kolla på tips o tricks på min sida hur man gör en hemmagjord pump som är helt luftdriven
hemmagjord luftpump
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Bra artikel! Jag hittar däremot ingen om hur man bygger pumpen som drivs av luft
Den platsar säkerligen som artikel för Ciklidbladet dessutom!Tony Englund -
Hej! Gott att se! Titta under tips och tricks, Tony! Har precis gjort en likadan (idag) och ska provköra imorgon - hoppas jag - i ett lite större spottkar för mina Victoriazebror. Artikeln ger mig mod att det ska kunna fungera - ja, det borde göra det enligt andra beskrivningar jag läst, men man vet ju aldrig förrän man provat! Lite spännande ska det trots allt bli!
/joeMVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
-
får väl ändra till ett innerfilter
innerfilter ska det vara hehe man e så van o kalla det pump medKommentar
-
Ursprungligen postat av intercepteri mitt kar kommer det vara räkor
Har ett bra gäng Red cherry i ett kar i lokalen. Satte ett skydd av fin blå filtermatta på överrinningsröret, men det var ändå för stora hål i det för ynglen. Numera har jag en koloni Red cherry i sumpen...
Annars är artikeln helt ok!
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Kommentar
-
Ursprungligen postat av dxdJust att yngel/småfisk kan fastna i filter är inte ovanligt.
Så man bör tänka på detta.
Johan
Har en tuggande hona i akvariet - bör jag försöka en annan filterlösning eller är det troligen OK? Nån kommentar...
/joeMVH - joe
-
Ingen fara med sjöciklidyngel. De är duktiga simmare från början och det är inget större drag med enbart ett luftdrivet filter, inte ens drivet med sidokanalfläkt. Är det en Mbuna-hona du har som ska spotta kommer du säkert se att ynglen letar mat i filtermattan eller betar från den.
Mindre yngel kan dock vara luriga i kombo med blå filtermattor. Räkorna jag beskrev ovan fastnar inte särdeles ofta i blå filtermatta vad jag sett, men de tar sig som yngel igenom den mycket enkelt. Att försöka hålla småräkor på ena sidan en blå filtermatta är således lönlöst.
Sammanfattning: i de flesta fall behöver man inte oroa sig - det funkar perfekt.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Tackar för detta lugnande besked. Det är en Victoriazebra - Astatotilapia latifasciata - som tuggar och snart borde "nedkomma". Det är lite spännande...
/joeMVH - joe
-
Ursprungligen postat av joeTackar för detta lugnande besked. Det är en Victoriazebra - Astatotilapia latifasciata - som tuggar och snart borde "nedkomma". Det är lite spännande...
/joe
/joeMVH - joe
Kommentar