trippling av ljusstyrkan, resultat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #16
    Ljus kan göra en hel del, det är sant. När det gäller växter så är det dock matning som gäller, precis som med firrarna. Både firrar och växter blir väldans mycket tjusigare om man matar dem. Alldeles oavsett ljus.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #17
      Jag har hållt ett öga på den här tråden för jag har väntat på att du Rhodebaert ska säga att Cyanobakterierna blivit ett stort problem sedan du ökade på ljuset så mycket.

      Om det är så att du nukat Cyanon med mer ljus och lägre kvävenivåer så är du nämligen den första som lyckats med det och då skulle jag vilja ha en liten diskussion kring hur det kommer sig. Inte för att på något sätt låta negativ eller så, utan för att jag är ärligt nyfiken. Det motsäger all min tidigare erfarenhet av Cyano.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • February 2006
        • 557

        #18
        En bildserie om akvariets utveckling.
        Först ett gult lysrör. 2006-04-24
        Andra bilden föreställer akvariet då jag skaffat mig två till gula lysrör. 2006-09-18
        Två aquastar+1 gult+PMDD använts ett tag. 2006-10-25
        Fjärde bilden är idag. 2007-01-22
        Senast redigerad av Rhodebaert; 22 January 2007, 23:26.
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • February 2006
          • 557

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Jag har hållt ett öga på den här tråden för jag har väntat på att du Rhodebaert ska säga att Cyanobakterierna blivit ett stort problem sedan du ökade på ljuset så mycket.

          Om det är så att du nukat Cyanon med mer ljus och lägre kvävenivåer så är du nämligen den första som lyckats med det och då skulle jag vilja ha en liten diskussion kring hur det kommer sig. Inte för att på något sätt låta negativ eller så, utan för att jag är ärligt nyfiken. Det motsäger all min tidigare erfarenhet av Cyano.
          Jag har väl inte så mycket att komma med. Eftersom växterna inte verkade trivas så superbra med mer ljus (större näringsbehov?) så började jag ju göda ganska snabbt. Jag kan bara säga att det inte blev någon cyanoexplosion.
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #20
            Coolt =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Silverlod
              Användare
              • October 2006
              • 45

              #21
              Är det samma grus på bilderna?
              Melanchromis Interruptus.
              Labidochromis sp. Hongi.
              Metriaclima Callainos.
              Ancistrus Dolichopterus.

              Kommentar

              • Rhodebaert
                Användare
                • February 2006
                • 557

                #22
                Ursprungligen postat av Silverlod
                Är det samma grus på bilderna?
                Ja det är samma tror jag men jag bytte ut en hel del grus mot mer blästersand efter ett tag då sanden knappt syntes. Mitt minne är inte det bästa men så var det nog.
                Det går alltid en senare buss.

                Kommentar

                • Bedson
                  Användare
                  • November 2006
                  • 109

                  #23
                  Ursprungligen postat av Rhodebaert
                  Ja det är samma tror jag men jag bytte ut en hel del grus mot mer blästersand efter ett tag då sanden knappt syntes. Mitt minne är inte det bästa men så var det nog.
                  Extremt bra inlägg med bilderna som visar på ljusmängdens påverkan på helhetsintrycket. Jag måste genast skaffa bättre belysning till mitt kar.
                  375 l Malawikar + tomt 125 l....

                  Kommentar

                  Arbetssätt...