Tips för oss som inte lyckas få fina bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • December 2003
    • 138

Tips för oss som inte lyckas få fina bilder

Jag tycker mig ha ett ok kar och ok fiskar men bilderna blir under all kritik.
    Självkritiskt som jag är inser jag att det beror på skit bakom kameran

Så om ni som har kunskapen kan hjälpa mig och mina likar lovar jag att betala tillbaka med bilder där man inte behöver tala om vilket motivet är utan man kan tom se det själv.

Jag har tillgång till ok digitalkamera (någonform av canon eos, nåt år gammal), stativ, slavblixt och även ljusmätare om detta kan vara till hjälp.
    Min fru kan säkert fixa till bilderna lite lätt i photoshop efteråt med.

Karet har 500 watt Mh men jag kan lägga till 450 till (på ett 1200 liters kar)

Så lite enkla tips för att få fin bild på karet och fiskarna.

*skall man använda blixt?
    *hur snabb slutartid?
    *vad skall man tänka på mer?
    Magister Mundi sum!
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Slutartiden som behövs beror till stor del på vilka fiskar du ska fotografera. Under 1/60 ska man undvika på frihand och då klarar man i regel också stillastående fiskar som diskus, för rörligare fiskar som Tropheus behövs kanske 1/200 eller ännu kortare. När det gäller blixtar får man testa sig fram, bäst belysning tycker jag att man får med en blixt ovanifrån och en från sidan. Har man bara en blixt tycker jag att man får hyfsat bra resultat om man har blixten på kamen med bouncer för att sprida ljuset bättre.
    I Fredrik Hagbloms artikel från Ciklidbladet finns en hel del bra tips:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Gör som Micke säger, han är en vis man, men jag skall också försöka ge dig en lite mer icke-tekniska tips som jag anser är dock minst lika viktiga. Tekniken lär du dig med tiden lixom.

1 - LJUS: Testa dig fram med blixtar och lär dig använda dem på ett bekvämt sätt. Se till att det känns som om det är DU som kontrollerar ljuset. Många tror av någon anledning att det inte kan bli bra med blixt för att det skulle ge för mycket ljus, men så är det inte. Blixtar är på många sätt den ultimala ljuskällan då den kan kontrolleras till fullo. Moderna kameror är så bra var gäller att strypa blixten vid 100% ljus så det blir perfekt.

Många fotograferar med blixt rakt framifrån, för det anser att det borde vara naturligast så, men vad många inte tänker på vad gäller ljus är att det mest normala är faktiskt att saker (människor, fiskar, bilar, ja alla motiv egentligen) blir belysta uppifrån av den enkla anledningen är att det är där som solen finns och det är där som vi oftast har våra huvudsakliga lampor, i taket. Tänk på det nästa gång du tittar någon i ansiktet. Läs av skuggor och högdagrar.

För att bli lite "poetisk" så kan jag också berätta att du skall komma ihåg att ljus är det som "skriver" din bild, ingenting annat. Det är därför det heter fotografi. En fotograf bör behandla ljus som en målare behandlar färg, med stor respekt. Kameran är din pensel och ljuset är din färg.

2 - TÅLAMOD: Jag hävdar med emfas att det inte går att överdriva betydelsen av tålamod. Då menar jag inte bara att man skall ta sig tiden att ta en jädra massa bilder och sen välja den bästa, det lär du dig inte mycket på. Du bör istället vara tålmodig och lägga ner tid på att studera fiskarnas beteende, var de gillar och simma, göra etc.

Exakt samma sak gäller konsertfotografering. En konsert ser kanske kaotiskt ut vid första anblicken men en sångare eller annan bandmedlem återkommer ofta till samma ställe och position på scen många gånger under en spelning. Att springa som en idiot med kameran framför scen eller akvarierutan är sällan en god idé. Dessutom störs fiskarna och att fotografera djur i panik anses väl kanske inte så mysigt direkt.

Testa den här metoden idag:

- Placera ut din slavblixt om du har en sådan
      - Släck i rummet och i intilliggande rum och mörka ner så gott du kan
      - Sitt still och studera fiskarna i minst en kvart
      - Medan du gör det, föreställ dig vilken typ av bild du vill ta (närbild, helbild etc)
      - Välj plats och närhet till akvariet med din föreställning som utgångspunkt
      - Sitt still med din kamera (på stativ) och ta bilder bilder när läget dyker upp
      - Nöj dig med EN bra bild på varje position/föreställning inte mer, det är förvirrande

Det tycker jag är en ganska bra steg för steg-beskrivning om hur du kan lyckas. Testa detta och posta ditt resultat. Det skall bli intressant att se! Jag skall skåla för dig när du lyckats med den första bilden som DU tycker är bra.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Rovfisken
        Användare
        • April 2005
        • 178

kan bero lite på kamera-minnen oxå? jag har beställt nått flash 3 minne el. vad det hette. som skulle vara snabbare än dom vanliga. tjejen har det o då fastnar firrarna bättre på bilderna än med det skit-minne jag har just nu.
        Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Nej nej nej! Varför hakar alla upp sig på tekniken? Bilder har inte mycket med teknik, siffror eller minneskort att göra...

