Akvarium i sovrum?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • August 2006
    • 157

Akvarium i sovrum?

Jag har nyligen startat ett 540 kar med Tanganyika men insett att alla fiskar jag vill ha får helt enkelt inte plats i ett och samma kar. Enda lediga platsen där man möjligen kan klämma in ett kar till (tänkte mig ett 375 L kar ungefär, max 50 cm brett) är i sovrummet, till hustruns stora förfäran kanske jag ska tillägga.

Förutom storleken så är väl ljudet en detalj som kan vara störande, går det att hitta filter etc. som är relativt ljudlösa? Jag har ett Eheim 2028 till 540 karet som jag tycker är tyst men å andra sidan har jag aldrig prövat att sova i vardagsrummet. Dessutom har jag ett innerfilter också så det är svårt att avgöra vad det är som låter, om något.

Är det någon som har akvarie i sovrummet som kan uttala sig om det är något som stör? Själv tycker jag det skulle vara härligt att ligga i sängen och se ett stim Cyprichromis fara runt men man vill ju inte gärna göra det på bekostnad av utebliven sömn.
    Senast redigerad av janne63; 16 September 2006, 19:32.
    Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

Visst går det bra! Eftersom jag bara har ett rum finns det inget alternativ men jag vill hävda att jag aldrig stört mig på ljudet från mitt stora akvarium. Jag kör 2 st Fluval 4+ innerfilter och det låter ingenting i stort sett. Jag tror att alla vibrationer dämpas av sugplopparna som de sitter fast med. I det lilla akvariet har jag stört mig på att det surrar när "lösa" innerfilter sitter och vibrerar mot rutan. Helt underbart att ligga i sängen och spana! :-D
    Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• robjo
      Användare
      • May 2005
      • 330

Jag har ett 720 i mitt sovrum, med Eheim 2028 ytterfilter och en cirkulationspump Aquabee 3000 och det är väldigt tyst, möjligen hörs ett svagt surrande om man lyssnar väldigt noga.

/Robban
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

Kommentar

• janne63
        NCS Medlem
        • August 2006
        • 157

Tack för svaren, det låter uppmuntrande. Jag skyller på er om det inte skulle slå väl ut .

Skämt åsido, jag gissar att mycket beror på hur man placerar utblås och om man har diffusor eller ej. Det är ju skönt att du också uppfattar din 2028 som tyst, Robjo, jag är väldigt höjd med detta filter även i övrigt (ett lyft från det Eheim ytterfilter jag hade för 15 sen). Jag satsar på ett sådant till nästa kar också eller kanske ett professionel 3 filter med högre kapacitet för att slippa ha cirkulationspump i karet. Nu är det bara ett ok från den äkta hälften som saknas............
        Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Mikael_S
          Användare
          • May 2006
          • 246

Jag har ett 222L med en aqua el innerfilter (700 l/h) i mitt sovrum och i början hörde jag ett svagt surr och "pluppande vattenljud". Men allt eftersom tiden gick så blev jag van vid det lilla surret och "pluppandet". Tror ofta det är så att man vänjer sig vid visa ljud.
          Mvh Mikael Schöllin

Kommentar

• Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

Jag sover aldrig utan att minst radion e på, eventuellt datorn oxå...
            Så ett par akvarier i sovrummet är nog det minst störande.

Fasen, man sover ju!!

Kommentar

• Rhodebaert
              Användare
              • February 2006
              • 557

Ursprungligen postat av Mikael_S
              Jag har ett 222L med en aqua el innerfilter (700 l/h) i mitt sovrum och i början hörde jag ett svagt surr och "pluppande vattenljud". Men allt eftersom tiden gick så blev jag van vid det lilla surret och "pluppandet". Tror ofta det är så att man vänjer sig vid visa ljud.
              jag har bägge utblåsen några centimeter under ytan. Det är ett måste om man skall ha det tyst.
              Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Lacustris
                Användare
                • June 2005
                • 142

Ursprungligen postat av janne63
                Enda lediga platsen där man möjligen kan klämma in ett kar till (tänkte mig ett 375 L kar ungefär, max 50 cm brett) är i sovrummet, till hustruns stora förfäran kanske jag ska tillägga.
                Det sista skall du se upp med!
                Jag gjorde exakt som du tänkt, placerade ett kar i sovrummet och såg till att det var så tyst det bara gick. Hustrun tyckte det var vackert och trivsamt, oväntat positivt.
                Blev sedan väckt mitt i natten med besked att jag fick sova där själv så länge karet stod kvar och "bullrade". Ljudet jag inte kunne höra var tydligen så irriterande att det hindrade hennes nattsömn.
                Så kolla noga, mycket mycket noga innan du genomför planerna! Och se til att ha en backup-plan för placeringen om du råkar ut för samma sak som jag gjorde.
                Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• Gäst

jag hade ett 2028 stående en halvmeter från sängen. Det var faktiskt svårt höra om det var på eller inte även på natten så det filtret kan jag utan problem ha i sovrummet.

