håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björkis
    Användare
    • February 2004
    • 59

    #61
    Nej nu kan jag inte hålla mig längre! Nu är jag ju iofs hobbyodlare i liten skala, men har ni provat att dra upp fisken tills den är könsmogen/utfärgad? De jag säljer till betalar iaf hyfsat (20-30 kr/st) för 5-6 cm fisk ("Golden", "Venustus", "Ancistrus"). De frågar oxå efter vuxen/utfärgad fisk! = lättare att sälja samt få ett högre pris för!(om det lönar sig får ni som har koll på kostnaderna räkna ut själva). Självklart vill Zoohandlaren inte ha "hyllvärmare" utan han/hon vill ju sälja fisken innan den kommit in i butiken! För att citera en av handlarna "Golden , Maingano, Ancistrus går det att sälja hur mycket som helst av". (Detta är min personliga åsikt och erfarenhet).
    PS. Jag lider med dig Malawijanne DS.
    -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #62
      ja björkis det är trevligt att du har lite medkänsla, men det var inte det i första hand som jag tog upp den här tråden,jag kan lägga ner mina fiskar i morgon, jag har ett heltidsjobb som brandman i göteborg.
      det största skälet var varthän är vi på väg när man ser odlare lägger ner, på grund utav elen har gått upp en del, och dom får inte tillräckligt betalt för ynglen, enligt dom själva.
      till slut så har vi bara kvar dom som har 1till5 akvarium hemma, och som säljer för en burk fiskmat, det lär bli lite tunnare med utbud i affärerna. mvh janne

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #63
        Woooowwwww - vilken tråd! *asg*
        Först, hmmmrrmmm... VÅRDA språket gubbar! (måste säga ifrån litelite där, då vi ÄR vuxna människor...och jag råkar vara forumsvärd )

        Sen är en sak lite underlig....[OSBERVERA att detta återigen inte är påhopp eller något åt det hållet]...

        1. Det gnälls något fruktansvärt över att man som hobby/proffsodlare inte får tillräckligt betalt....och det förvånar mig inte det MINSTA! Från första gången jag t.ex var på an auktion, så skämmdes jag över vad folk betalade för sin fisk, "-Är det någon som ger 10:-????....1+:- någon för dessa fantastiska fiskar"

        TROR ni verkligen inte att detta fostrar grossister?

        2. Janne (och övriga med ALL välmening) - SÄLJ INTE FISKEN SÅ BILLIGT!!!
        Vad en butik lägger på eller inte, ÄR och kommer ALDRIG bli ett bekýmmer för er, ANTINGEN betalar man det dom vill ha, eller så köper man inte, så med vilken rätt kritiserar ni påslagen handlarna har?????
        Gör ni samma sak med mat, bensin eller dyligt?????

        Jag tycker det är HUTLÖST att ens ebjuda ER de struntsummer som de erbjuder, och än en gång, det har precis varit diskussioner i en annan tråd om specialfisk och lagerlistor....där var det sååå enkelt att lägga upp listor med fisk som skulle finnas ute flör oss gourmander, och man ville betala, men här säger ni tvärtom!

        Har man lagt upp sin verksamhet, så att denna står och faller på 2:-/fisk, då ÄR man farligt ute, och egentligen är detta en diskussion som bör hållas EMOT de som köper in fisken, för detta gör det bara värre!

        Vi kan inte, kommer aldrig kunna påverka hur handlare och grossiter gör ANNAT än att visa att VI är villiga att betala för fisken, men om vi inte är villiga att betala (och det är FRUKTANSVÄRT uppenbart), så varför ska dom ge oss mer betalt?

        Inställning hos de flesta är att "Jag ska köpa "detta", och eftersom jag ska köpa "detta" , så ska jag har rabatt! - driv en verksamhet med kunder som dessa....

        Nu - återigen så att ingen tror att jag försöker vara en översittare, jag ser bara till mig själv, och förundras hur man överhuvudtaget kan gnälla, när man å ena sidan vill betala NADA för det man köper, men när det verkligen gäller, så ska man ha bra betalt!
        ÄR det någon skillnad på att HA möjligheten och betala för storskalig odling, kontra ha sitt eget lilla uppföderi? Är det inte upp till var och en hur man bedriver sin odling, vad man anser vara rimligt, och som en del skrev...driva fram kvalitetsfisk med hjälp av urvalsodling osv osv ...

