håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #91
    Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja Stefan...men ok...jag tar väl uppifrån och ned...

    Samma sak Stefan, så skiljer jag på sak och person, att du blir upprörd för att du tycker att det är fel av mig att säga hur man har mage att kritiser hur vissa sköter sina affärer, och att det är viktigt för Cikldisverige att veta att grossist a resp. grossit b betalar för lite, och att dessa affärer är de ända som står upp för kvalitet....nejdu!
    Det har jag inte kritiserat! Jag kritiserade dina synpunkter på att vi borde föra vår diskussion på annan plats än i detta forumet. Det var det som jag ogillade...inte din ståndpunkt.

    Ett bra sätt är verkligen att bojkotta de som inte vill betala mer än 10:- för fisken, MEN man kan inte, har ingen rätt att begära att handlare ska betala mer (även om det suger) för oavsett hur liten uppfödare du är, så är det faktiskt ditt eget jobb att tala om hur mycket du vill ha betalt.
    Va? Det är ju precis det jag skrivit...gå vidare till nästa handlare om den första inte vill ge det du önskar. Och man har faktiskt rätt att begära mer betalt av handlaren! Det säger du ju i avslutande meningen..."det är faktiskt ditt eget jobb att tala om hur mycket du vill ha betalt". Så Stefan, jag säger inte emot detta då det är precis det som jag skrivit.

    Du får gärna ha synpunkter om ALLT, absolut, men är DU en odlare? Har du något med vad grossiterna ger de som odlar? (absolut ingen kritik, utan bara för diskussionens skull), isåfall borde du prisätta mina och nadras tjänster med.
    Inte idag, men jag har varit. Om du läst vad jag skrivit så har du sett att jag har sålt ungdjur för en tia. Jag har sålt till butiker i min närhet. Jag höll på med det i ett par års tid i början när jag skaffade Malawi. Sålde både till butiker och privatpersoner, men butikerna var vrånga så jag gick mer över till att annonsera på Blocket t ex.
    Vad har jag prissatt??? Jag har pratat om de summor Malawijanne tog upp plus en hypotes...jag har inte värderat i kronor vad det ena eller det andra är värt. Min enda ståndpunkt är att odlare borde få mer betalt procentuellt sett på handlarens utpris av fisken. Jag håller med Kjell att butiker håller för låga priser på fisk, men skäll inte på mig för det då jag inte är någon som inte betalar skäligt pris för fiskarna. Jag spottar gärna upp pengar för de fiskar jag vill ha och jag drog ett exempel på att jag köpte ett "troligt" par för 1200kr. Hur många har gjort det? (säkert en del här, men av alla akvarister är vi nog en liten grupp som betalar sådana summor för två fiskar)


    Åter - EXAKT vad är det ni vill att man ska göra?
    Läs och ta till er...medlemsfolk, grossister, handlare, odlare och vanliga hobbyister. Om alla läser det som Malawijanne vill förmedla så kanske det kan vara till hjälp för småodlare och storodlare i framtiden. Erfarenheter, även om de är dåliga, är mycket värdefullt för hobbyn och för dess utveckling. Det är ju dit Malawijanne vill komma med sitt ämne...frågeställningen...vart är hobbyn på väg? vart är odlaren på väg?

    Skulle man aldrig diskutera saker utan att behöva köra upp det direkt i ansiktet på ansvarig så skulle vi inte ha politiker Stefan...vi skulle aldrig ha filosofer...
    Ett forum är till för att man ska lufta sina tankar, sina erfarenheter runt hobbyn. Inte bara prata Eheim, Rådasand, Tropheus, CA...SA hit och dit...utan jag gläds över ett brett forum som tar till sig allt som rör hobbyn.

