håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #31
    Ursprungligen postat av Stefan Larsson
    Det är rejält fräckt att endast betala 10kr för något man sedan tar 60-100kr för själv i butiken. Löjligt!
    En tråd helt i min smak. Jag har inte ens läst igenom alla köttiga inlägg men måste bara direkt gå igång här: yes Stefan! Det är så här man känner men det finns tyvärr ingen aboslut gräns mellan rimliga och orimliga marginaler. Det finns branscher som lägger på flera tusen procent. Det man har att ta ställning till är om man tycker priset är värt den förädling som skett, ofta genom tjänster eller samarbete. Där måste man tyvärr börja mäta med kronor och det är verkligen min hemmaplan. Vad jag sett är att t ex i företagens andel av hur resurserna fördelats har det starkt förskjutits från anställda till ägare, men att det har skett såna vertikala försättningar som ovan nämnts(10-kronorsmbunan) var något nytt för mig. Hmm...
    Senast redigerad av Kalle-Maja; 17 September 2006, 23:32.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #32
      Visst kan det verka girigt att butiken betalar 10kr det är löjligt lite.
      Är fisken stor och fin minst 5cm eller mer så tycker att man ska får minst dubbelt betalt om den levereras parvis.
      Man för ofta höra att många tycker att fisken är för liten i butikerna och även från grossiterna.
      Det är ju inget roligt att köpa auluncaror som inte ens börjat färga.
      Man undra ju varför det är okej att betalar mer pengar till en grossit än till en odlare.

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #33
        Ursprungligen postat av malawijanne
        ja nu är jag specialicerad på malawi tanganyika, så det är väl framförallt tjeckien som jag har sett att dom inte alltid har så bra fisk som vi odlare i sverige har...
        Jag tycker tjeckien och tanganyika verkar vara en klockren match. Noggrannt angivna fångstplatser och pålitliga leveranser. Leptosomorna hade dom från fem olika platser.

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #34
          Som en del av er vet drog jag upp lite fisk i mina akvarium och hade plats åt några kullar åt gången. Fiskarna ynglade av sig och allt gick bra. Nu har jag lagt av med fiskodlingen helt. En del av skälet är pengar men till 90% var det alla giriga kunder. Jag är så jävla trött på allt skit runtomkring, prutande, ändrande av priser man kommit överens om innan, folk som tror att de kan komma med vilka skambud som helst mm.

          Det är inte kul att dra upp skitsnygga fiskar till 5cm och sen bli erbjuden att "ja, jag kan ta dem för 10kr st" eller liknande. Har man en ovanligare art så trisas priset upp lite men inte fan får man tillräckligt. Fiskar som man är ensam om att odla i södra sverige/ hela sverige i nå't enstaka fall där föräldrafiskarna kostat multum blir man erbjuden 40kr/st för förstakullen. Näfan, då behåller jag dem hellre själv om jag kan.

          Problemet är de fall där man har yngel och inte får dem sålt. Då sitter du där med 40st av samma sort, det är ingen som är intresserad av dem (iaf inte till det överdrivet "höga" priset på 25kr/st för fisk som är könsmogen). Till slut måste fisken bort på något vis och du springer till handlaren och lämnar in skiten för en ny pump (och en extra foderburk om du har tur).

          Att man drar upp fisk som är "ointressant" är en sak men när man som Malawijanne drar upp fisk som alla Malawi-butiker suktar efter är det fan konstigt att han inte får mer än en ynka 10-krona per fisk. Jag skulle vilja peka på att felet ligger i hela ledet, grossist-butik- kund. För ciklid-kunden i slutändan är jävligt snål. De enda som inte prutar nå't ofantligt är barnfamiljerna som köpt ett nytt 250l akvarium och vill ha de där gula fiskarna tillsammans med några av de orangeröda och kanske en av de där blåsvartrandiga.

          Ciklidkunderna, experterna. Jävlar vad det prutas, letas billigaste priser, letas upp egenimport av vf fisk osv. Allt ska pressas till minimumpris. Det är hela ledet som nu måste förstå att MAN KAN INTE FÅ FISKEN GRATIS.
          Senast redigerad av Jonas E; 18 September 2006, 00:03.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #35
            Jag tycker fortfarande att det är konstigt med det här resonemanget om att jag kämpade(10:-) så hårt men fick för lite(40:-) tillbaka. Det handlar ju inte om välgörenhet eller någon speciell filosofi; det viktigaste är att vi är medvetna om vad vi betalar för och att vi ger oss själva möjlighet att förändra det vi tycker verkar mödan värt.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #36
              Kallemaja: Du har missuppfattat det där lite.

              jag blev erbjuden:
              10kr för yngel av standardfisk, inget speciellt men att dra upp dem har kostat långt mer än 10kr/fisk.

