hemmagjord luftpump

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • intercepter
    Användare
    • July 2006
    • 56

hemmagjord luftpump

kolla på tips o tricks på min sida hur man gör en hemmagjord pump som är helt luftdriven
    SvedalaCiklid

www.svedalaciklid.se
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Bra artikel! Jag hittar däremot ingen om hur man bygger pumpen som drivs av luft

Den platsar säkerligen som artikel för Ciklidbladet dessutom!
    Tony Englund

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Hej! Gott att se! Titta under tips och tricks, Tony! Har precis gjort en likadan (idag) och ska provköra imorgon - hoppas jag - i ett lite större spottkar för mina Victoriazebror. Artikeln ger mig mod att det ska kunna fungera - ja, det borde göra det enligt andra beskrivningar jag läst, men man vet ju aldrig förrän man provat! Lite spännande ska det trots allt bli!

/joe
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• intercepter
        Användare
        • July 2006
        • 56

räkor

i mitt kar kommer det vara räkor
        SvedalaCiklid

www.svedalaciklid.se

Kommentar

• intercepter
          Användare
          • July 2006
          • 56

får väl ändra till ett innerfilter

innerfilter ska det vara hehe man e så van o kalla det pump med
          SvedalaCiklid

www.svedalaciklid.se

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ursprungligen postat av intercepter
            i mitt kar kommer det vara räkor
            Räkor (de mindre Neocaridina sp.) är ingen höjdarkombination med blå filtermatta, inte ens de finare filtermattorna. För de vuxna går det finfint, de sitter ofta och mumsar alger/annat i filtret, men många yngel åker rakt igenom mattan. Du kommer garanterat att rätt snabbt ha räkor på båda sidor av filtret. Om jag hade kört småräkor i ett kar med blå filtermatta hade jag utnyttjat detta och ställt filtermattan i mitten.

Har ett bra gäng Red cherry i ett kar i lokalen. Satte ett skydd av fin blå filtermatta på överrinningsröret, men det var ändå för stora hål i det för ynglen. Numera har jag en koloni Red cherry i sumpen...

Annars är artikeln helt ok!

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• dxd
              Användare
              • June 2006
              • 37

Just att yngel/småfisk kan fastna i filter är inte ovanligt.
              Så man bör tänka på detta.

Johan

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Ursprungligen postat av dxd
                Just att yngel/småfisk kan fastna i filter är inte ovanligt.
                Så man bör tänka på detta.

Johan
                Har precis startat ett kar - 90liter - med ena kortsidan täck av filtermatta och luft igenomförd via elrör. Verkar funka fint - men blir lite orolig när du säger att yngel kan fastna i filtermattan. Om inte trycket är för hårt trodde jag inte att det var nån större fara?!

Har en tuggande hona i akvariet - bör jag försöka en annan filterlösning eller är det troligen OK? Nån kommentar...
                /joe
                MVH - joe

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ingen fara med sjöciklidyngel. De är duktiga simmare från början och det är inget större drag med enbart ett luftdrivet filter, inte ens drivet med sidokanalfläkt. Är det en Mbuna-hona du har som ska spotta kommer du säkert se att ynglen letar mat i filtermattan eller betar från den.

Mindre yngel kan dock vara luriga i kombo med blå filtermattor. Räkorna jag beskrev ovan fastnar inte särdeles ofta i blå filtermatta vad jag sett, men de tar sig som yngel igenom den mycket enkelt. Att försöka hålla småräkor på ena sidan en blå filtermatta är således lönlöst.

Sammanfattning: i de flesta fall behöver man inte oroa sig - det funkar perfekt.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

Tackar för detta lugnande besked. Det är en Victoriazebra - Astatotilapia latifasciata - som tuggar och snart borde "nedkomma". Det är lite spännande...

/joe
                    MVH - joe

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

Ursprungligen postat av joe
                      Tackar för detta lugnande besked. Det är en Victoriazebra - Astatotilapia latifasciata - som tuggar och snart borde "nedkomma". Det är lite spännande...

/joe
                      Nu är de ute och simmar och med den storlekeen så är inte en filtermatta något som helst problem...phuu..

/joe
                      MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...