    Är det handlaren som gör fel att han lyckas köpa in sin fisk billigt?
    Är det säljaren som är blåst...????
    och även om du tycker det är orättvis, så betalar samma saker dagligen till alla andra som du handlar från...och JA det är fruktansvärt tråkigt att det är så, MEN det är fortfarande upp till den som SÄLJER fisken att övertyga/vägra sälja eller hitta andra kanaler...sen kan vi tycka vad vi vill!
    Du gör DIN insats genom att vägra handla dålig fisk, men än en gång...VI har satt standarden!
    Självklart ska man se det hela ur handlarens synpunkt också. Det är ju riktigt uppenbart att alla tjänar på att handlarna kan göra pengar på sin verksamhet. Det är en tendens till missuppfattning hela tiden Stefan...

    Jag tycker att vi borde ändra standarden om vi nu själva satt den. Vi har DELVIS själva satt den, men kom inte och inbilla mig att den stora grossistfirman inte har visat muskler mot den enskilda odlaren genom att säga "10kr/fisk...inget annat". Varför ansluter sig enskilda uppfödare i Sverige när det handlar om andra djur? Jo för att de gemensamt kan göra påtryckningar mot grossister och gemensamt vara en starkare front än en enskild odlare som står med mössan i handen och fiskpåsen i den andra handen...
    Senast redigerad av StefanL; 19 September 2006, 01:22.

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #92
      okej Stefan.....
      Du har all rätt att tycka att "handlarna" ska ha ett mindre procentuellt påslag.....
      och att odlarna ska ha en större del av kakan!

      Inget fel, och låt oss se vad den åsikten kommer att få för betydelse för vad odlarna får i fickan. Ingen ironi, ingen kritik, men vad vi tycker att andra människor ska tjäna, vilka marginaler dom ska ha osv ....ja du!

      Jag hoppas innerligt att ingen kommer och talar om för mig hur mycket jag får tjäna, hur mycket jag får ta betalt för min tjänster, för det har ingen med att göra...absolut ingen. Jag tar precis hur mycket jag vill för mina tjänster/produkter. Jag är den som sätter mått-stocken på vad jag lägger på, ingen annan.

      Men det är din åsik, och kör på...

      DD


      Citat: Inte idag, men jag har varit. Om du läst vad jag skrivit så har du sett att jag har sålt ungdjur för en tia. Jag har sålt till butiker i min närhet. Jag höll på med det i ett par års tid i början när jag skaffade Malawi. Sålde både till butiker och privatpersoner, men butikerna var vrånga så jag gick mer över till att annonsera på Blocket t ex.
      Vad har jag prissatt???

      Du SÅLDE just ungdjur för 10:- !!! dvs DU accepterade det priset...INGEN har sagt att detta var det rätta eller???
      Senast redigerad av deathdealer; 19 September 2006, 01:27.
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #93
        Ursprungligen postat av deathdealer
        okej Stefan.....
        Du har all rätt att tycka att "handlarna" ska ha ett mindre procentuellt påslag.....
        och att odlarna ska ha en större del av kakan!

        Inget fel, och låt oss se vad den åsikten kommer att få för betydelse för vad odlarna får i fickan. Ingen ironi, ingen kritik, men vad vi tycker att andra människor ska tjäna, vilka marginaler dom ska ha osv ....ja du!

        Jag hoppas innerligt att ingen kommer och talar om för mig hur mycket jag får tjäna, hur mycket jag får ta betalt för min tjänster, för det har ingen med att göra...absolut ingen. Jag tar precis hur mycket jag vill för mina tjänster/produkter. Jag är den som sätter mått-stocken på vad jag lägger på, ingen annan.

        Men det är din åsik, och kör på...

        DD
        Och det här kallar du för att föra en diskussion? En riktig förolämpning! Tror du att jag är helt puntad när det handlar om affärsverksamhet och t ex din specialitet, reklam och marknadsföring? Jag är för övrigt utbildad ekonom, med utbildningar inom marknadsföring och reklam så helt bakom flötet är jag inte på det här området. Nej diskussionen är över för min del när du inte har tid att läsa vad jag tycker om saker och ting utan bara förutsätter att jag anser att handlarna är boven. Lågt lågt...