        Presentera det ni har att erbjuda med SAMMA kvalitet som det är på den fisk ni säljer, så ska ni få se på andra bullar....

        Hoppas ingen hatar mig för detta inlägget, men TÄNK lite på vad man gnäller på INNAN....för SAMTLIGA så gott som här inne i diskussionen har pratat om hur man tjänar 10:- på att köpa från det stället och det stället, och Danmnark osv osv

        DD - slänger sig ner under skrivbordet, duckar och väntar på alla tomater!!!
        Senast redigerad av deathdealer; 18 September 2006, 20:13.
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #64
          Deathdealer, jag är ALLTID redo med tomater...*muuuaaah*.
          Jag tror att alla är mycket överens om att man ska få skäligt och man ska betala skäligt pris för fiskar/ungdjur. Ingen är så naiv att tro att man kan stiga in i en affär och köpa stora lekmogna ciklider för en femma...det är inte det som det här handlar om.

          Det handlar istället om att handlaren sätter ut en fisk för 98kr i butiken medans han endast gett odlaren en tia...spannet mellan odlarens pris och handlarens pris till kund är för stort och det är alldeles uppenbart (faktiskt riktigt jämförbart med det högst aktuella mjölkkriget där en del bönder brutit avtal med Sveriges största mjölkproducent). Men...om handlaren KAN göra så...ja då är det ju solklart att han/hon gör det. Det är säljaren som måste markera...annars får ni storodlare snart se upp för handlaren kommer att komma med motargument att de är svårsålda och därför borde betinga ett mindre pris.

          Nej...sätt ett pris och stå fast vid det. Vill inte den ene handlaren ge det så gå till nästa istället. Det är så man gör affärer.

          Sedan Deathdealer...är det knappast så att MalawiJanne står och faller med 2kr/fisk för sin verksamhet. Det tror jag inte ens är nära. Det är inte heller det som detta handlar om...

          Nu låter det som om vi andra är så enormt snåla och inte vill betala ett skit för varken produkter eller för fisk...medans du tycks gladeligen fläska upp dineros efter dess rätta värde..eller? Lite naivt kanske va...

          Jag kan bara tala för mig själv och jag tittar givetvis efter olika prisalternativ på varor och ibland även på fiskar. Den senare betalar jag dock ofta med glädje för om jag finner det jag letar efter. Jag lade t ex ut 1200kr för två fiskar som senare visade sig vara två hanar...det är inte att snåla eller att inte vara villig att betala för bra kvalitet och fina firrar. Däremot vägrar jag att betala 50-60kr för spirulinafläckiga röd zebra som har deformerade kroppsdelar, vilket absolut inte är en ovanlig syn i Skaraborgs butiker!

          Ursprungligen postat av deathdealer
          ANTINGEN betalar man det dom vill ha, eller så köper man inte, så med vilken rätt kritiserar ni påslagen handlarna har?????
          Gör ni samma sak med mat, bensin eller dyligt?????
          Jepp det kan du ge dig på, och det gör också massor av svenska medborgare...annars hade vi knappast sett röken av billigare bensinbolag, billigare matvarukedjor osv. Jag tycker det är rån att man ska behöva betala skatt på skatt. Äntligen kan vi nu få se ett skifte i Sverige där vi kanske slipper betala skatter om och om igen...och trots detta ändå få neddragningar inom vård och skola! Jag är inte helt blå...utan det finns många sidor i vårt samhälle där det behövs "rött" tänkande. Däremot så är jag starkt emot ett skattetryck som minimerar individens chans till att försörja sig själv.
          Senast redigerad av StefanL; 18 September 2006, 20:24.

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #65
            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Deathdealer, jag är ALLTID redo med tomater...*muuuaaah*.
            Jag tror att alla är mycket överens om att man ska få skäligt och man ska betala skäligt pris för fiskar/ungdjur. Ingen är så naiv att tro att man kan stiga in i en affär och köpa stora lekmogna ciklider för en femma...det är inte det som det här handlar om.

            Det handlar istället om att handlaren sätter ut en fisk för 98kr i butiken medans han endast gett odlaren en tia...spannet mellan odlarens pris och handlarens pris till kund är för stort och det är alldeles uppenbart (faktiskt riktigt jämförbart med nutidens mjölkkrig). Men...om handlaren KAN göra så...ja då är det ju solklart att han/hon gör det. Det är säljaren som måste markera...annars får ni storodlare snart se upp för handlaren kommer att komma med motargument att de är svårsålda och därför borde betinga ett mindre pris.

