Åtgärda fosfatbrist/gröna prickalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • October 2005
    • 252

    Åtgärda fosfatbrist/gröna prickalger?

    Jag får massa hårda gröna prickalger (jag har hört att det heter) på glaset. Har också läst att detta beror på fosfatbrist. Frågan är hur jag enklast kan göra någonting åt det? Vad beror fosfatbristen på?

    /Anders
    960 liter...snart!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Fosfatbrist kan uppstå av flera orsaker. Med många hungriga växter är det nog allra enklast att göra slut på det fosfat man har i burken/fodret. En del moderna foder innehåller heller inte särdeles mycket fosfat, varför fodret knappt tillför något. Ledningsvattnet brukar inte heller innehålla överdrivet mycket fosfat, normalt sett. Ytterligare en anledning är att just fosfat sedimenterar i botten och därmed till största delen blir oåtkomligt för växterna.

    Göder du med något annat? Har du mycket växter i burken? Algätare? Matning?

    Enklast/billigast åtgärdas i vart fall fosfatbrist med kaliumdivätefosfat (KH2PO4), ett av de gödningsämnen som ingår i PMDD-konceptet.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • October 2005
      • 252

      #3
      Jag har väldigt lite växter, men jag har gött litegrann med "aquatic super-gro", som innehåller bland annat fosfor. Har fyra st ancistrus och två gibbiceps. Matar mestadels med artemia/mysisräkor/ och liknande. Även vegetabiliskt.

      Tack för svaret!

      /Anders
      960 liter...snart!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Oki. Om du har väldigt lite växter så rekommenderar jag inte att du trixar med fosfat i burken. Risken att du får blågrönalger är rätt stor. Personligen hade jag valt det enklaste mekaniska sättet att ta bort dem, en algskrapa med rakblad på. Ska du trixa med annan gödning än nitrat så är det absolut bäst att ha i fler växter först.

        Vill man vara verkligt avancerad så kan man "göra sitt eget vatten" och börja med osmosvatten för att sedan tillsätta olika salter som ger ett bra och balanserat vatten. Jag skulle dock tro att det är väldigt mycket overkill för alla normala akvarister.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • elvin
          Användare
          • October 2005
          • 252

          #5
          Aha! Tack ska du ha! Då fortsätter jag som jag har gjort. Jag brukar använda en sån där svamp med strävt på ena sidan...

          /Anders
          960 liter...snart!

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1828

            #6
            Var det inte aquatic supergro som inehöll kväve i amoniumform? I såna fall så räcker det att byta gödning till den billigare pmdd för att få ordning på problemet.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Mjo, det verkar så - och det verkar också svårt att få reda på vad den egentligen innehåller:

              Jag har utfört lite tester med denna akvarieväxtnäring och kan konstatera att det är farligt för fiskarna. Kvävet är i ammoniumform och jag kunde tom mäta upp en mycket svag koncentration nitrit i växtnäringen. Jag testade näringen i ett akvarie med fisk, cabomba, vattenpest och Hygrophila polysperma enligt rekommenderad dos.


              Byt gödning på stubinen bums. Har du hyfsat med fiskar och matar ok i karet så brukar det räcka fint med TMG (halv dos) vid vattenbyten. om du inte har särdeles mycket växter.

              Gott att du kom ihåg det, Magnus!!

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • elvin
                Användare
                • October 2005
                • 252

                #8
                ...ett bra tag senare...

                Var inne på min nya favorit-akvariebutik i Göteborg idag. Jag berättade att jag har mycket hårda alger på rutorna, gröna prickalger (eller vad dom nu heter). Han sa "grattis, då har du extremt bra vatten". Men jag sa, jag vill inte ha dom där , så jag köpte en algskrapa äntligen.

                /Anders
                960 liter...snart!

                Kommentar

                Arbetssätt...