Vända pump på EHEIM 2260

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waterboy78
    Användare
    • August 2004
    • 41

    Vända pump på EHEIM 2260

    Tjenare,
    jag har just införskaffat ett EHEIM 2260. Höjden på filtret är ju en liten nackdel och i mitt fall så ryms filtret inte under karet.
    För att få plats med filtret hade jag tänkt konstruera en metallplatta som vänder pumpen 90 grader så att utröret på pumpen går ut från sidan och inte ovanpå.
    Ser ni några nackdelar med detta? Det enda jag kan tänka mig är att luft inte skulle komma ut från pumphuset men effekten på pumpen är 2400l/h så jag antar att den orkar trycka ut eventuella luftbubblor.

    Angående pumpen, har det tillverkats olika serier av 2260:an? Min pump är på 2400l/h medan man ofta ser pumpstyrkor på 1900l/H på moptsvarande filter.

    Tack på förhand, Johan
  • Daniel Lindholm
    Användare
    • March 2006
    • 92

    #2
    Hej Johan,

    Jag hade problemet att min 2260 inte rymdes under min akvariebänk. Jag lossade på skruvarna och vred pumphuset ett kvarts varv så att utblåset sitter på sidan istället för uppåt och detta fungerar hur bra som helst. Det finns spår på undersidan och det är gjort så att det skall gå att vända så någon metallplatta behövs inte. Det tog mig ca 5 min att utföra.
    Senast redigerad av Daniel Lindholm; 12 September 2006, 09:42.
    -------------------------
    Hälsningar

    Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

    720L Malawi

    60L Malawismåttingar

    Kommentar

    • waterboy78
      Användare
      • August 2004
      • 41

      #3
      Briljant!! Har inte tittat så noga på pumpens fastsättning än

      1000 Tack för informationen!

      Kommentar

      Arbetssätt...