        Du sätter ingen måttstock...det gör dina kunder. Är de villiga att betala det priset för din kunskap och dina tjänster så är priset rätt. Men kom inte och inbilla mig att du sätter dina egna priser och att alla säger ja amen. För då skulle du teoretiskt sett kunna ta en miljon i timlön.
        Senast redigerad av StefanL; 19 September 2006, 01:31.

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #94
          Det är faktiskt du som säger att odlaren bör ha MER av kakan...eller hur Stefan?
          Jag har inte kritiserat dina affärskunskaper, jag bara skrev att jag "hoppas att ingen"
          Om odlaren ska ha mer av kakan, då får odlaren stå på sig...för dom HAR som sagt en bra produkt!

          Stefan - jag menar absolut inte att förolämpa dig, men jag anser fullt och fast att ni är ute och reser, och att man bör möta problemet på ett annat sätt...men har jag INTE rätt till min åsikt?

          DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #95
            Odlaren ska ha mer av kakan...ja...men handlaren ska också ha högre utpris. Det innebär att båda blir vinnare i kronor Stefan.

            Handlaren säljer fisk för 98kr/st och betalar 10kr/st till odlaren - skillnad på 88kr/st.
            Handlaren säljer fisk för 120kr/st och betalar odlaren 20kr/st till odlaren - skillnad på 100kr/st.

            Det är det andra exemplet jag helst ser...dvs handlaren säljer fisken dyrare och odlaren får större procentandel. På första exemplet får odlaren ca 10%...på det andra exemplet får odlaren 16-17%.
            Senast redigerad av StefanL; 19 September 2006, 01:37.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #96
              Vem skulle annars sätta mina priser?...........
              Jag tackar NEJ till jobb som inte går ihop sig, jag tackar nej till jobb för att jag har mycket att göra, och givetvis får jag nej vid förhandlingar med kunder som tycker att jag är för dyr.....

              och JA, man kan ta hur mycket som hellst betalt, om din PRODUKT är tillräckligt bra...så är det Stefan!

              Jag hjälper folk att tjäna pengar, tjänar dom tillräckligt bra, kan jag ta...tillräckligt bra betalt!

              Vänligen DD
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #97
                Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                Odlaren ska ha mer av kakan...ja...men handlaren ska också ha högre utpris. Det innebär att båda blir vinnare i kronor Stefan.

                Handlaren säljer fisk för 98kr/st och betalar 10kr/st till odlaren - skillnad på 88kr/st.
                Handlaren säljer fisk för 120kr/st och betalar odlaren 20kr/st till odlaren - skillnad på 100kr/st.

                jamen....

                odlaren finner nya vägar, säljer till folk som vet fiskens värde dvs 60:-....köpåaren sparar 38:-! (mindre volym, men 500% bättre vinst). Handlaren ser fördelen med bra kvalitet, köper in fisk för 30:- (större volym)!

                hmmmmm?????

                Odlaren INFORMERAR marknaden om fördelarna, kvalitetstänk sprids!

                Exempel ovan - ICKE insatta, märker bara att fiskpriset stiger, slutar handla, och köper 10:- från kompisar! *asg*

                DD
                Senast redigerad av deathdealer; 19 September 2006, 01:40.
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #98
                  Hehe..så det är bara att "gilla läget"? Jaja...nu ska jag sova..ska upp kl 04...efter en het debatt med en dödsförhandlare som inte ger sig.

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #99
                    Jag...ska oxå nana!!! hahahahah!!!
                    Vi kommer säkert fram till en SUPERLÖSNING!!

                    DD
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                      Odlaren ska ha mer av kakan...ja...men handlaren ska också ha högre utpris. Det innebär att båda blir vinnare i kronor Stefan.
                      Tillslut blir ingen vinnare eftersom majoriteten av dom som är ciklidtokiga inte vill betala dom priserna som skulle uppnås i slutändan om dom skulle höjja priserna. Hur många gånger har man inte sett diskussioner om att zoohandlarna är för dyra på både fisk o tillbehör med resultat att folk fått rådet att handla privat ist för det bli billigare. Så med ännu högre priser så blir det högre omsättning på fisk på blocket.