            Nej...sätt ett pris och stå fast vid det. Vill inte den ene handlaren ge det så gå till nästa istället. Det är så man gör affärer.

            Sedan Deathdealer...är det knappast så att MalawiJanne står och faller med 2kr/fisk för sin verksamhet. Det tror jag inte ens är nära. Det är inte heller det som detta handlar om...

            Nu låter det som om vi andra är så enormt snåla och inte vill betala ett skit för varken produkter eller för fisk...medans du tycks gladeligen fläska upp dineros efter dess rätta värde..eller? Lite naivt kanske va...

            Jag kan bara tala för mig själv och jag tittar givetvis efter olika prisalternativ på varor och ibland även på fiskar. Den senare betalar jag dock ofta med glädje för om jag finner det jag letar efter. Jag lade t ex ut 1200kr för två fiskar som senare visade sig vara två hanar...det är inte att snåla eller att inte vara villig att betala för bra kvalitet och fina firrar. Däremot vägrar jag att betala 50-60kr för spirulinafläckiga röd zebra som har deformerade kroppsdelar, vilket absolut inte är en ovanlig syn i Skaraborgs butiker!
            Okej Stefan......

            1. Om en handlare tar ut 98:-, får han behålla 78...minus dina 10:- ger 68:- (som du GUD förbjude har fått svart!!! ), för dom 68:- SOM han skulle kunna ta ut i lön, skulle då inbringa han ca 25:-......OM han istället väljer att INVESTERA dessa enorma summor i sin verksamhet....kommer han garanterat att bli fet! (ÅTER igen, jag säljer INTE min fisk för 10:-, och vill folk inte ha dom...FINE!)

            2. Jag köpte fisk av Tony, Rödzebror, och gav han 200% MER/fisk än han ville ha...fråga själv, för jag har då inte mage att betala 10.-/fisk som någon lagt så mycket möda och kärlek på att dra upp!!!!

            Så Stefan - JAG har rent samvete, och betalar för mig...gör du det kompis!!!

            DD

            Ett STORT PS! OM man kommer till en handlare, som inte VET bättre än att han står och säljer fisk med den kvaliteten...HJÄLP han då tillrätta...istället för att kritisera denna på forumet, han kanske inte är en .s.k fisknazist (som blondinen så fint kallade oss i baren på NCS förra årsmöte), så kanske man BIDRAR till att vi får finare fisk...ÅTERIGEN, det är hemskt enkelt att gnälla...(och OM någon nu skulle vara så ...*skrattar* DUM att fråga vad jag gör för att förbättra...ställ gärna frågan vänner!!! )

            Jooo...ÄR vi inte här för att hjälpa varandra att komma längre, lära av varandra, ha ett utbyte? Gäller det inte även handeln? Vi är def dom största konsumenterna av ciklider på Svenska marknaden, och ett "snart" vedertaget begrepp....så hjälp till att göra det hela bättre, se till att våra odlare får bättre betalt, men GÖR något!
            Senast redigerad av deathdealer; 18 September 2006, 20:32.
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #66
              Stefan...

              Som sagt så betalar jag det som butiksinnehavaren vill ha. Jag står inte och prutar kronor hit och kronor dit. Jag är en av dom som däremot sålt yngel/ungdjur privat för en tia...

              Hade du verkligen betalat 200% mer om du inte känt Tony? Tveksamt Stefan...men å andra sidan så känner jag inte dig. Du kanske betalar 200% extra till bilhandlaren också...för att han ska ha råd att köpa bensin på vägen hem.

              Angående Skaraborgs butiker så har jag beslutat att inte handla fisk där mer. Det är mitt sätt att välja...och jag har påpekat brister. Det de säger är att det inte är motiverat att köpa in fisk som de får betala mer för även om det har högre kvalitet...när det finns folk som betalar samma pris för tjeckfisk. Bli inte förvånad om du går i diskussion med en del handlare Stefan, och får en mindre chock när du får höra inställningen...alla är inte som t ex Christer på Akvarielagret, Kent på Nol Ciklidhobby eller de övriga som håller hög kvalitet och som är mycket uppskattade av medlemmar här på forumet.
              Det är dessa eldsjälar som vi ska köpa fisk av...det är de här människorna som behöver allt stöd de kan få för sin seriösa verksamhet. En handlare som bevisat struntar i sina kunder i den milda grad att han skiter i vad han säljer får inga röster från min sida.'

