Svartvatten, dvärgciklidakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • December 2004
    • 80

    Svartvatten, dvärgciklidakvarium

    Hej

    Är just nu inne i det extremt trevliga arbetet att planera nästa projekt. Inte så bra för arbetsmoralen dock, men det får man ta.

    Blev väldigt inspirerad av den lilla svartvattenburken med bl a Apistogramma macmasteri som jag såg på GCGs utställning på Naturhistoriska i Göteborg i vintras, så jag tänkte försöka mig på ngt liknande.

    Det blir alltså ett akvarium på ca 100 liter, mkt rötter, och ett tjockt lager eklöv på botten. Reningen tänkte jag skulle skötas av en inre filterkammare. Har hört att omvandlingen till nitrat går väldigt mycket sämre i surt och mjukt vatten och tänkte därför köra med flytväxter för att få bort en del näring.

    Är lite osäker på vad jag kommer att hamna på för vattenvärden, men vattnet i kranen är neutralt och ganska mjukt, antar att rötterna och eklöven kommer att dra ner pHt en del. Kommer kanske också köra alkottar för att få vattnet riktigt mörkt.

    Jag tycker också det hade vart kul att vara hyfsat biotopriktig och ha fiskar från samma flodsystem eller i varje fall samma område.

    De fiskarjag är mest sugen på just nu är schckbrädescikliden, dicrossus filamentosus, tillsammans med ett stim rödmunstetra, båda lever i Rio Negro-systemet. Vad tror ni om den kombinationen och hur många skulle vara lagom av varje?

    Hade det vart vettigt att slänga i ett stim av en mindre Corydoras för att hålla rent på botten eller tror ni cikliderna tar hand om mat som faller ner bland löven. Eller kommer det att bli för rörigt för cikliderna, är ju en rätt liten burk?

    Någon som har tips på en bra flytväxt, helst från sydamerika som jag kan ha.

    Andra tips eller idéer för denna setup ni vill dela med er av?

    Lovar att slänga upp lite bilder när projektet kommer igång.

    Erik
  • Gäst

    #2
    Hej Johnny!

    Hej!
    Vad kul´,jo min erfarenhet av dessa fiskar riktar sig då mot det akvarium jag hade för 1 år sedan då hade jag 3 lekpar fjärilsciklider i en 200 lit akvarium rådasand,rötter grottor,samt en del löv på botten,dom fisk du nämner går säkert bra ihop,hade själv dessa schackbräden förut dom är fina,jag vet inte hur mycket svar du fått av mig men hoppas det kan ge något,lycka till,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • svanvik
      Användare
      • September 2006
      • 90

      #3
      Jag såg också detta akvarium och blev inspirerad. Skall dock flytta under hösten så projektstarten får vänta.

      Har dock haft ett liknande odlingskar för pirangatetror. Det var ett 50l kar som jag täckte botten med ca 5cm torv. (Köpte ojödslad torv på Blomsterlandet) Som växter hade jag Limnophila som snabbt täckte övre halvan av akvariet. Fungerade hur bra som helst.

      Permanenta lekakvarier brukar funka bäst med bara en art men det hade varit läckert att få både ciklider och tetror att föröka sig i samma kar. Klart värt ett försök! 100 liter kanske skulle funka med rätt inredning.

      Kommentar

      • johnny 99
        Användare
        • December 2004
        • 80

        #4
        Plockar upp min gamla tråd igen.

        Nu har jag äntligen införskaffat själva burken så nu är det dags att sätta lite fart, har självfallet en del funderingar som jag hoppas kunna få svar på.

        Akvariet blev bara på 60 liter och 60 cm och det begränsar ju rörelsefriheten en del men jag hoppas kunna klämma in en apistogramma och en tetra.

        Det lutar åt att Apistogramman Macmasteri som jag varit sugen på ett tag och en tetra som man kan hitta i samma område. Dom jag funderar på mest är kardinaltetra eller prickig tetra (copella nattereri) som verkar rätt häftig.

        Lite frågor:

        Tror ni att den här upsättningen fungerar eller blir det för trångt?

        Hur många Ap Macmasteri kan man köra, 1+2 kanske?

        Någon som har erfarenhet av prickig tetra, verkar vara en snygg och intressant tetra där hanan vaktar äggen tills de kläcks?

        Lämplig filtervolym? Tänkte köra filterfack i ena bakre hörnet.

        Det var nog allt för den här gången.

        Erik

        Kommentar

        Arbetssätt...