                      Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                      Handlaren säljer fisk för 98kr/st och betalar 10kr/st till odlaren - skillnad på 88kr/st.
                      Handlaren säljer fisk för 120kr/st och betalar odlaren 20kr/st till odlaren - skillnad på 100kr/st.
                      Mna måste verkligen skilja på butik o grossist i detta läge. En butik betalar mer än vad grossisten gör eftersom dom tar mindre kvantiteter, runt 20 per art åt gången medans en grossist kan köpa in 200 åt gången vilket självklart påverkar priset plus att grossiten ska ju sen göra affär med butiken.
                      10kr för en fisk till grossisten som i slutändan kostar 98kr i butiken låter inte alls orimmligt tycker jag. Om en butik endast skulle dubbla pengarna som någon tidigare föreslog så skulle det kunna bli en kass affär... låt oss säga att dom köper in 20st fiskar för 100kr st(ovanlig fisk^L^) och lägger på en hundring per firre, 3 dör medans dom går i butiken vilket inte alls e ovanligt, 2st blir alldrig sålda, det bli ibland kvar ett par djur som inte går att sälja pga inte många vill ha bottenskrapet eller så är det samma kön på dom. Då går vinsten för 5fiskar åt att finansiera förlusten för dom 5 som inte blev sålda, 10st kvar som man tjänar 100kr st på dvs 1000kr vinst av 2000kr sattsade... kass affär imo, bättre o lägga ner då.

                      Ursprungligen postat av Lacustris
                      Ökad efterfråga på en produkt(fisk) leder ju i slutänden till att tillverkaren(odlaren) kan få en större mariginal.
                      Eller mindre =) Helt plötsligt ska alla odla just den fisken vilket leder till ett överskott av den och en pris sänkning följer automatiskt... alla känar mindre =)
                      Senast redigerad av deelay; 19 September 2006, 02:01.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • jolle
                        Användare
                        • November 2005
                        • 41

                        jag kanske e helt ute och cyklar men jag tolkade det som om janne använde sig själv som ett exempel och när sen fler höll med med egna erfarenheter så visade det ju sig att stämma ganska bra..som odlare vill jag ju ha lön för mödan och betalt för det jag lagt ut.. samma gäller ju för grossisten och affären. som sagt tidigare, man får inte vara naiv. om nån ser en chans att få lite extra kulor så tar man det, dvs, tjäna mer på att sälja det eller att hålla ett lågt inköpspris. man vore ju helt torr i bollen om man inte försökte hålla nere på inköpspriset och hålla uppe på försäljningspriset så rent teoretiskt ser jag ingen större skillnad på varken odlare, grossist eller affär... moraliskt ja, men felet i mina ögon e att som "hobbyist" kräver folk ofta att den som säljer ska hålla priset där efter.... sen e det i mina ögon många akvarie tokar som e snåla, sorry men det tycker jag... kanske det e en annan tanke som ligger bakom att styra priset och att regera en vattenvärld i glas... inte en aning..

                        skulle inte kunna tänka mej ett bättre ställe än här att ha denna diskutionen
                        och det är nästan så man skrattar, jag har svårt att tänka mej att det finns något forum som diskuterar varför en golfklubba kostar vad den gör så som denna tråden tog fart..

                        synd tycker jag att det känns som om det blev lite pajkastning på varandra ett tag men så blir det lätt när man inte kan få den andra att tycka som man vill... att en odlare ska få 12 för en mbuna i stället för 10 ... eller att man gnäller om att folk bara gnäller och gnäller

                        är inte ett forum till för att ventilera och byta kunskaper..?

                        stå på dej janne, höj priset på din kvalitetsfisk så kommer de som uppskattar den att köpa den. om inte i affär så kanske genom sidor som denna...?

                        läste en tråd om skambud här för länge sen och känner igen nått ansikte här och nu verkar meningarna gått isär lite.. innan var det okej att lägga ett skambud om man skulle köpa något men det är det inte nu...? gillar inte skambud personligen...

