håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #46
    ja nu är det inte så lätt att det bara är att trycka på en knapp så börjar fiskarna leka och producera yngel, det är faktiskt levande individer vi pratar om.
    men det var inte det jag tog upp från början av tråden. att det finns ett överskott av mbunas hos grossister, det tror jag inte. problemet är att dom vill ha det så billigt,som jag sa i början dom är inte beredda att betala 2kr mer för en mbuna, alltså 12 kr st.
    och håller dom på att försöka pressa odlarna så att dom ska sälja billigare, så kommer storodlaren lägga ner sin verksamhet. det var det som jag menar att grossister och affärer binder ris åt sin egen rygg.
    odlaren måste också få betalt för sina utgifter som el, vatten, lokalhyra, foder och inköp av avelsfisk. som har blivit mycket dyrare dom sista 20 åren.
    men som sagt var jag ska inte sitta här och gnälla för att det är marknaden som styr, och det är bara för mig att lägga ner min verksamhet om jag inte är nöjd.
    men jag tycker samtidigt att det är synd för att då missar ciklidsverige en massa bra fisk. mvh janne

    Kommentar

    • Zzzit
      Användare
      • January 2006
      • 253

      #47
      Jag står helt bakom Jannes inlägg!
      Det handlar inte om att det finns för mycket fisk, utan att det enbart handlar om att tjäna så mycket som möjligt! Självklart vill alla det!!! MEN, följden blir därefter! Ok, de handlare som lever av de som köper fisk utan att bry sig, tex. de som har ett litet kar hemma till sina barn typ, men alla som har detta som hobby blir ju drabbade! Fin fisk blir en bristvara!
      Om en handlare säger att jag vill ha nästa gång du har ett gäng, och när man då skall leverera så vill de inte betala "rätt" pris, utan försöker pruta och komma med sådana kommentarer som, jag kan få dem från andra för halva priset!
      Jag har iaf börjat säga till dem, att köp från dem då! Det har hittills slutat med att de köpt mina ändå! Kanske för att de inser att det är lättare att sälja en kvalitetsfisk, eller så är det inte så lätt att få tag på andra som de påstår!?
      Det finns dock handlare som jag anser köra med ärliga medel, och betalar bra för det mesta, men jag vet inte om reklam är på sin plats här?
      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #48
        ja per jag får nog gå in och kommentera några saker som du nämde i ditt inlägg.
        det här med att anpassa efter butikers efterfråga på fisk. jag har hållt på i över 20 år att odla malawi och tanganyika, och om nån har anpassat sig efter vad butikerna vill ha så är det nog jag. jag har kört tropheus, sandlekare, viktoria i större skala, men det fungerar inte att få sålt dom ynglen så jag har fått prostituerat mig till malawi med färg som yngel plus lite haplisar och auloncaror, fast jag hade ju hellre hållt på med tropheus eller sandlekare.
        och varför har jag gjort, jo jag har inte haft lust att gå back på en hobby som jag lägger ner 30 timmar per vecka på året runt, men det är kanske dags att lägga ner nu,
        sen det att driva fram så mycket yngel med tvivelaktiga metoder med sämre kvalitet vad menar du med det, har jag gjort det, du kan ju gå in på min zoon och kolla hur mina fiskar ser ut.
        sedan kan vi ta det med samarbete med butikerna, det försökte jag med en butik,
        han ville att jag skulle odla mera, men framför allt sa han om nån gång fick reda på om jag sålde till en privatperson så skulle jag inte få sälja en fisk till honom.
        men det samarbetet bröts rätt så snabbt för när jag höjde från 12 kr st till 14 kr st för ett mbunasyngel, (nu pratar vi priser till butik) så gick försäljningen ner 75% till den butiken. mvh janne
        Senast redigerad av malawijanne; 18 September 2006, 12:00.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #49
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Nu har jag plojt traden och undrar en sak:

          1. Vad har en grossist betalat for en standardmbuna fran Tjeckien, Asien, Usa eller Afrika?
          2. Vad kostar det att kopa dessa standardmbunor hos en grossist?

