Lagerlistor fisk - Länkar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lacustris
    Användare
    • June 2005
    • 142

Lagerlistor fisk - Länkar

Vem har vad inne?

Har samlat lite direktlänkar till lagerlistor jag hittat.
    Jag har begränsat mig till svenska butiker/grossister och hoppat över privatodlare.

Listan är säkerligen långt ifrån komplett men om alla fyller på så kanske den blir komplett vad det lider.

Hoppas alla kan låta bli att kommentera i denna länk utan bara fyller på med länkar, annars blir det snabbt oöverskådligt.

Känns kommentarer nödvändiga så rekommenderas en ny länk för detta.

Då butiker och web-adresser kommer, går och ändras hade idealet varit att länklistan kunnat administreras av NCS för att ständigt vara aktuell (min personliga åsikt).

En liten början:

Sverige: NCS rabattaffärer:
    Borås Zoologiska, Borås: http://www.boraszoologiska.se/html/ciklidlista.htm
    Akvarieteknik, Filipstad: http://www.akvarieteknik.com/privat/affar_index.asp
    Gubbero Zoo: http://web.telia.com/~u30007938/gubberozoo/diskus.htm
    Aqua Life, Jönköping: http://www.aqualife-hb.com/html/lagerlista.html
    Guldfisken, Kalmar: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...php?pages_id=8
    Ciklidhuset, Lerum: http://www.ciklidhuset.se/lagerlista.htm
    Ciklidhobby, Nol: http://www.ciklidhobby.com/artikel_v...EL=Lagerlistor
    Akvarieleasing: http://www.akvarieleasing.se/ Butiken > Aktuell fisklista

Sverige, övriga:
    Aquarium Malawi, Örebro: http://www.proteamity.se/foreningar/...nnehallId=1017
    Simontorp (Grossist): http://www.simontorp.se/sub_produkter/fisklista.asp
    Det är aldrig för sent att ge upp!
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

Visst är det trevligt med lagerlistor, men de är ju gamla!

En butik har fisklista och det är ju roligt o veta vilka fiskar som eventuellt kan finnas eller tas hem, annars är det lagerlistor uppdaterade i april och nån i augusti och bara en aktuell. Förmodar att dom inte har tid med att uppdatera listorna och det förstår jag.

Nol verkar vara de enda i länklistan som har en färsk lista. Har aldrig varit där, men förhoppningsvis har jag vägarna förbi nångång.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Vi satt och plinkade lite på datorn här hemma och hittade Akvarielagrets senaste fullständiga lagerlista. Här kommer den.
      (Den är inte gjord på EN handvändning. )
      Mvh
      Robin

Kommentar

• malplacerad
        Användare
        • May 2005
        • 877

Ursprungligen postat av Wilhelm

Nol verkar vara de enda i länklistan som har en färsk lista. Har aldrig varit där, men förhoppningsvis har jag vägarna förbi nångång.
        De har nog uppdaterat den nyligen, för ett tag sedan så var det deras april-lista som gällde
        ||||

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9104

Där ser man! Då är det alltså vanligt att lagerlistor uppdateras en gång i kvartalet.

Ett stort + till dom trevliga butiker som skickar ut listor på nyinkommen fisk, när dom vet vad de har fått hem
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

Ursprungligen postat av Robin
            Vi satt och plinkade lite på datorn här hemma och hittade Akvarielagrets senaste fullständiga lagerlista. Här kommer den.
            (Den är inte gjord på EN handvändning. )
            Ja den var imponerande lång. Filnamnet antyder att det är en som du säger "hittad" lagerlista. Är det det du menar eller är det en revidering som ska likna nuläget?

Tycker hursomhelst att det är kul att kunna ha bidragit med lite eld i det här arbetet men tycker inte att det ens under övrigt övrigt är rätt forum för sådant här jobb. Lyft ut det ur diskussionsforumet och lägg det som egna rubriker i andra avdelningar samtidigt med en (ständig) vidareutveckling av Köp & Sälj, en länksammanställning, en regelbunden rapport eller krönika över saker från omvärlden eller annat som befrämjar saken eller hemsidan.

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
              Ja den var imponerande lång. Filnamnet antyder att det är en som du säger "hittad" lagerlista. Är det det du menar eller är det en revidering som ska likna nuläget?
              Den skrevs några dagar efter ciklidstämman och skickades ut i nyhetsbrev. Det jag har gjort är att lägga ihop 3 olika filer (söt, salt och växter) till en.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Hej!

Mycket bra lista. Lite inaktuella latinska namn men bra.

Mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Gabbi
                  • April 2002
                  • 897

Ursprungligen postat av olof
                  Hej!

Mycket bra lista. Lite inaktuella latinska namn men bra.

