritiser hur vissa sköter sina affärer, och att det är viktigt för Cikldisverige att veta att grossist a resp. grossit b betalar för lite, och att dessa affärer är de ända som står upp för kvalitet....nejdu!
Ett bra sätt är verkligen att bojkotta de som inte vill betala mer än 10:- för fisken, MEN man kan inte, har ingen rätt att begära att handlare ska betala mer (även om det suger) för oavsett hur liten uppfödare du är, så är det faktiskt ditt eget jobb att tala om hur mycket du vill ha betalt.
Du får gärna ha synpunkter om ALLT, absolut, men är DU en odlare? Har du något med vad grossiterna ger de som odlar? (absolut ingen kritik, utan bara för diskussionens skull), isåfall borde du prisätta mina och nadras tjänster med.
Vad har jag prissatt??? Jag har pratat om de summor Malawijanne tog upp plus en hypotes...jag har inte värderat i kronor vad det ena eller det andra är värt. Min enda ståndpunkt är att odlare borde få mer betalt procentuellt sett på handlarens utpris av fisken. Jag håller med Kjell att butiker håller för låga priser på fisk, men skäll inte på mig för det då jag inte är någon som inte betalar skäligt pris för fiskarna. Jag spottar gärna upp pengar för de fiskar jag vill ha och jag drog ett exempel på att jag köpte ett "troligt" par för 1200kr. Hur många har gjort det? (säkert en del här, men av alla akvarister är vi nog en liten grupp som betalar sådana summor för två fiskar)
Åter - EXAKT vad är det ni vill att man ska göra?
Skulle man aldrig diskutera saker utan att behöva köra upp det direkt i ansiktet på ansvarig så skulle vi inte ha politiker Stefan...vi skulle aldrig ha filosofer...
Ett forum är till för att man ska lufta sina tankar, sina erfarenheter runt hobbyn. Inte bara prata Eheim, Rådasand, Tropheus, CA...SA hit och dit...utan jag gläds över ett brett forum som tar till sig allt som rör hobbyn.
Är det handlaren som gör fel att han lyckas köpa in sin fisk billigt?
Är det säljaren som är blåst...????
och även om du tycker det är orättvis, så betalar samma saker dagligen till alla andra som du handlar från...och JA det är fruktansvärt tråkigt att det är så, MEN det är fortfarande upp till den som SÄLJER fisken att övertyga/vägra sälja eller hitta andra kanaler...sen kan vi tycka vad vi vill!
Du gör DIN insats genom att vägra handla dålig fisk, men än en gång...VI har satt standarden!
Är det säljaren som är blåst...????
och även om du tycker det är orättvis, så betalar samma saker dagligen till alla andra som du handlar från...och JA det är fruktansvärt tråkigt att det är så, MEN det är fortfarande upp till den som SÄLJER fisken att övertyga/vägra sälja eller hitta andra kanaler...sen kan vi tycka vad vi vill!
Du gör DIN insats genom att vägra handla dålig fisk, men än en gång...VI har satt standarden!
Jag tycker att vi borde ändra standarden om vi nu själva satt den. Vi har DELVIS själva satt den, men kom inte och inbilla mig att den stora grossistfirman inte har visat muskler mot den enskilda odlaren genom att säga "10kr/fisk...inget annat". Varför ansluter sig enskilda uppfödare i Sverige när det handlar om andra djur? Jo för att de gemensamt kan göra påtryckningar mot grossister och gemensamt vara en starkare front än en enskild odlare som står med mössan i handen och fiskpåsen i den andra handen...
Kommentar