          Nar jag har odlat fisk pa lagintensiv niva sa har jag frat i affaren nar de vill ha dem, hur stora de ska vara och vad jag far betalt INNAN jag dragit upp dem och fatt en massa utgifter. Detta funkar kanske forstas bast for en lagintensiv hobbyodlare, inte om man har en lokal som maste dra in pengar for att fa ihop ekonomin.
          Jag citerar mig sjalv

          Jag menade bara att jag saknade infot i traden (fraga 1 och 2). Det ar extremt relevant for att kunna ha en asikt i fragan. Jag sager inte mot och haller inte med forran jag vet detta helt enkelt. Om det kostar 5 kr firren hos grossist sa ar situationen anorlunda (uppskattar svenskodlat) an om det kostar 40 (utnyttjar hobbyodlare).

          Det jag skrev om att man ska avyttra fisken innan man drar upp dem ar nagot som jag tycker att hobbyodlare maste tanka pa helt enkelt. Jag ar nog inte ensam med att ha statt med 50 zebraciklider i 2cm klassen som ingen affar vill ha. Jag la till att "Detta funkar kanske forstas bast for en lagintensiv hobbyodlare, inte om man har en lokal som maste dra in pengar for att fa ihop ekonomin". Jag begriper att storodlare maste ha stabilitet.

          Sa malawijanne, det finns ingen orsak att ga i forsvar eftersom att jag pa intet satt har sagt mot, eller ens riktat mig till dig. Fast jag maste saga emot en sak. Du skriver "ja nu är det inte så lätt att det bara är att trycka på en knapp så börjar fiskarna leka och producera yngel, det är faktiskt levande individer vi pratar om". Jo, jag tycker nog att det ar sa latt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

            #50
            Janne, mina funderingar om "tvivelaktiga metoder" var inte riktat till dig utan är mer allmänna funderingar kring fenomenet att många akvarister till varje pris måste dra upp vartenda yngel som fiskstackaren råkar släppa ut från sin kropp. Så ta inte åt dig, jag tycker inte tråden har utvecklats till en tråd om bara dina bekymmer utan att det nu förs en allmän diskussion.

            Vad gäller samarbetet med butiker så är jag inte expert. Jag tycker däremot att Olas idéer är tänkvärda. När jag odlade malawi på 80-talet så gjorde jag ett avtal med en akvarieaffär i Huddinge. Jag försökte sälja till privatpersoner i första hand men sedan köpte butiken allt jag kunde leverera av malawi. Visst, de betalade ganska dåligt om jag ville ha kontanter. Tog jag utrustning istället blev ersättningen högre. Det var mitt eget val.

            Nu var min verksamhet betydligt mer blygsam än, till exempel, din. Jag hade bara tolv akvarier i en lägenhet och sålde kanske 50-100 yngel i månaden. Men jag hade roligt! Eftersom mina kostnader var låga var det inte så viktigt att få in så stora summor på min hobby. Däremot tyckte jag inte om att känna mig utnyttjad. Mitt val blev att dra ned lite på "produktionen" och i huvudsak sälja till privatpersoner.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #51
              Hej!

              Någon tog upp Simonstorp som exempel. Anledningen till att de slutar odla fisk är att de fått ett lönsamhetskrav på sig från ägarna (TetraLaval). Tidigare har de inte behövt gå med vinst och har då haft råd att odla mycket fisk.

              Jag håller med Jonas i denna frågan, snålheten finns i alla led men i slutändan hos konsumenten. Jag ska egentligen inte säga något för jag försöker alltid själv komma billigt undan. Jag prutar aldrig på fisk dock.