              Nu vill jag starkt påpeka att detta gäller inte alla butiker i Skaraborg, men flertalet...tyvärr.

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #67
                för att inte bygga vidare på den debatten Stefan, VI talar om FISK!
                Hela debatten går ju ut på att vi pratar om JUST ATT FISKEN SÄLJS FÖR BILLIGT!!!!

                Inte alls för att jäklas vännen, men där missade du hela opängen vännen. Jag betalar det jag tycker är skäligt för fisken PUNKT! Jag har inte köpt fisk på auktion, jag har DÄREMOT uppmanat folk att dom ska ta mer betalt, betala mer, och försöka få folk att fatta att det faktiskt FORTFARANDE är 40:- billigare att köpa fisk från person A, än att ge 98:- i butiken om man betalar 50:- fisken...eller hur?

                Men om VI värderar fisken (åter igen KVALITETSFISKEN) som våra seriösa odlare som ni skriver här drar upp, och betalar honom 10:-/fisk, hur i herrans namn kan man då klaga på att butikerna får betala densamma???? För att dom LEVER på att sälja fisk?

                DD - nu släpper du och jag diskussionen om detta Stefan, du menar väl du med!
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Zzzit
                  Användare
                  • January 2006
                  • 253

                  #68
                  Att detta handlar om att man skall tjäna pengar är fel, precis som Stefan nämnde!
                  För min del handlar det om respekt för varan man levererar! Jag blir sne när någon erbjuder mig ett pris som jag anser vara 1/3 av det jag vill ha, och det jag vill ha är inga fantasisummor!
                  At få 13:- för en livingstoni i storlek 6-7cm är inte ett bud, det är ett hån mot det du sysslar med!
                  Om jag lägger ner pengar och möda att få fram enbart fina djur för att sedan avla på dem och få ett sådant bud! Kiss my .......
                  Som jag sa så har jag aldrig begärt några fantasisummor!
                  Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #69
                    Jo....för REFERENS...jag röstade på Moderaterna i riksdagsvalet i går...och vänstern i Landstingsvalet!...hepp!!!!

                    Sen - vem går in till Statoil, och säker...du får en femma litern....jag handlar ju så mycket av dig...eller KOMMER att handla så mycket av dig!
                    Mat - visst finns det massor av billigare alternativ - MEN hade du t.ex varit intresserad av mat, så hade du lika lite betalat den lägre kostnaden för det dom i lågprisaffärerna kallar entrecote som du gör för missfärgade och missbildade rödzebror som du beskrev...ALLT har med egetintresse att göra...och JA stefan, jag gör ENORMT mycket mer för andra än vad jag gör för mig själv.....många hundra procent mer...

                    DD - Kram på dig Stefan
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #70
                      en annan vanlig situation är att personalen säger att "tyvärr kan vi inte betala med pengar men du kan få en algmagnet eller en burk torrfoder!" (observera att jag skriver Eller istället för Och)
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

                        #71
                        Ursprungligen postat av specmats
                        en annan vanlig situation är att personalen säger att "tyvärr kan vi inte betala med pengar men du kan få en algmagnet eller en burk torrfoder!" (observera att jag skriver Eller istället för Och)
                        Sant, och VAD ska dom betala med????
                        Ska det gå rätt tillväga, så ska dom betala DINA sociala avgifter, dvs lön.....
                        Så, snälla, vill dom inte betala för era dyrgripar, för erat blod, svett och tårar...SÄLJ INTE FISKEN!

                        Vi har här på forumet en fantastisk Köp & Säljavdelning, starta där, men snälla GNÄLL inte på handlare, och sen VI ÄR HOBBYAKVARISTER!!!
                        Vill man bedriva en vinstbringande verksamhet, starta ett företag, och sen får ni väl ge er ut på den aktiva marknaden, och det är BARA upp till er att bevisa att er fisk är bättre....det är INTE handlarnas uppgift...bara er!

                        Så...med lite perspektiv...innebär det faktiskt att ni inte alls fått 10:-/fisk...utan...17:-/fisk....för som sagt...inte BEGÄR ni att ni ska ha svarta pengar från handlaren...och isåfall....vartifrån kommer alla dessa svart pengar...skattesmitare där!!!


