Ursprungligen postat av Micke
Lagerlistor fisk - Länkar
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av MickeDet var inte menat att vara spydigt men om man medvetet använder gamla handelsnamn med hävisning till att de är invanda hos kunderna, så kan man väl inte påstå att man försöker sälja med aktuella namn?
Jag förklarade just att anledningen till att vissa namn står kvar är att de är VÄLDIGT inpräntade hos folk, och eftersom de riktigt superseriösa namnpluggande hobbyistena faktiskt utgör en väldigt liten del av kundkretsen låter jag gärna de gamla namnen stå kvar ett tag, för att på sikt såklart bytas ut till de nya.
Detta är det enda fall där jag med flit kan låta ett gammalt namn stå kvar. I de flesta fallen handlar det troligtvis om att jag själv inte är uppdaterad med de nyaste namnen. En av flera anledning till detta är att inte heller grossisterna är det. Vi använder Kommunikation 1.8 med varandra, men siktar på att snart uppgradera till Kommunikation 2.0Kommentar
-
Ursprungligen postat av GabbiJo, det kan det vara. Det kräver ju att man läser varenda vetenskaplig artikel som rör fisk.Senast redigerad av Ola Svensson; 19 September 2006, 10:59.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonNej, namnsattning baseras i stor utstrackning pa konsensus (om vad som ar ratt) dvs vad vetenskapen anvander. Bara for att det foreslas ett nytt namn i en artikel sa galler inte detta (aven om manga tror det). Det finns ett flertal databaser som baseras pa konsensus som FishBase och CoF. Annars kan ni ju bjuda Erik Ahlander pa kaffe ibland. Han kommer att gnalla pa alla namn som ar fel . Han haller dessutom pa att uppratta en lista som ni kan anvanda http://www.akvariet.tripnet.se/odling/valorlista.htmlKommentar
-
Ursprungligen postat av GabbiJust nu känns det lite så här ungefär tycker jag, för att en affär ska matcha era krav ska den:
-Skicka ut nyhetsbrev, som ska innehålla just de arter som läsaren är intresserad av. Andra fiskgrupper och biotoper skrattas åt.
-Upprätthålla en uppdaterad databas på internet där samtliga fiskar i butiken skall finnas. Denna databas får inte vara mer än en vecka gammal.
-Annonsera på NCS köp&sälj för butiker varje vecka.
-Ta in fler arter, för att öka på sortimentet som benämns som "dåligt" så fort den enstaka kundens favoritfisk saknas.
-Informera om alla arter som butiken inte har inne, men som kan återfinnas hos någan av butikens tjugo fiskleverantörer. Denna lista måste så klart också vara uppdaterad, för att minska risken för besvikelser och missförstånd.
Uppepå allt detta måste personen eller personerna som gör allt detta vara 100% a jour med alla nya arter, alla omdöpta arter och nyskapade familjer och alltid, alltid ange fångstplats.
Finns det någon som tycker att det här är rimliga krav?
Och just det, helst bör priserna på allt sänkas.....Kommentar
-
Ursprungligen postat av GabbiÄnnu inga kommentarer på detta? Betyder det att vad jag skrivit ovan inte alls motsvarar ciklidisters krav, eller kändes det mastigt när jag sammanställde dem så här?Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeDe flesta kraven bygger på att man har en korrekt och uppdaterad lagerlista.
Mvh JariKommentar
-
Ursprungligen postat av GabbiÄnnu inga kommentarer på detta? Betyder det att vad jag skrivit ovan inte alls motsvarar ciklidisters krav, eller kändes det mastigt när jag sammanställde dem så här?
Nej skämt åsido så är nog förståelsen tämligen liten bland ciklidister i gemen om hur det är att driva en akvarieaffär och man får nog leva med att det är så och kommer att förbli så.
Tycker själv förövrigt är att ert nyhetsbrev är väldigt intressant och även om det knappast är så att jag pga av avstånd inte kan kolla in fisken (vilket faktiskt är enda positiva jag kan se med att bo i Stockholm) så är det alltid kul att kolla in vad som händer (som att t.ex. de verkliga akvaristiska nyheterna idag inte är ciklider utan handlar om helt andra fiskgrupper).
Förstår också att det kan vara problem med namnsättningen på fisk - jag får ju själv via mail åtminstone en prislista om dagen från någon exportör och vet vilka fantasirika namn de ofta har totat ihop. Så att vara helt uppdaterad på namn tror jag är omöjligt och kanske inte heller nödvändigt.
Men man behöver ju inte nå dit utan det är nog fullt tillräckligt om ni bjuder Erik på en fika varannan månad som Ola föreslår och vad gäller ciklider ta en snabbflukt i de böcker ni har på disken och kolla namnen där.
Då blir det garanterat rätt till 99% och mer behövs definitivt inteKommentar
-
"-Skicka ut nyhetsbrev, som ska innehålla just de arter som läsaren är intresserad av. Andra fiskgrupper och biotoper skrattas åt."
Olas kommentar: Sjalvklart trevligt, men det kravs att nagon ar mer intresserad av datorer och internetformular an fisk.
"-Upprätthålla en uppdaterad databas på internet där samtliga fiskar i butiken skall finnas. Denna databas får inte vara mer än en vecka gammal."