              Resultatet av kostnadsjakten kommer att bli att kvaliten blir (ännu) sämre i butikerna. Alla kommer att förlora på detta.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #52
                ja ola det var inte min mening att gå i försvar mot dig , men det är faktiskt inte bara att trycka på en knapp när man odlar malawiciklider, jag kan ju bara säga att jag har haft två grupper en grupp med maingano och en grupp med salusi nu i fyra år och jag har knappt fått ett enda yngel av dom,
                och nu pratar vi om grupper med 40 honor och 10 hannar av vardera sort sort, sedan har jag haft andra grupper av samma sorter och fått massor av yngel, så det är som jag säger det är levande varelser och man vet aldrig hur det kommer att fungera.
                och jag tycker också att det är relevant att veta hur mycket grossister får betala från tjeckien , eller vad det kostar för en affär att köpa från en grossist, men jag vet det faktist inte, någon annan som kanske vet.
                ja per nu tar jag inte upp den här tråden för att jag har så mycket bekymmer, skälet var väl mest att det har blivit så snett med priserna, så dom priserna grossister och affärerna erbjuder odlaren är så lite. så det kanske inte är någon ide för odlaren att hålla på att odla.
                och det är det jag menar att grossister och affärer binder ris åt sin egen rygg.för när dom större odlarna försvinner då har dom bara kvar att ta från utlandet

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #53
                  Det jag menade med var snarast att nar jag salde fisk i blygsam skala sa fick man vara forsiktig med trycka-pa-knapp-fiskar som mellanamerikaner, prinsessor och chromidotilapiiner. Fiskar som inte gav sa mycket yngel var det enkelt att fa vettigt betalt for (L. multifasciatus, Julidochromis, Paracyprichromis). Fiskar som inte lekte sa fart de fick vettiga forhallanden som Crenicichla var mycket latta att salja.

                  Nar jag odlade fisk pa 80-talet i Vastervik sa plockade de upp sin inkopslista och betalade efter den. Oftast var det halften av forsaljningspriset. De gav pengar eller prylar eftersom att "du handlar lika mycket har anda". Fast da var jag inte sa gammal. Jag flyttade efter gymnasiet.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #54
                    ja ola jag odlade också fisk på den tiden och det var ju så att dom la på 100 %och det var ju helt okey men nu ska ju en handlare ha 300% på grund utav allt har blivit så dyrt för dom, men gäller inte det odlaren också, hans omkostnader har väl gått upp ännu mer för han har ju fisken hemma hos sig längre tid, det är ju precis dit jag vill komma dom kan inte hålla på att pressa ner priserna längre.
                    jag har väl en ca 50000kr i fasta utgifter på el vatten och fiskmat om året, nu har jag inte räknat med inköp av ny avelsfisk.
                    för en 20 år sen tror jag att jag hade hamnat runt en 20000kr om året, men jag får i princip samma betalt för fisken som jag fick för fisken för 20 år sen. mvh janne

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #55
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      sen tycker ni att det är rimligt att en mbuna som jag har sålt för 10 kr till en grossist, kostar 98kr i en butik i stockholm
                      Nej jag tycker inte att det är rimligt - fisken borde faktiskt vara ännu dyrare ut i affär

                      Kostar en fisk 98 spänn ut så blir det 78,40 exkl. moms. Det innebär alltså att om grossisten lagt på ca. 2.5 gånger och affären ca. 3 ggr så är vi uppe i priset. En tredubbling av priset på fisk i affär täcker definitivt inte kostnaderna (lokalhyra, vit lön till anställda, egen vit lön, semestersrättning, sjukersättning, el, vatten, foderkostnad, svinn, skatter, avgifter, utbildning etc. etc) för det levande i en affär.
                      Jag tycker att fiskar (ja för övrigt allt levande) i Sverige idag säljs alldeles för billigt i affärerna, men i gengäld tycker jag att påläggen på tillbehör etc. ofta är alldeles för höga.