Kommentar

• Rovfisken
            Användare
            • April 2005
            • 178

Ursprungligen postat av Zaphi
            Nej nej nej! Varför hakar alla upp sig på tekniken? Bilder har inte mycket med teknik, siffror eller minneskort att göra...
            Jag tror att det beror på allt dom Förba##ade malawi cikliderna e så snabba o vissa arter som tex Rostratus står nästan aldrig stilla, då får man lätt för sig att man måste ha en supersnabb kamera ifall dom skulle rycka till precis när du tryckt av kameran.det e förövrigt mitt största problem. jag har en Konica minolta Dimage x1 med 8mpix, men ofta så blir bilderna suddiga utan blixt och med blixt frå jag reflektioner i akvarieglaset+att jag tycker färgerna blir lite fel. Tips? tänker dock inte köpa ny kamera just nu, hahaha
            Mina kar

Kommentar

• malplacerad
              Användare
              • May 2005
              • 877

Ursprungligen postat av Rovfisken
              kan bero lite på kamera-minnen oxå? jag har beställt nått flash 3 minne el. vad det hette. som skulle vara snabbare än dom vanliga. tjejen har det o då fastnar firrarna bättre på bilderna än med det skit-minne jag har just nu.
              Spelar minnet verkligen någon roll om fisken fastnar snabbt eller inte? Minnet börjar väl skriva först när bilden redan är tagen? Har det inte mer med hur snabbt bilden tas från det man "knäppt" kortet?

Eller svamlar jag nu igen? =)
              ||||

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Kanontips Zaphi. Har ibland försökt att sätta mig in i fotandets värld men tröttnad efter fem minuter eftersom jag uppfattar det som mycket siffersnack. Det är bländare/linser/slutare hit o hit. Jag känner mig inspirerad av ditt inlägg och ser att det kanske finns hopp om bättre bilder även för mig.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Mattias Andersson
                  Användare
                  • September 2003
                  • 788

Jag tror att det beror på allt dom Förba##ade malawi cikliderna e så snabba o vissa arter som tex Rostratus står nästan aldrig stilla, då får man lätt för sig att man måste ha en supersnabb kamera ifall dom skulle rycka till precis när du tryckt av kameran.det e förövrigt mitt största problem. jag har en Konica minolta Dimage x1 med 8mpix, men ofta så blir bilderna suddiga utan blixt och med blixt frå jag reflektioner i akvarieglaset+att jag tycker färgerna blir lite fel. Tips? tänker dock inte köpa ny kamera just nu, hahaha
                  Anledningen till att dina bilder blir suddiga är att du antagligen kör på auto inställningar, då kameran inte har det ljusstarkaste objektivet på marknaden så ställer den om till längra slutartider istället.
                  Sen så har dom flesta kompaktkameror lite problem med brus + att det är en liten fördröjning från det att du tryckt tills bilden verkligen tas, ett problem som man slipper med DSLR.

Ett litet tips, håll kameran så nära glaset som möjligt för att slippa reflektionerna mot glaset.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Grundläggande exponeringslära ska man nog försöka lära sig trots att det kan verka lite invecklat. Att lära sig hur bländare och slutartid påverkar resultatet förenklar vägen till bättre slutresultat.
                    Jag är absolut inget teknikfreak (vilket min fru som programerar video och andra tekniska apparater säkert gärna intygar), men att fotografera utan att ha en viss förstålse för vad som händer där inne i kameran tycker jag lite skulle kännas som att famla i mörker.
                    Diskussionerna här i foumet och CO2, t5 och filter är mycket mer high tech. Låna en bok på biblioteket eller leta upp en bra nybörjarguide på nätet så ser ni att det inte är så invecklat som det låter. När man läst in lite grundkunskaper är det bara att sätta igång att experimentera, där är digitalkameran ovärderlig när man snabbt kan se resultatet.

Det behöver inte vara så krångligt.