Kommentar

• Lacustris
                    Användare
                    • June 2005
                    • 142

Ursprungligen postat av cougar
                    jag hade ett 2028 stående en halvmeter från sängen. Det var faktiskt svårt höra om det var på eller inte även på natten så det filtret kan jag utan problem ha i sovrummet.
                    Det trodde jag också!
                    Hade 2128 som ju är samma filter, fast med inbyggd värmare.

Fast min hustru har säkert bättre hörsel än jag, hon hör allt jag säger medan jag enligt uppgift knappast hör vad hon säger alls.
                    Senast redigerad av Lacustris; 16 September 2006, 23:07.
                    Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• Tingeling
                      Användare
                      • July 2006
                      • 176

Jag har alltid varit van vid ljud/odjud ända sen jag var liten när mamma har haft damsugaren igång på morron lr. när jag sov middag i köket med diskmaskinen i gång. När jag inte ville sova så tog far min ,med mig ut i bilen och då somnade jag som en stock.
                      Så jag tycker det bara är skönt att höra ständigt sus och brus.
                      Skulle mer än gärna vilja ha ett 3000l i mitt sovrum.
                      Men som sagt är man vad vid det så gör det inget ,vill man ha lugn och ro för att slappna av när man sover så kanske det inte är såå trevligt.
                      Testa med ett 50 liters lr nåt så ser ni ju om ni kan sova av det bruset som blir.
                      Har du inget litet kar så ta en stor skål med vatten och sätt i en liten luftpump med syresten. Bara för att testa ,om ni är osäker.
                      Senast redigerad av Tingeling; 17 September 2006, 00:11.
                      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• janne63
                        NCS Medlem
                        • August 2006
                        • 157

Ursprungligen postat av Lacustris
                        Det sista skall du se upp med!
                        Jag gjorde exakt som du tänkt, placerade ett kar i sovrummet och såg till att det var så tyst det bara gick. Hustrun tyckte det var vackert och trivsamt, oväntat positivt.
                        Blev sedan väckt mitt i natten med besked att jag fick sova där själv så länge karet stod kvar och "bullrade". Ljudet jag inte kunne höra var tydligen så irriterande att det hindrade hennes nattsömn.
                        Så kolla noga, mycket mycket noga innan du genomför planerna! Och se til att ha en backup-plan för placeringen om du råkar ut för samma sak som jag gjorde.
                        Mmm, tänkvärt. Det som kan störa en är något som en annan inte alls reagerar över.

Back-up plan har jag ingen, det skulle möjligen vara en utbyggnad av huset som diskuterats en del. Hustrun sover åtminstone mycket djupare än vad jag gör, just nu sover hon med datorn igång och dessutom står TVn på jämte på låg volym.
                        Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• janne63
                          NCS Medlem
                          • August 2006
                          • 157

Ursprungligen postat av Tingeling
                          Testa med ett 50 liters lr nåt så ser ni ju om ni kan sova av det bruset som blir. Har du inget litet kar så ta en stor skål med vatten och sätt i en liten luftpump med syresten. Bara för att testa ,om ni är osäker.
                          Usch ja, jag har odlat en del artemia i flaska med luftpump senaste tiden och det låter mer än vad akvarierna gör. Pumpen är tyst men det är värst vad flaskan bullrar tack vare syresättningen, gissar att den står och vibrerar på underlaget. Det kan nog bli lite samma sak med syresten i ett litet kar, fast utan vibrationsoljuden kanske. Värre kan det inte gärna bli med ett stort kar så det är nog en god ide'att testa med en skål vatten med sten i. Enkelt dessutom.
                          Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Tingeling
                            Användare
                            • July 2006
                            • 176

Ursprungligen postat av janne63
                            Usch ja, jag har odlat en del artemia i flaska med luftpump senaste tiden och det låter mer än vad akvarierna gör. Pumpen är tyst men det är värst vad flaskan bullrar tack vare syresättningen, gissar att den står och vibrerar på underlaget. Det kan nog bli lite samma sak med syresten i ett litet kar, fast utan vibrationsoljuden kanske. Värre kan det inte gärna bli med ett stort kar så det är nog en god ide'att testa med en skål vatten med sten i. Enkelt dessutom.

Det gör du rätt i och testa det. Då får du enkelt reda på om det är någolunda bra brus för sovstunden.
                            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• Redbullen
                              Användare
                              • February 2005
                              • 734

Jag själv förstår inte folk som vill ha de knäpptyst när dom ska sova, f*n de funkar ju inte.
                              då kommer man ju bara att ligga och undra om världen dött helt om det är tyst

Antingen radio eller gärna en moppe som susar ute får mej att somna snabbt...

// Peter
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

Arbetssätt...