                      Visst du tycker att du får alldeles för lite betalt eftersom du också har fått höjda kostnader. Jag är helt övertygad om att det stämmer, men vad hjälper det om nu inte affärerna vill/kan betala mer. Då får du väl istället helt enkelt byta fisk att odla på då.
                      Pratade för övrigt för några dagar sedan med en gammal storodlare av ciklider - han odlade fortfarande fiskar i mängder och det gick väldigt bra ihop - men idag var det nästan enbart malar han odlade (bl.a. 1000 ancistrus/månad). Han hade nu i alla fall för skojs skull köpt in en troffegrupp och skulle gå med i NCS igen.
                      Från förr känner jag flera stora ciklidodlare i Tyskland - idag odlar inte en enda av dom ciklider längre utan antingen har de lagt av helt eller så odlar de nu istället malar, räkor etc.

                      Så på samma sätt som jag idag har svårt för affärernas gnäll över internetbutikerna har jag svårt för odlarnas gnäll över att de får för dåligt betalt för sin fisk.
                      Många affärer menar ju att hobbyisterna gräver sin egen grav när de handlar i internetaffärerna, eftersom det i längden innebär att det blir färre som säljer det levande. Visst det stämmer säkert, men so what - man kan väl inte stoppa utvecklingen. Antingen får man anpassa sig till den eller så får man väl pyssla med något helt annat.
                      På samma sätt är det för odlarna - idag är det nog mycket svårt att få någon lönsamhet i att odla ciklider och då gäller samma här dvs att antingen så anpassar man sig till utvecklingen och odlar den fisk som det finns lönsamhet i eller så lägger man av.

                      Att grossister och affärer idag köper in mindre och mindre med ciklider beror till syvende och sist på att de inte får lönsamhet i dom och då satsar de istället på sådant som idag är mer lönsamt och att kalla detta för att "binda ris åt sin egen rygg" blir helt fel.
                      Det totala fiskutbudet vad gäller antal arter hos affärer och grossister har definitivt inte minskat de senaste åren - tvärtom det har ökat rejält och det kommer ständigt in nya arter av barber, rasboror, labyrinter, levandefödare etc. etc. Räkor har också blivit väldigt populärt bara för att ge ett annat exempel. Så grossisterna och affärerna binder definitivt inte ris åt sin egen rygg genom att ta in mindre med cikilider utan de ser tvärtom till sitt eget hus genom att anpassa sig till utvecklingen.
                      De odlare som också gör detta kommer säkert att också ha framgång i framtiden.


                      Samma gäller för övrigt för min verksamhet - dvs att ge ut böcker om akvariefisk (speciellt ciklider). Detta har överhuvudtaget ingen framtid - ta den senaste BTN-boken om Tanganyika, som ny säljer den ungefär 25% av vad den gamla upplagan sålde (kom ut för ca. 10 år sedan) när den var ny.
                      Visst jag kan gnälla mig fördärvad här på ciklid.se över att ni medlemmar binder ris åt er egen rygg genom att bara hämta info på nätet och inte köper böcker. Jag kan gnälla över att om inga ciklidböcker säljs så blir färre intresserade av ciklider och NCS blir mindre, jag kan gnälla över att det innebär att det blir slut på ciklidstämmor med fantastiska långväga föredragshållare som ställer upp gratis etc. etc.
                      Men uppriktigt sagt vad hjälper det att jag gnäller - det förändras absolut ingenting av och därför får jag helt enkelt hitta ett annat sätt att försörja mig på i framtiden.

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        #56
                        Dom listor jag set från tjeckerna är lite billigare än hs svensk grossit.
                        Sedan har väl dom en massa rabatt från tjeckerna men priset borde ju kunna hamna på vad du som odlare vill ha.
                        Sisst jag pratade med grossit så sa killen att även tjeckerna börja bli för dyrar så dom hade provat att ta fisk från thailand med blandadt resultat.