Att ta en bild kallas på fotospråk att göra en exponering eftersom man exponerar filmen eller bildsensorn för ljus. För att förklara hur det fungerar brukar man göra en jämförelse med att fylla en hink med vatten, vilket passar bra i akvariesammanhang. Jämför alltså exponeringen med att fylla en hink med vatten. Vattenkranens öppning styr hur mycket vatten som kommer i hinken, i kameran är det blänadaren som styr hur mycket ljus som når film/sensor. Hur länge kranen är öppen påverkar också, alltså hur länge slutaren är öppen och släpper in ljus till film/sensor.
                    Sambandet mellan kranöppningen (bländaren) och tiden är fast. Ökar du kranöppningen (bländaröppningen) behövs kortare tid för att fylla hinken (exponera bilden) och tvärtom.

Sen finns det något som kallas ISO, hur ljuskänslig filmen/sensorn är. Ju högre ISO:t är desto mindre ljus behövs men istället blir det mer korn/brus i bilden. För att återknyta till hinken så kan man säga att ISO är hinkens storlek. Med liten hink (högt ISO) går det snabbare att fylla den med vatten, men du får springa fler gånger för att fylla akvariet.

Det är grunläggande om hur det fungerar, sen får man gå vidare med hur bländare och slutartid påverkar skärpedjup och att frysa rörelser. Men det är inte heller så krångligt.

Viktor och jag ska spåna lite på en eventuell artikelserie i CB om akvariefoto under nästa år.
                    Senast redigerad av Micke; 13 September 2006, 19:04.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Rovfisken
                      Användare
                      • April 2005
                      • 178

Tack för tipsen, nu ska jag skamligt nog läsa manualen till min digital kamera för första gången, hehe, angående finjusteringar istället för o köra på fabriksinställningar som verkar mindre bra just för slutar tiden och den lilla fördröjningen, ska faktiskt pröva gå o fota varenda jäkla fisk nu , rolig tråd d här.Kameror e verkligen inte min grej, men det e ändå rätt roligt.
                      Mina kar

Kommentar

• malplacerad
                        Användare
                        • May 2005
                        • 877

Tack för tipsen, nu ska jag skamligt nog läsa manualen till min digital kamera för första gången, hehe, angående finjusteringar istället för o köra på fabriksinställningar som verkar mindre bra just för slutar tiden och den lilla fördröjningen, ska faktiskt pröva gå o fota varenda jäkla fisk nu , rolig tråd d här.Kameror e verkligen inte min grej, men det e ändå rätt roligt.
                        Kameror kommer bli din grej, tro mig
                        ||||

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Ursprungligen postat av LN
                          Kanontips Zaphi. Har ibland försökt att sätta mig in i fotandets värld men tröttnad efter fem minuter eftersom jag uppfattar det som mycket siffersnack. Det är bländare/linser/slutare hit o hit. Jag känner mig inspirerad av ditt inlägg och ser att det kanske finns hopp om bättre bilder även för mig.
                          Kul att höra LN! Visst pratas det mycket siffror hit och det och det är klart att en hel del av det som sägs är ju inte helt oviktigt, men när det väl kommer till kritan och man faktiskt vill ta en bra bild är det mycket annat som spelar roll. Det handlar om tajming, tålamod och faktiskt en hel del tur. Många naturfotografer smörjer in sig i avföring för att de inte skall lukta och sitter i gömslen i flera dygn för att få en enda bild, på exempelvis en björn. Då kan man ju inte tycka det är för mycket begärt att till exempel studera akvariet i 15 minuter för att förbereda en "fotosession". Det hjälper faktiskt en hel del.

Jag har skrivit ett häfte om det "tekniska" på ett sätt som jag tror är relativt förståeligt som finns på denna länk: http://www.zaphi.com/aqua/artiklar/f...x_darkroom.pdf

Kanske bör du dock inte läsa den för då kanske du tappar motivationen helt.

Förstår man det som står där och kan använda sig av det på ett bekvämt sätt när man fotograferar behöver man inte kunna så mycket mer av den biten. Det är ju faktiskt så att mycket av det som diskuteras på forumet som verkar krångligt och tekniskt är sådana funktioner som inte ens fanns för 15-20 år sedan och som egentligen är ganska meningslösa för själva fotograferandet. Kamerorna funkar egentligen på EXAKT samma sätt idag som de gjorde 1840.

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Lovar att ta till mig det Micke och du säger. Dels för egen del och dels tycker jag att inlägg i forumet blir mycket intressantare när en bild bifogas. Kan mán då säga till sig själv att jag har i alla fall försökt att ta en bild med någon som helst eftertanke så blir det genast mycket lättare att bifoga bilden.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

Jag har inte läst igenom allt, men ni som tycker de är svårt att fota snabba firrar (malawi osv)
                              ha akvariet tänt 2 timmar längre på kvällen å fota då, då är firrarna mkt tröttare å lugnare!
                              Fota på morgonen går ju me, men då brukar ju inte alla va lika snyggt utfärgade?!
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...