håller zooaffärer och grossister på att binda ris åt egen rygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av Lacustris
    Men till syven och sist så är det ju ändå vi konsumenter som väljer.
    Väljer vi att köpa fabriksodlad billig importfisk så kommer den negativa trenden att fortsätta.
    Nja det är faktiskt inte alls sant. På många platser i landet är det faktiskt så att en del kedjor som t ex Djurmagasinet som styr utbudet. Det kan ibland vara riktigt svårt att få beställa utanför ramarna och de har tydligen en outtalad nisch att köpa tetror, barber och svärdbärare från Tjeckien. Det är de arterna som säljs mest och som folk köper mest om och om igen (pga deras relativt korta livscykel). Jag tycker att handeln har blivit mer och mer cynisk och det är t ex riktigt illa på en del platser. Jag tycker personligen att utbudet i den stad jag själv bor på är rena skämtet. Här handlar det enbart om att sälja miljonfisk och små nischade "starta upp"-akvarium av plast.

    Folk får inte se annat än fabriksodlad billig importfisk...

    Som jag ser det så är det branschen som behöver ta sig i kragen, men det är svårt att ta första steget som en ensam butiksinnehavare...därför ligger ett stort ansvar på föreningar och på grossisterna som förser butikerna med prylar och fiskar.
    Senast redigerad av StefanL; 17 September 2006, 21:03.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #17
      ja nu är jag specialicerad på malawi tanganyika, så det är väl framförallt tjeckien som jag har sett att dom inte alltid har så bra fisk som vi odlare i sverige har, så det är kanske inte bara att kasta skit christer , sen såg jag också att du inte hade riktat inlägget till mig men jag kände mig lite träffad för att jag nämde tjeckien i ett tidigare inlägg

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #18
        En liten rättelse Stefan mitt inlägg var kopierat dvs inte heller min ståndpunkt
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #19
          jag måste också lägga till mitt föregående inlägg christer , det är ju självklart att jag inte kan garantera att det är par om man säljer mbunas i storlek 4 till 5cm för 10 kr st. mvh janne

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #20
            Malawijanne vi älskar svenskodlad fisk. tack alla dutiga odlare som vill ha mina pengar.
            men duktiga odlare finns överallt se bara alla goa artiklar och hemsidor man kommer över.
            Så det duger inte att säga att det är skräp från andra länder
            vänligen
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              En liten rättelse Stefan mitt inlägg var kopierat dvs inte heller min ståndpunkt
              Ok..sorry för det Christer. Missade att det inte var du som skrivit det...men nu är det iallafall korrigerat.
              Senast redigerad av StefanL; 17 September 2006, 21:04.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #22
                ja lennie vad tycker du att det ska vara värt om man säljer ett utfärgat par utav auloncara till en zooaffär. mvh janne

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #23
                  ja lennie vad tycker du att det ska vara värt om man säljer ett utfärgat par utav auloncara till en zooaffär. mvh janne
                  ----------------------------------------------------------------------
                  har du läst forumsreglerna
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #24
                    jomen christer jag tycker att du har alltid varit en seriös akvarist och handlare i alla år som jag har varit med ncs, men som jag började tråden med det är inte bra det här med grossister och zoohandlare bara ser till att det ska vara så billigt som möjligt, för att odlaren har också mycket utgifter, jag kan ju bara nämna elen som har gått upp minst 200 procent dom senaste 5 åren,och det är det jag menar att även odlaren måste få betalt för sina merkostnader,och även grossister och zoohandlare ska ha sitt. mvh janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #25
                      nej christer jag har inte läst forumsreglerna, har jag gjort något fel.mvh janne

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • June 2004
                        • 1582

                        #26
                        Har han gjort något fel så kan du ju säga vad det är istället för att han ska läsa igenom alla jävla forumregler Christer.

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #27
                          Det är många faktorer som spelar in för priset
                          1. trogen leverantör, vet när han ska komma (dvs när det är lugnt)
                          stor ordning på fiskarna, kan hjälpa till att packa upp dom, lagom mängd typ 10-20 djur av varje sort, gärna många lådor,parvis om möjligt, liknande vatten, överens om priset innan, regelbundna leveranser, och vid problem löser vi det om två veckor
                          men som sagt så många odlare finns det inte suck

                          annat är det med folk som kommer i värsta rusningen en Lördag med en hink grå smörja som håller på att dö (enda fördelen är att dom kommer först i kön)
                          vänligen
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Lacustris
                            Användare
                            • June 2005
                            • 142