                        Ändå säger dom att det är svårt att få tag i fin fisk

                        Kommentar

                        • jolle
                          Användare
                          • November 2005
                          • 41

                          #57
                          mycket intressant diskution det här.
                          personligen så förstår jag inte hur man beräknar sitt utpris som odlare om man går back...
                          har man mer kostnader så höjs ju priset och får man inga köpare så får man ju se om detta är något lönsamt eller ej. som stor odlare borde man i regel ha samma eller i alla fall snarlikna utgifter som affären och då priser som täcker detta men sen får man ju se till under vilken period man ska räkna. det tar ju ett tag att dra upp tex. mbunas till 5cm sen blir det ju i sin tur billigare att dra upp fler på en gång mm. sen om saker och ting är lönsamma eller inte, det e ju upp till var och en att avgöra. nu är jag ingen stor odlare eller bedriver affärsverksamhet men om jag ska sälja något för att tjäna pengar så ligger det ju i mitt intresse att se till att jag får tillbaka de pengar jag lägger ut och sen även en förtjänst. är det något jag behöver bli av med, då får jag ju se till att det inte svider för mycket när det gäller priset jag sätter, ser jag att det inte e en bra affär jag håller på att göra så struntar jag i det. sen är ju en av anledningarna att man har en affär att man ska käna pengar på den och ett av de bästa tekninkerna är ju att ha billiga inköp, bara för att akvarie fisk säljs till hobbyister behöver det ju inte betyda att affären är ett hobbyprojekt. i mina ögon är de som sysslar med just ciklider de snålaste jag varit med om, inte alla måste jag tillägga men jag har sett på div. sidor och i affärer hur ciklidmänniskor mer eller mindre går över lik och allra helst ska ha betalt själva bara för att de ska ta med fisken hem från affären. det många ser som en hobby är en annan mans leverbröd i alla aspekter. i mina ögon ligger det största problemet i kunden och inte affären. jag kan ju säga att i mina ögon skulle man nog tjäna mest på att sälja eller odla slöjstjärt, guldfisk, guppy, platy, black molly mm det är det som "vanliga" människor köper utan att pruta.. själv är jag en ciklid galning själv som sysslar med discus.. har prutat nån gång men har aldrig gett ett skambud och har inga som helst problem att betala för mej. jag ska till duisburg snart på discusmässan och har med mej en sån plånbok så att jag själv tycker jag e bäng men bra kvalitet KOSTAR, oavsätt om man är odlare, grossist, affärsägare eller vanlig kund..

                          mvh jocke

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

                            #58
                            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                            Jonas E...jag kan förstå din besvikenhet...men räknade du med att få paret betalt redan på första kullen? För det första så är det en smal marknad med nya arter som många inte känner till och för det andra har storleken och färg betydelse när folk vill köpa. Om arten tar tid på sig att färga ut så får man räkna med att sälja dom billigt om de ligger på 4-5cm storlek. Detta säger sig ju självt, men jag kan inte se att du pekat ut vilken art det gällde.

                            Hobbyverksamhet är i det närmaste välgörenhet (rättare sagt begränsade vinstmöjligheter/krav)...det är det som skiljer det från affärsverksamhet.
                            Stefan, om du hade fått yngel på dina Protomelas sp. vrigatus namalenji, inte hade du sålt dem för 40kr/st? Att dra upp p.virgatus till en storlek där de färgar ut och du "kan" se om det är hane/hona tar ca ett år, plus minus någon månad. EN normal protomelas-kull ligger på runt 30 yngel. Släpper du de ungdjuren då för ett pris mindre än 10% per st av vad du betalat för de vuxna?

                            Nu var inte mina så extrema, mitt exempel med priser kanske var dumt, jag skulle kanske ha tagit det i procentsats istället för att uppröra er mer pris

                            Problemet som jag ser det är att vi hobbyister är jävligt snåla oavsett om vi handlar i butik eller privat. Det skall trilskas med priset 20 gånger innan man bestämmer sig för då kanske säljaren går ner 20kr när man handlar för 2 papp. Det är ju skitsummor det handlar om.

                            Jag vill inte gå med vinst, det har jag aldrig fått för mig att jag ska lyckas med någon gång. Men att få tillbaka kostnaden på föräldradjuren på en eller två kullar (beroende på art förstås) är en förutsättning för mig om jag ska odla en viss art.

