Vilka åtgärder mot förmodad Cyano?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av Styrsö
    Nu när jag ögnat igen hela tråde undrar jag om jag minns helt fel.... Men var det inte ett kännt trix att slå ut cyano med antibiotika? Men kunnskaperna kanske är från forntiden och outdated.
    Antibiotika dodar cyano, men jag vet inte vilken man ska anvanda och i vilken dos. Generellt later det lite overkill. Jag medecinerade med metylenblatt i min damm och alla svavcyano forsvann och kom inte tillbaka vilket var festligt.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Tetracyklin är vad man brukar använda mot cyanobakterier - det är ruggigt effektivt mot cyano.

Jag har en gång under min saltvattenstid i desperation använt en produkt som hette Anti-Red, som lär vara tetracyklin, för att stoppa en annars ostoppbar attack av cyanobakterien Spirulina, men all medicin som är effektiv mot gramnegativa bakterier torde också ta cyanobakterier.

Kommentar

• Carl
        NCS Medlem
        • May 2002
        • 374

Hej. Tackar för alla inlägg.Läste inatt Patriks artikel från 2005, tackar så jättemycket det var precis vad jag behövde. Min enda invändning är mot det som stod om ljuset, att det var tvunget att vara helt svart i tre dygn. Tidigare när det smugit sig in cyano i mina burka har jag bara dragit ner på ljustiden ett par timmar, kanske matat lite mindra och på 1-2 veckor är det borta, ofelbart, minst ett tiotal gånger haar detta funkat, så även denna gång. Så därvid håller jag inte med riktigt, fast kanske för total utrotning är det ett måste?
        Ide´-mässigt håller jag med Ola angående konkurresn mellan växter och alger, men har ingen egen erfarenhet i ämnet som ni förstår.
        Jag har en helt monstruös filtervolym i bägge mina burkar, säkert 50-70 liter i var burk, ganska nystartat förståss, MEN, hur menar ni att det skulle motverka cyano, jag tycker det verkar tvästom, tar inte biologiska filter bort lite kväve? fosfatet stannar i botten enl. tidigare inlägg, alltså borde det väl bli ännu sämre balans.... Är jag dum i huvudet igen nu?
        Förresten Ola, när kommer du till stan? Förresten igen, jag bor numera granne men Lisa Weingartner som du delade rum med förr.
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Jag kommer 9/8 och kommer aka till Uppsala for ESEB 2007 http://www-conference.slu.se/eseb2007/index.html. Sedan aker jag hem.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 19 July 2007, 17:29.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Carl
            NCS Medlem
            • May 2002
            • 374

Jahaja då är jag borta tror jag fast kanske inte förrän till helgen där.

Angående kvävet, så det väl kanske så att filtren bryter ner nitrit till nitrat, men att nitratet är det vi byter bort vid vattenbyten va? i så fall fattar jag.
            /Carl
            Senast redigerad av Carl; 19 July 2007, 20:15.
            www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ledsen men det dar koper jag inte alls.

Sjalvklart kan vaxter konkurrera ut cyano annars hade det inte funnits nagra vaxter. Ljus ar den mest sjalvklara. I det vilda anvander Ceratophyllum gift men det verkar inte vara sa i akvarium. Jag har dessutom svart att tro att det ar en slump att cyano forsvinner nar vaxterna drar igang. Jag ser stora likheter med en succession dar cyano ar en pionjarart.

Samtidigt ar det forstas mer samband an ren konkurrens, men fran en akvarist utgangspunkt sa kan man bli av med cyano mha vaxter.
              Jag köpte inte heller det först, men är numera övertygad. Alger generellt är betydligt kvickare på att klippa olika näringsämnen och de klarar sig på mindre näring än växter. En del har dessutom olika trix för sig som t ex en del cyano som är kvävefixerare.

Exempel: om du har problem med cyano och bara stoppar ner en massa växter så kommer cyanon mycket sannolikt att vara kvar medan växterna tynar bort. Om du däremot stoppar ner en massa växter och göder växterna så kommer cyanon mycket sannolikt att försvinna när växterna frodas. Att näringskonkurrera ut alger med växter misslyckas oftast. Ser man däremot till att växterna alltid har den mat de behöver så ligger algerna generellt lågt. Jag vet inte om det är klarlagt varför alger inte trivs i välfungerande växtburkar, men det borde inte kunna handla om att växterna är bättre på att suga näring än algerna - det är de inte.

Månne är det bara en definitionsgrej, men näringskonkurrens kan det inte handla om - och det borde väl vara det som åsyftas med konkurrens? Jag lutar mer åt att cyano inte trivs med balanserade näringsnivåer, men det gör växterna. Eller tvärtom - cyano klarar sig i/trivs med obalanserade näringsnivåer, men det gör inte växterna.

Hilsen,

P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 July 2007, 08:01.
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Ursprungligen postat av Carl
                Angående kvävet, så det väl kanske så att filtren bryter ner nitrit till nitrat, men att nitratet är det vi byter bort vid vattenbyten va? i så fall fattar jag.
                /Carl
                Jepp, kvävet går från ammonium/ammoniak till nitrit till nitrat, som vi sedan byter vatten för att få bort. En liten del kväve går även tillbaks till nitrit och sedan till kvävgas som alldeles på egen hand försvinner genom gasutbytet.