              40kr för yngel av fisk där föräldrarna kostat 300kr/st och första kullens förtjänst knappt täcker kostnaden av ett par.

              Det är en hobby men det är ju för helvete ingen jävla välgörenhet man håller på med.Jag tänker inte ge bort fisken.
              Senast redigerad av Jonas E; 18 September 2006, 00:04.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #37
                Prisexemplet var dåligt och skymmer utsikten. 10/98 var caset och är hyfsat extremt i sig men, vad jag ville säga är att det INTE handlar om marginaler i procent utan är ett värde på de resurser som förbrukas. Det jag spontant och känslomässigt ogillar är den nedvärdering av tid som just nu sker.
                Senast redigerad av Kalle-Maja; 18 September 2006, 14:53.

                Kommentar

                • Zzzit
                  Användare
                  • January 2006
                  • 253

                  #38
                  Skrev en liten not om detta i en annan tråd!
                  Jag har tagit upp detta lite grand, både med handlare och grossist, och jag kan inte annat än att hålla med Janne! Det är på tok för dåligt omdömme som styr åtminstone i Gbg!
                  Att få 10:- för en fisk i 5 cm storlek är ett hån!
                  Att få betalt efter sort, oavsett kvalitet är oxå ett hån!
                  Att ha en generell regel med påslag, oavsett vilken fisk det rör sig om är även det ett hån!
                  Jag har sagt att jag säljer inte mina golden tex. under ett visst pris, och tack vare kvaliteten på dem så har de nu accepterat mitt pris! Men det finns ju de som ff inte handlat av mig, och där är det samma problem. Men om de som säljer fisk låter bli att dumpa sina fiskar så finns det kanske en chans att det kan rätta till sig!? Om en affär har kanonfirrar, så kommer det nog sprida sig, och den som köper skit får inget sålt!
                  Nu finns det bra handlare som inte lägger på 300% på ALL fisk, utan fattar att men inte måste göra det på en fisk som tex. är mycket ovanlig! Utan "bara" lägger på 100% på dem! Vad händer? Jo de säljer ju såklart mer bara för att de har ett utbud av både bra och ovanlig fisk! Att det skall vara så svårt att fatta för en del handlare? De biter sig själva i r*ven!
                  Visst kan det ibland hända att du "måste" bli av med ett gäng firrar, och därför går med på ett lägre pris. Men problemet är bara at få rätt betalt för dem nästa gång!
                  Jag som odlar i ganska liten skala, men satsar på kvalitet och ovanliga sorter, tycker det är rena skiten när jag kommer med fina fiskar, i bra storlek, och blir erbjuden 15 spänn! Det rimliga priset jag blivit nöjd med är minst 30! Eller om jag kommer med en som jag vill ha minst 100 för, då räknar de med sina 300% och förklarar för en att det går ju inte!!!
                  Problemet är ju då, vart skall du göra av din fisk när ingen betalar det du vill ha, och det den är värd? Skall du behålla dem? Knappast möjligt! Du blir tvungen att ta handlarens bud, och där ligger nog problemet!? De vet att du inte blir av med din fisk, och bjuder inte högre bara därför!
                  Sluta odla hjälper ju inte heller eftersom det finns billig fisk från tex. tjeckien! Så vad fan skal man göra? Börja sälja till annan ort där man får vettigt betalt?
                  Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                  Kommentar

                  • Lacustris
                    Användare
                    • June 2005
                    • 142

                    #39
                    Det som händer är väl samma sak som händer produktionen generellt i Sverige.
                    Alla jagar kostnader och detta resulterar i att man flyttar produktion till lågkostnadsländer eller väljer utländska underleverantörer i allt större omfattning.
                    Om kvaliten nu är densamma eller iallafall tillräckligt bra för att kunden skall acceptera varan så ser nog tyvärr ingen affärsman någon anledning att välja inhemska leverantörer om dessa inte kan konkurrera prismässigt.
                    Det kanske känns fel rent moraliskt men är marknaden pressad så är nog alla sig själv närmast. Även om det i slutändan slår tillbaka.

                    Majoriteten har väl fiskodlingen som en hobby som alla andra hobbys, skillnaden mot flertalet andra fritidssysselsättningar är väl att man har viss möjlighet att minska förlusten.
                    Senast redigerad av Lacustris; 18 September 2006, 01:10.
                    Det är aldrig för sent att ge upp!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      Ursprungligen postat av Jonas E
                      Kallemaja: Du har missuppfattat det där lite.

                      jag blev erbjuden:
                      10kr för yngel av standardfisk, inget speciellt men att dra upp dem har kostat långt mer än 10kr/fisk.