                            Helt enkelt, jag ger upp och satstar på två snygga akvarium med mina favoriter och tre 40l akvarium där jag drar upp lite reservyngel.
                            Senast redigerad av Jonas E; 18 September 2006, 17:52.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              #59
                              hej kjell det är alltid trevligt när du lägger dig i discussionen, du skriver att affären och grossisten har kostnader för löner foder och div andra kostnader.
                              det har väl jag lika mycket som dom, men dom har höjt sina utpriser, men odlarnas priser har inte hängt med.
                              sedan tror jag faktiskt att ska man jämföra storlek och kvalitet på fisken från mig kontra tjeckien så vinner mina fiskar till 90% detta gäller malawi plus att jag tror till och med att dom får ge mer för fisken från tjeckien, och det är det att jag menar att dom binder ris bakom egen rygg, för att försvinner storodlarna så har dom inget annat val än att köpa fisken utomlands. ja du kanske tycker att jag gnäller. men det är ingen rolig utveckling som vi har framför oss, och framför allt jag har alltid hållt på med ciklider för att jag har tyckt det har varit skoj att utveckla hobbyn med lite urvalsodling och annat smått å gott som jag tror att hobbyn har tjänat på
                              men det är kanske som du säger att det är bara att anpassa sig till verkligheten och hitta på nåt annat, men det är ju tråkigt att man ska behöva odla eller guppie eller räkor för att få det att gå ihop mvh janne

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

                                #60
                                hej kjell det är alltid trevligt när du lägger dig i discussionen, du skriver att affären och grossisten har kostnader för löner foder och div andra kostnader.
                                det har väl jag lika mycket som dom, men dom har höjt sina utpriser, men odlarnas priser har inte hängt med.


                                Som sagt jag håller helt med dig om att dina priser också borde ha gått upp om det vore rättvist men nu är inte livet rättvist
                                Det är väl samma som med mina böcker - de säljer jag pga tuff konkurrens och en sviktande marknad idag till ett betydligt lägre pris än vad jag gjorde för 10 år sedan. Jag måste helt enkelt kapa kostnaderna rejält som att byta tryckeri (från Sverige till Tyskland och nu i Tjeckien och letar nu återigen efter ett ännu billigare alternativ- kanske Kina), betala mindre till författaren och den som gör layouten, minska min egen förtjänst etc. Så trots att mina böcker är mycket billigare idag så hjälper det lika förbaskat inte utan de sjunger på sista versen.
                                Så visst kan du klaga på att du får får orättvist lite betalt men det hjälper knappast dig till att få högre priser - för sådan ser verkligheten ut.
                                Jag tycker som sagt definitivt inte att affärerna har oskäliga pålägg på fisk - snarare är det tvärtom att de säljer dem för billigt. Tidigare kunde de kompensera de låga fiskpriserna med oskäliga pålägg på tillbehör men i och med konkurrens från internet minskar denna möjlighet och de får lösa det antingen genom att sluta med olönsamma fiskar (vilket cikliderna ofta är) eller höja priserna.

                                men det är kanske som du säger att det är bara att anpassa sig till verkligheten och hitta på nåt annat, men det är ju tråkigt att man ska behöva odla eller guppie eller räkor för att få det att gå ihop
                                Ja det hjälper ju tyvärr inte att klaga och säga att allt var bättre förr eftersom det är i dagens verklighet vi lever. Så antingen så får du väl istället börja sälja privat eller så börja odla fiskar som efterfrågas i högre utsträckning

                                Jag kan väl säga att även om jag en gång i tiden sannolikt var sveriges största ciklidgrossist och även en tid hade sveriges största ciklidaffär så skulle jag om jag idag skulle få för mig att starta på nytt (hemska tanke - ett liv utan ledighet och med usel lön vill man inte ha tillbaka ) så skulle jag definitivt inte satsa på ciklider

                                Kommentar

                                Arbetssätt...