                            #28
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Men till syven och sist så är det ju ändå vi konsumenter som väljer.
                            Väljer vi att köpa fabriksodlad billig importfisk så kommer den negativa trenden att fortsätta.
                            Ser vi istället till att välja svenskodlad fisk av god kvalitet
                            ---------------------------------------------------------
                            Återigen ett otroligt dumt uttalande från en som inte vet så mycket av odlare runt om i världen, antar att du sa det utan att överhuvudtaget importerat en enda fisk.
                            jag känner oerhört duktiga odlare i
                            Sverige
                            Tyskland
                            Holland
                            Tjeckien
                            Finland
                            Norge
                            Israel
                            Thailand
                            Usa
                            samt Afrika och har säkert glömt någon
                            men vill man slänga skit kan man alltid säga Asien eller Tjeckien
                            Helt rätt så har jag inte importerat en enda fisk och besitter inte din erfarenhet, antagligen är det därför mitt uttalande blir så otroligt dumt.
                            Dock tror jag inte alla butiker är så nogaräknade som Akvarielagret tydligen är.
                            Många butiker beställer t.ex. golden och säljer dem med glatt humör, oavsett om de är helt gula eller vanilj/vitfärgade. Jag köper inte sådana fiskar. Jag har inte tillräckligt statistiskt belägg för att dra någon slutlig slutsats men i de fall jag tyckt en grupp fiskar sett lite "annorlunda" ut så har det faktiskt ofta pekat österut.
                            Det är här jag menar att vi konsumenter faktiskt kan påverka och välja vilken kvalitet vi köper.

                            PS
                            Jag är konsument (=kund) och uttrycker och uttalar mig som en sådan.
                            Jag har aldrig utgett mig för att vara importexpert. Jag tror dock att jag sett såpass mycket att jag kan skilja god kvalitet från dålig. Tycker jag kvaliten ser tveksam ut och får reda på var de kommer ifrån så tycker jag att jag är i min fulla rätt att bilda mig en personlig uppfattning.
                            DS
                            Det är aldrig för sent att ge upp!

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

                              #29
                              Citat:
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Men till syven och sist så är det ju ändå vi konsumenter som väljer.
                              Väljer vi att köpa fabriksodlad billig importfisk så kommer den negativa trenden att fortsätta.
                              Ser vi istället till att välja svenskodlad fisk av god kvalitet
                              ---------------------------------------------------------
                              Återigen ett otroligt dumt uttalande från en som inte vet så mycket av odlare runt om i världen, antar att du sa det utan att överhuvudtaget importerat en enda fisk.
                              jag känner oerhört duktiga odlare i
                              Sverige
                              Tyskland
                              Holland
                              Tjeckien
                              Finland
                              Norge
                              Israel
                              Thailand
                              Usa
                              samt Afrika och har säkert glömt någon
                              men vill man slänga skit kan man alltid säga Asien eller Tjeckien


                              Helt rätt så har jag inte importerat en enda fisk och besitter inte din erfarenhet, antagligen är det därför mitt uttalande blir så otroligt dumt.
                              Dock tror jag inte alla butiker är så nogaräknade som Akvarielagret tydligen är.
                              Många butiker beställer t.ex. golden och säljer dem med glatt humör, oavsett om de är helt gula eller vanilj/vitfärgade. Jag köper inte sådana fiskar. Jag har inte tillräckligt statistiskt belägg för att dra någon slutlig slutsats men i de fall jag tyckt en grupp fiskar sett lite "annorlunda" ut så har det faktiskt ofta pekat österut.
                              Det är här jag menar att vi konsumenter faktiskt kan påverka och välja vilken kvalitet vi köper.

                              PS
                              Jag är konsument (=kund) och uttrycker och uttalar mig som en sådan.
                              Jag har aldrig utgett mig för att vara importexpert. Jag tror dock att jag sett såpass mycket att jag kan skilja god kvalitet från dålig. Tycker jag kvaliten ser tveksam ut och får reda på var de kommer ifrån så tycker jag att jag är i min fulla rätt att bilda mig en personlig uppfattning.
                              DS
                              __________________
                              Det är aldrig för sent att ge upp!
                              --------------------------------------------------------------------

                              Citat:
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Men till syven och sist så är det ju ändå vi konsumenter som väljer.
                              Väljer vi att köpa fabriksodlad billig importfisk så kommer den negativa trenden att fortsätta.
                              -----------------------------------------------------------------------
                              Snälla ta inte med detta citat i era inlägg
                              Senast redigerad av cf.akvarielagret; 17 September 2006, 21:59.
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #30
                                ja christer dom faktorerna som du nämde det kan ju säga att det stämmer inte in på mig personligen, jag är ju som sagt var brandman som jobbar helger och nätter, så att jag är ju ledig vardagar, och jag kommer alltid överens per telefon innan angående pris och storlek eller om det är parvis och zoohandlaren köper alltid det antal han vill ha eller den sort han vill ha.
                                MEN TILL DET VIKTIGASTE KAN HAN FÅ DET BILLIGARE SÅ ÄR DET ALLTID LÄTTARE ATT SÄLJA FISK TILL HONOM. det är ju det som är grejen zoohandlaren eller grossisten måste även respektera att odlaren har kostnader också, och gör dom inte det så kommer många odlare att försvinna. och det var det jag började tråden med att zoohandlare och grossister binder ris åt egen rygg. mvh janne
                                Senast redigerad av malawijanne; 17 September 2006, 22:01.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...