                      40kr för yngel av fisk där föräldrarna kostat 300kr/st och första kullens förtjänst knappt täcker kostnaden av ett par.

                      Det är en hobby men det är ju för helvete ingen jävla välgörenhet man håller på med.Jag tänker inte ge bort fisken.
                      Jonas E...jag kan förstå din besvikenhet...men räknade du med att få paret betalt redan på första kullen? För det första så är det en smal marknad med nya arter som många inte känner till och för det andra har storleken och färg betydelse när folk vill köpa. Om arten tar tid på sig att färga ut så får man räkna med att sälja dom billigt om de ligger på 4-5cm storlek. Detta säger sig ju självt, men jag kan inte se att du pekat ut vilken art det gällde.

                      Hobbyverksamhet är i det närmaste välgörenhet (rättare sagt begränsade vinstmöjligheter/krav)...det är det som skiljer det från affärsverksamhet.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

                        #41
                        Angående detta med betalning osv för fisk, alla(nästan iaf) tycker dom får för lite... när folk köper tillbehör så beställs det på nätet för det e billigare men sen vill man ha fullt betalt(menar inte dig nu janne) för fisken man vill säja, det går ju på nätt sätt inte ihop tycker jag, resonemanget alltså. Många har varit med o byggt båten med billigt virke o nu läcker den =) Ju mindre stad(mindre strökunder som är viktiga) man bor i desto viktigare är det ju att handla lokalt så mycket det går om man vill ställa krav på sina fiskpriser. Man kan inte alltid ha det bästa från allt, det funkar sällan.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

                          #42
                          Man kan ocksa gora sasom jag gor; skaffa reptiler som gar pa fiskar och nar folk inte vill betala det priset jag begar sa ar det genast matdags; ormarna blir skitglada, "kunden" far inte som han vill och jag slipper kanna mig lurad.

                          (sorry....daligt skamt, men anda en mojlighet?)
                          Felipe

                          Kommentar

                          • THE-FONZ
                            Användare
                            • October 2005
                            • 99

                            #43
                            Jag tycker Janne ska sälja fisk till privatpersoner om han inte gör det nu, och på så sätt pressa gbg handlarna. Jag är också djävligt trött på de handlare som finns här ute i Göteborg, du kan komma med nästan fullvuxna demasoni och så får man ett pris på ca: 20 kr st fan det är ju sjukt. Jag åker till Kent i Nol för att handla min fisk eller sälja av mina yngel. Kent är i alla fall i min mening seriösare än vad de gammla bufflarna i Göteborg är.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #44
                              Nu har jag plojt traden och undrar en sak:

                              1. Vad har en grossist betalat for en standardmbuna fran Tjeckien, Asien, Usa eller Afrika?
                              2. Vad kostar det att kopa dessa standardmbunor hos en grossist?

                              Nar jag har odlat fisk pa lagintensiv niva sa har jag frat i affaren nar de vill ha dem, hur stora de ska vara och vad jag far betalt INNAN jag dragit upp dem och fatt en massa utgifter. Detta funkar kanske forstas bast for en lagintensiv hobbyodlare, inte om man har en lokal som maste dra in pengar for att fa ihop ekonomin.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

                                #45
                                Några reflektioner på tråden så här långt:

                                1. Om man har svårt att bli av med sina fiskar, varför då överhuvudtaget dra upp dem?

                                2. Om man har svårt att få vettigt betalt av butikerna, varför då sälja till dem?

                                Jag håller med om att det känns förolämpande att bli erbjuden "skitsummor" för fisk man engagerat sig i och lagt kraft på att dra upp. Å andra sidan går det faktiskt att anpassa sig till efterfrågan på det sätt som Ola var inne på. Vilken fisk, hur stora och när?

                                Tydligen finns ett överskott på fisk, i alla fall de vanligare arterna. Då kan väl seriösa akvarister anpassa sig till detta. Och en anpassning till punkten ett här ovan blir då tex att bara odla på de finaste avelsdjuren. Köp inte in tex en grupp Tropheus bara för att de är billiga och att lokalkostnaderna inte tillåter större investeringar just nu. Låt bli att tvångsspotta fiskarna. Låt ynglen gå kvar i "sällskapsakvarierna" ibland och se hur de starkaste individerna överlever (och ha trevligt vid akvariestudierna samtidigt).

                                En anpassning till punkt två är att försöka planera sitt odlande till butikernas efterfrågan. Inled ett samarbete och se till att butiken och ni är överens om ett pris långt innan leverans. Går inte det så sälj privat. Går inte det så tycker jag faktiskt att det är okej att avliva fisk. Men dessa problem bör vara avsevärt mindre om man inte är så hungrig på att driva fram hur mycket yngel som helst med lägre kvalitet och tvivelaktiga metoder.
                                mvh Per

                                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...