Olas kommentar: Gamla lagerlistor ar inte snyggt alls och har man en pa natet sa tycker ju jag att det borde vara ratt hogt prioriterat att uppdatera den sa ofta som det ar praktiskt. Uppdateras de inte ofta ar det nasta battre att skriva att detta ar ett exempel pa vad vi hade inne da och da och vi har alltid sa och sa mycket.
"-Annonsera på NCS köp&sälj för butiker varje vecka."
Olas kommentar: Ar det vart besvaret ekonomiskt sa javisst.
"-Ta in fler arter, för att öka på sortimentet som benämns som "dåligt" så fort den enstaka kundens favoritfisk saknas."
Olas kommentar: Finns det ekonomi i det sa sjalvklart. Finns det inte det sa sjalvklart inte.
"-Informera om alla arter som butiken inte har inne, men som kan återfinnas hos någan av butikens tjugo fiskleverantörer. Denna lista måste så klart också vara uppdaterad, för att minska risken för besvikelser och missförstånd."
Olas kommentar: Det ar val bara att plocka fram grossisternas listor om nagon fragar eller?
"Uppepå allt detta måste personen eller personerna som gör allt detta vara 100% a jour med alla nya arter, alla omdöpta arter och nyskapade familjer och alltid, alltid ange fångstplats."
Olas kommentar: Nej, man behover inte vara a jour pa allt. Fangstplats ska alltid anges om den ar kand. Kan man valja mellan Geophagus sp. och Geophagus sp. med fangstplats i inkopslistan sa ska firren med fangsplats prioriteras.
Finns det någon som tycker att det här är rimliga krav?
Olas kommentar: Var for sig ar de rimliga men inte alla pa en gang. Forstar inte varfor du smaskar ihop allt och slar det i huvudet pa alla "oss" som har onskemal. Jag tycker att det ar rimligt att fundera pa om detta gor att man saljer mer och far battre ekonomi i sin rorelse och om det ar vart arbetsinsatsen. Jag tycker att det ar rimligt att fundera pa om vissa saker kan uppnas gratis (t ex fangstplats).
Och just det, helst bör priserna på allt sänkas.....
Olas kommentar: Ej sa viktigt for min egen del, men troligen for att konkurrera med andra.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Hej!
Jag menade inte att gnälla (även om jag förstår att det var det jag gjorde) angående uppdaterade namn. Tycker bara det är tråkigt när namn som varit inaktuella sedan tidigt 80-tal som tex Aequidens maronii dröjer sig kvar.
Mvh
olofKommentar
-
Ursprungligen postat av olofTycker bara det är tråkigt när namn som varit inaktuella sedan tidigt 80-tal som tex Aequidens maronii dröjer sig kvar.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
Nej skämt åsido så är nog förståelsen tämligen liten bland ciklidister i gemen om hur det är att driva en akvarieaffär och man får nog leva med att det är så och kommer att förbli så.
Denna relationen; "ciklidister-akvarieaffar" och problemmet med forstaelsen fick mig att tanka pa hur manga importorer som saknar information (fostaelse?) for hur det verkligen gar till att fanga/halla vid liv/sanda bra fiskar med ratt namn och fullstandig info om deras ursprung, men anda acceptera vara priser.
Det kan faktiskt vara sa att detta hander just oss pa grund av att vi exporterar valdigt lite fisk? (runt 1500 ex. om aret).
Men oftast ar det sa att det ar vi som ska fa hora vilka kostnader som vara kunder har, och hur svart det da blir att salja fiskarna.......men aldrig att nagon forsoker stalla sig in i hur vart arbete gar till och vilka kostnader vi har for att fa fram det vi erbjuder.
De flesta importorerna ( i alla fall 99% av dem som har kontaktat oss under alla dessa ar) tror att "Sydamerika som Sydamerika.....det kvittar val om det ar Guayana eller Bolivia"....."varfor ska en Geophagus fran Brasil kosta oss 4u$ och en fran Argentina 8u$?"
Att 1 liter bensin kostar 1,20u$ i Uruguay och 0,70 i Paraguay eller att frakten mellan Buenos Aires-Miami gar pa 2,80u$ per kilo medan fran Montevideo-Miami gar pa 5,70u$ per kilo verkar inte underlatta nar man forsoker forklara att Sydamerika bestar faktiskt av OLIKA lander med allt det som det innebar.
Vi har fattat detta och surar darfor inte nar en importor valjer att kopa fisk fran vara argentinska bekanta....det ar ju sjalvklart!!
Sa ar det och det finns ingenting att gora at.
Enda anledningen att vi anda sander 1500 ex. om aret ar just for att det finns nagra fa som valjer att betala mera for att kunna fa hem dessa 10-15 ciklidarter som inte finns i Argentina eller Brasilien oavsett deras lagre priser pa bensin, frakt, el, vatten, lon, etc,etc.
Jag ber om ursakt for inlagget...kanske lite val "utanfor" amnet, men det skulle vara kul att fa hora vad stora exportorer sager om detta.FelipeKommentar
-
Ursprungligen postat av GabbiÄnnu inga kommentarer på detta? Betyder det att vad jag skrivit ovan inte alls motsvarar ciklidisters krav, eller kändes det mastigt när jag sammanställde dem så här?Kommentar
Kommentar