Vilka åtgärder mot förmodad Cyano?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Hej
    Det dar har jag inte hort forut. Kan du utveckla det?
    Sorry, glömde att svara på det här.
    Jag har ingen större vetenskapling utläggning om det, men när man stabiliserar upp ett akvarium så sitter de flesta alger kvar och växer men dom sprider sig inte nämnvärt. Allteftersom man gör rent rutan och gör vattenbyten och trimmar bort algbevuxna blad och fluffar växterna innan vattenbyte så försvinner dom successivt.

Jag såg någon märklig siffra på det här med fluffning från Tom Barr. Alla blad har ju en ofantlig stor osynlig koloni av sporer och alger som inte syns - en enkel fluffning efterföljt av ett vattenbyte fick bort helt sanslöst mycket av dessa kolonier:

"This one is good as it shows that simply swirling a plant around it water for 90 seconds can remove 80-90% of the epiphytes growing on it.
    So fluffing a tank up every few days can help.

Zimba, P.V., &Hopson, M.S. 1997. Quantification of epiphyte removal efficiency Zimba, P.V., &Hopson, M.S. [1997] Quantification of epiphyte removal efficiency from five submersed plant species. Aquatic Botany 58:173-179. "
    http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Sedan ar "alger" inte en systematisk grupp. Det ar fotosyntetiserande protister och bakterier eller med andra ord allt som har fotosyntes som inte ar vaxter. Manga marina alger t ex blastang (en brunalg) ar inte opportunister. Protister ar en "papperskorg" och definieras som encelliga eukaryoter och alger... (eller snarare eukaryoter som inte ar vaxter, djur eller svampar). I "verkligheten" sa ar gronalger vaxter, brunalger lika unika som djur, rodalger lika unika som djur, alla andra obskyra alger som kiselalger, guldalger, konjugater etc ar var for sig lika unika som djur, och cyano ar bakterier dvs vi ar mer slakt med alla andra alger an vad cyano ar. Sammanfattning: Alger ar balla! Jag rekomederar starkt den har boken: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9188506282
      Helt klart bra utläggning, för det är egentligen lite korkat att klumpa ihop alla alger och cyanobakterier i en grupp och försöka få fram ett recept för att hålla dom på plats.
      Men vi har kommit en gnutta längre än att bara säga att det beror på näringskonkurrens vilket jag tycker är värt något iaf.

Oedogonium förökar sig bla med zoosporer, dom är läskiga för dom simmar omkring tills dom når en yta att sätta sig på. Här är en film på eländet:

Den här filmen var mycket bättre:
      Senast redigerad av defdac; 20 July 2007, 13:53.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av defdac
        "This one is good as it shows that simply swirling a plant around it water for 90 seconds can remove 80-90% of the epiphytes growing on it.
        So fluffing a tank up every few days can help.
        Sa hog cirkulation och UV filter borde ge algfria akvarier? Eller odlar man bara en annan sorts alger da? Jag menar, forsar innehaller ju ofta en massa fina alger.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

Sa hog cirkulation och UV filter borde ge algfria akvarier?
          Ja, och nu när jag tänker efter så stämmer det ganska bra. Dessutom får du ju extrem syrestabilitet iom att du hela tiden håller luftekvillibrium, som i sin tur håller bakterier glada som i sin tur håller ammoniumnivåer låga.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Jaha du Carl da var vi alltsa framme vid losningen: Blas pa som satan och skaffa UV filter
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

Jag kan i alla fall säga att ökad cirkulation ger annan växtform på Cladophora. Jag höjde nyligen min cirkulation, som dalat pga igensättningar i slangar och åldrande pumpar, till 5000 liter i timmen i mitt 160'a, och efter det har på bara drygt en vecka mina Cladophora gått från 3 dm långa trådar till ett par cm i diameter kompakta kuddar. Skillnaden är mycket påtaglig. Jag kan nog kanske gräva fram bilder om det är intressant.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Jag kan i alla fall säga att ökad cirkulation ger annan växtform på Cladophorakan nog kanske gräva fram bilder om det är intressant.
                Skulle vara trevligt.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

Verkar som om jag lovade för mycket - jag var helt säker på att jag hade bilder, men det ser ut som att jag med stor nit lyckats undvika att fota så mina algproblem var i bild. Jag har bilder på enstaka långa trådar, men inga nytagna på hela katastrofen. Den kortväxta formen däremot ser ut så här:

Det finns fortfarande ett fåtal långa trådar, men innan jag biffade upp cirkulationen växte allt som grönslicken i östersjön ungefär, dvs 20-30 cm långa filament.

Det kan iofs också röra sig om olika arter med olika krav på miljön, så att det är succession snarare än ändrad växtform. Jag vet att jag har flera arter Cladophora i karet.

Kommentar

Arbetssätt...