                        DD
                        Senast redigerad av deathdealer; 18 September 2006, 20:57.
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

                          #72
                          Ursprungligen postat av deathdealer
                          SÄLJ INTE FISKEN SÅ BILLIGT!!!
                          Vad en butik lägger på eller inte, ÄR och kommer ALDRIG bli ett bekýmmer för er, ANTINGEN betalar man det dom vill ha, eller så köper man inte, så med vilken rätt kritiserar ni påslagen handlarna har?????
                          (
                          Håller fullständigt med, när jag säljer så sätter jag ut mitt pris vad jag vill ha, sen är det upp till butiken take or leave it.........

                          om inte den butiken köper så gör säkert nån annan det är min filosofi, och det har funkat hitills, blir det nåt som är svårsålt så brukar det kunna gå som smör efter några månader till...
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #73
                            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                            Det handlar istället om att handlaren sätter ut en fisk för 98kr i butiken medans han endast gett odlaren en tia.
                            ?????????????????????????????????????????????????? ???????????????

                            Så här stod det faktiskt
                            "sen tycker ni att det är rimligt att en mbuna som jag har sålt för 10 kr till en grossist, kostar 98kr i en butik i stockholm"
                            och det är definitivt INTE det du skriver

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              #74
                              tack stefan den var klockren den kommentaren att jag klarar mig nog utan dom 2kr per fisk.
                              det är inte därför jag har startat den här tråden.
                              det är faktiskt principen at vissa handlare tror att dom kan göra hur dom vill och betala det pris som dom tycker, och sedan lägga på hur många procent som helst. och sedan kjell fohrman kom inte att prata med mig om vita löner arbetsgivarávgifter semesterersättningar, jag vet precis hur det ligger till kan en zoohandlare få det svart så tar han det med en gång.
                              men däremot grossisterna är mer seriösa när det gäller att ta kvitto.
                              men nu ska jag ta det viktigaste varför jag tror att zoohandlaren vill betala så lite för fisken.
                              det är det att det finns så många som odlar i lite skala och är nöjda med en burk mat för fisken. sen kan man säga att småodlarna är jätteviktiga för det är faktiskt dom som odlar på en massa fisk som är totalt osäljbara för butiker innan dom färgar ut så jag kan förstå jonas .
                              och en annan sak vad står nordiska ciklidsällskapet för ,
                              jag vet inte exakt men jag tror att det står för att man ska bevara ciklider och även sprida ciklidintresset till andra, men klart det lir ju lite svårt att hålla på att odla ciklider och sedan gå till en butik och bara få en burk mat, det blir nog lite dyrt i längden.
                              sedan en parentes när jag var ny i branschen och inte hade så många akvarium så hade jag samlat på mig en 200 st auloncara maleri det var en del som färgade, så jag gick till en zoohandlare i göteborg jag tänkte mig att jag kunde få kanske 13 till 15 kr st, nej nej sa han men däremot kunde han ge mig 7 kr st och platsbrist som jag hade så tog jag det, och det var inget prat om något kvitto där.
                              veckan efter så besökte jag affären då sålde han mina maleri för 195 kr paret
                              så ni som odlar i mindre skala stå på er , för att ni kan få mer för fisken än ni kan tro. mvh janne

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #75
                                Ursprungligen postat av deathdealer
                                för att inte bygga vidare på den debatten Stefan, VI talar om FISK!
                                Hela debatten går ju ut på att vi pratar om JUST ATT FISKEN SÄLJS FÖR BILLIGT!!!!

                                Inte alls för att jäklas vännen, men där missade du hela opängen vännen. Jag betalar det jag tycker är skäligt för fisken PUNKT! Jag har inte köpt fisk på auktion, jag har DÄREMOT uppmanat folk att dom ska ta mer betalt, betala mer, och försöka få folk att fatta att det faktiskt FORTFARANDE är 40:- billigare att köpa fisk från person A, än att ge 98:- i butiken om man betalar 50:- fisken...eller hur?
                                Men...hm...kan du allvarligt påstå att jag inte pratat om fisk?

                                Fisken säljs inte för billigt av handlaren i affären...det är odlaren som får för lite för sin fisk av grossist/handlare. Det är så jag uppfattade det hela från början. Malawijanne önskade högre betalt från handlare/grossist när de ändå i slutändan sätter ut priset på 98kr. Det vill säga att han vill ha mer av kakan...helt rätt enligt mig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...