                        om det är affärsetik, moral eller affärsteknik denna tråden handlar om vet jag inte riktigt men den har onekligen med ciklider att göra.... i alla fall mbunas

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

                          Min personliga uppfattning är att malawin är så lätt att odla och odlarna är för många där av blir priset så lågt
                          Det är faktiskt mer lönsamt att odla guppi platy och svärdbärare
                          Detta beror till stor del av att det fins folk som är så korkade att dom säljer så billigt starta i stället en typ av fackförening och plocka bort alla mellanhänder skulle gyna både butiken o odlaren

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            Läs och ta till er...medlemsfolk, grossister, handlare, odlare och vanliga hobbyister. Om alla läser det som Malawijanne vill förmedla så kanske det kan vara till hjälp för småodlare och storodlare i framtiden. Erfarenheter, även om de är dåliga, är mycket värdefullt för hobbyn och för dess utveckling. Det är ju dit Malawijanne vill komma med sitt ämne...frågeställningen...vart är hobbyn på väg? vart är odlaren på väg?
                            DEN VAR KLOCKREN STEFAN.
                            sen tycker jag att det så fort man tar upp pengar i diskussionen så blir det alltid fart på diskussionen, och det tycker jag är lite tråkigt för då fokuserar man på på fel grejer.
                            men i denna debatten var jag tvungen att ta upp vissa exempel som jag har varit med om och som handlar om pengar, tyvärr.
                            sedan gör jag inte detta för att jag får för lite betalt för min fisk.
                            för att det kan jag lösa själv plus att jag har ett heltidsjobb som brandman, så jag står inte och faller på dom pengarna jag får för fisken.
                            Senast redigerad av malawijanne; 19 September 2006, 08:28.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              ja nu har jag varit ute mycket och skapat en debatt om hur det kan fungera att odla och sälja malawiciklider i sverige, och när man läser framförallt kjells inlägg så blir jag faktiskt lite rädd hur utvecklingen av att hålla och odla ciklider i sverige kan bli.
                              kjell är faktiskt den som har gjort mest för att akvaristiken i i lilla sverige gått så mycket framåt dom sista 20 åren, fast han vara lite bufflig då och då.
                              och han brukar faktiskt ha rätt dom flesta gångerna.
                              det är kanske inte så att akvarieaffärer och grossister binder ris åt egen rygg .
                              det är kanske så att dom anpassar sig till marknaden. så som kjell skrev det är mer lönsamt att sälja eller odla levandefödare eller räkor. VAD SKA DET DÅ BLI AV VÅRA KÄRA CIKLIDER OM INGEN GROSSIST ELLER AFFÄR VILL KÖPA DOM.
                              där har vi en viktig punkt som vi på NCS ska jobba med mvh janne

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                jag får väl tyvärr ta upp det med vad jag tror att det kan kosta i framtiden, främst när det gäller elkostnader. det var som kjell sa att det är odlare i tyskland som har lagt ner att odla ciklider. och det är ju klart får dom inte sålt sina ciklider till som dom tycker till rätt pris så kanske dom tycker att det är bättre att odla på något annat.
                                men en annan sak som spelar in det är att vattnet är dyrare och sämre så att dom måste har dyrare och bättre filter plus att elen har varit mycket dyrare i tyskland.
                                MEN vi är snart där att elen är lika dyr som i tyskland.
                                vattnet blir sämre och sämre.
                                sedan att elen kommer att bli dyrare för dom som har sina fiskar källarlokaler,
                                det kommer dom att bli när dom kommer att sätta upp elmätare i varje lägenhet, då kommer varje lägenhetsinnehavare att få bära sin egen kostnad. hur blir det då med om man betalar schablonmässig kostnad varje månad, vem betalar den resterande elen till fastighetsägaren
                                så som jag tror, varken vi vill eller inte så kommer fisken både att bli dyrare och mindre i butik. typ som odlad malawi redan är, både i tyskland och danmark.mvhjanne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...