Mvh

olof
                  Om det är vår du menar beror det på att jag skriver allt ur minnet. Vissa fiskar VET jag att de har bytt namn, tex Rasbora-trigonostigma, men jag använder det gamla eftersom alla grossister fortfarande gör det, + att många av våra kunder inte vet att den bytt namn, och för att inte öka förvirringen skriver jag det gamla, men visst kunde jag skriva det gamla inom parentes tex.
                  Vad gäller tex ciklider så händer det att jag förenklar det till i värsta fall Cichlasoma om jag har riktigt hjärnsläpp, istället för att slå upp varje fisk, eftersom det är riktigt tidsödande när man harf mycket fisk.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Ursprungligen postat av Gabbi
                    jag använder det gamla eftersom alla grossister fortfarande gör det, + att många av våra kunder inte vet att den bytt namn, och för att inte öka förvirringen skriver jag det gamla
                    Lite synd att många handlare resonerar så, jag tycker att det ökar förvirringen att inte använda gällande namn. Som exempel så beskrevs Ps. sp. "kingsizei likoma" 2002 som Ps. pulpican. I handeln (inklusive lagerlistan ovan) används fortfarande handelsnamnet medan det gällande vetenskapliga namnet används i ny litteratur och på många ställen på internet. Varför inte då istället skriva handelsnamnet inom parantes om man vill hjälpa sina kunder?
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Gabbi
                      • April 2002
                      • 897

Ursprungligen postat av Micke
                      Lite synd att många handlare resonerar så, jag tycker att det ökar förvirringen att inte använda gällande namn. Som exempel så beskrevs Ps. sp. "kingsizei likoma" 2002 som Ps. pulpican. I handeln (inklusive lagerlistan ovan) används fortfarande handelsnamnet medan det gällande vetenskapliga namnet används i ny litteratur och på många ställen på internet. Varför inte då istället skriva handelsnamnet inom parantes om man vill hjälpa sina kunder?
                      Om du läser om mitt inlägg så ser du att det är just det jag skriver.

Sen kan det ju också vara så att när tex jag håller dessa ca 1500 namn i huvudet (så många är de nog, eftersom våra ca 800 arter inte alltid är samma) så vet jag inte om vaenda revidering som sker av varenda fisk som finns. Det känns som en omöjlighet.

Kommentar

• Gabbi
                        • April 2002
                        • 897

Just nu känns det lite så här ungefär tycker jag, för att en affär ska matcha era krav ska den:

-Skicka ut nyhetsbrev, som ska innehålla just de arter som läsaren är intresserad av. Andra fiskgrupper och biotoper skrattas åt.

-Upprätthålla en uppdaterad databas på internet där samtliga fiskar i butiken skall finnas. Denna databas får inte vara mer än en vecka gammal.

-Annonsera på NCS köp&sälj för butiker varje vecka.

-Ta in fler arter, för att öka på sortimentet som benämns som "dåligt" så fort den enstaka kundens favoritfisk saknas.

-Informera om alla arter som butiken inte har inne, men som kan återfinnas hos någan av butikens tjugo fiskleverantörer. Denna lista måste så klart också vara uppdaterad, för att minska risken för besvikelser och missförstånd.

Uppepå allt detta måste personen eller personerna som gör allt detta vara 100% a jour med alla nya arter, alla omdöpta arter och nyskapade familjer och alltid, alltid ange fångstplats.

Finns det någon som tycker att det här är rimliga krav?

Och just det, helst bör priserna på allt sänkas.....

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Sen kan det ju också vara så att när tex jag håller dessa ca 1500 namn i huvudet (så många är de nog, eftersom våra ca 800 arter inte alltid är samma) så vet jag inte om vaenda revidering som sker av varenda fisk som finns. Det känns som en omöjlighet.
                          Jag anser att namnsättning är viktigt och att man i alla fall bör försöka sälja dem med rätt namn. Att av hänsyn till kunderna inte använda rätt namn tycker jag låter bakvänt. Jag förstår inte heller varför man ska hålla 1500 namn i huvudet, upprätta en korrekt lista en gång så kan det inte vara så mycket arbete med att hålla den uppdaterad. Är man inte t o m skyldig idag att använda rätt namn?

Kommentar

• Gabbi
                            • April 2002
                            • 897

Ursprungligen postat av Micke
                            Jag anser att namnsättning är viktigt och att man i alla fall bör försöka sälja dem med rätt namn. Att av hänsyn till kunderna inte använda rätt namn tycker jag låter bakvänt. Jag förstår inte heller varför man ska hålla 1500 namn i huvudet, upprätta en korrekt lista en gång så kan det inte vara så mycket arbete med att hålla den uppdaterad. Är man inte t o m skyldig idag att använda rätt namn?
                            Jag tror att "Svärdbärare" anses som "korrekt" namn av miljö och hälsa som kontrollerar detta, så jag tror inte att de ligger vakna på natten över kingsizei likoman.

Du skriver "bör försöka sälja" lite halvspydigt. Tror du att det är någon som inte försöker det då?
                            Jag förklarade just att anledningen till att vissa namn står kvar är att de är VÄLDIGT inpräntade hos folk, och eftersom de riktigt superseriösa namnpluggande hobbyistena faktiskt utgör en väldigt liten del av kundkretsen låter jag gärna de gamla namnen stå kvar ett tag, för att på sikt såklart bytas ut till de nya. (Och så får man hoppas att ingen har hunnit byta det igen då.)
                            Jag har dessutom skrivit att jag (i det här fallet då) kan skriva det gamla mer vedertagna inom parentes som en förklaring till vad det nya konstigare namnet kan vara för fisk.

Det kommer alltid finnas någon med ett mycket smalt specialintresse, som läst några artiklar om enstaka arter och på så sätt får sakkunskap i just detta ämne. Att hålla sig uppdaterad med ALLA sötvattens och saltvattensfiskarter OCH alla växter är ett enormt arbete.

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Du skriver "bör försöka sälja" lite halvspydigt. Tror du att det är någon som inte försöker det då?
                              Det var inte menat att vara spydigt men om man medvetet använder gamla handelsnamn med hävisning till att de är invanda hos kunderna, så kan man väl inte påstå att man försöker sälja med aktuella namn?

Kommentar

Arbetssätt...