Hilsen,

P

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Hur man missgynnar algers reproduktion

Alger generellt kan man trigga till fortplantning genom att variera några få parametrar: Ljusmängd (varierande solljus, byte av ljuskälla), syremängd (varierande växthälsa, varierande cirkulation pga igensatt filter, varierande slammängd i filter och botten) och ammoniumnivåer (varierande fisklast och matning) samt till viss del även varierande CO2 (regelbunden exponering av luft vid vattenbyten samt eventuell CO2 i kranvatten).

Nyckeln till framgångsrikt algdödande är att hålla alla dessa parametrar så konstant man kan.

Ola använder växter framgångsrikt förmodligen därför att dom skapar skugga, låga stabila ammoniumnivåer och höga fina syrenivåer både i vatten och i botten.

Detta förutsätter dock att växterna har något att leva av, vilket Patrik hintar om när han nämner näringsnivåer. Cyano brukar normalt sett blomma upp när man har väldig låga kvävenivåer generellt - planterar man mer växter i det läget kommer växterna inte kunna växa och skapa ammonium/syre/ljus-stabilitet utan att få extra näring - främst mikro/KNO3 som Mike Norén också hintat om i tidigare i tråden.

Jag har under många år förespråkat att det råder en obaland mellan kväve/fosfor när man har problem med Cyano - för mycket fosfor i förhållande till kväve och ofta begränsande kvävenivåer. Det kan till viss del vara indirekt sant efterom växter växer knyckigt i sådant kväve/fosforförhållande vilket skapar instabilitet i syre/ammoniumnivåer.

Jag själv får ofta problem med Cyano när växterna växt lite halvknackigt ett tag pga kassa näringsnivåer (för höga eller för låga) vilket skapar en massa slam som ligger och tar en massa syre - samtidigt som växterna inte hjälper till att syresätta.

Om detta sedan gynnar Cyanons denitrifikation (kräver låga syrehalter) eller att dom kan utnyttja DOC som kolkälla vet jag inte, kanske båda faktorerna spelar in.

Lasse lärde mig att sötvattens-cyano kan använda kvävgas trots att dom inte har syrekänsliga heterocyster genom att dom i centrum av sina täta slemkolonier kan sänka syrenivåerna själva.
                  http://www.defblog.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Ursprungligen postat av defdac
                    Alger generellt kan man trigga till fortplantning genom att variera några få parametrar: Ljusmängd (varierande solljus, byte av ljuskälla), syremängd (varierande växthälsa, varierande cirkulation pga igensatt filter, varierande slammängd i filter och botten) och ammoniumnivåer (varierande fisklast och matning) samt till viss del även varierande CO2 (regelbunden exponering av luft vid vattenbyten samt eventuell CO2 i kranvatten).

Nyckeln till framgångsrikt algdödande är att hålla alla dessa parametrar så konstant man kan.
                    Observationen att väl fungerande växtkar (eller kar med mycket växter i allafall) gör att algerna minimeras är väl de flesta överens om. Klurade på det med konkurrens i morse i allafall, och det kan knappast vara förklaringen - om högre växter klarar sig bra så kan det inte finnas något som egentligen begränsar algerna. Näring och ljus måste finnas i tillräcklig mängd, så då faller hela konkurrensgrejen direkt. ATT många välväxande växter i ett kar ger mindre alger skriver jag dock under direkt på. Är helt med på det med konstanta parametrar också, det funkar ju bevisligen - men varför, om det inte kan handla om konkurrens?

Hilsen,

P

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Lite festligt att det skrivs att vaxter inte kan konkurrera ut cyano och sedan beskrivs det hur vaxterna konkurrerar ut cyano. Man tillsatter prylarna sa att vaxterna klarar av att konkurrera ut cyano. Sedan missar ni att ciklidister ofta inte har vaxter och darmed hoga halter av bade fosfor och kvave. Om man ser alger som oportunister sa tycker ju jag att det funkar dvs de pallar inte konkurrensen nar reglerna ar givna och stabila, men sa fort det varierar sa har de overtaget.

Rent evolutionshistoriskt ar det ocksa sjalvklart att vaxter kan konkurrera ut cyano: Cyano fanns forst. Hur skulle det kunna finnas vaxter i en mangd miljoer om cyano ar battre konkurrenter?

Aven svenska sjoar ar ett exempel: Hur skulle det kunna finnas vaxter i en mangd miljoer om cyano ar battre konkurrenter?
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 20 July 2007, 13:04.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        men varför, om det inte kan handla om konkurrens?
                        Helt enkelt för att man aldrig triggar algernas sexuella fortplantning. Dom som finns fortsätter växa men den sexuella fortplantningen avstannar. Detta är ett något större problem med Cyano som har ganska stor andel vegetativ förökning och förökning via fragmentering, men stabiliseras parametrarna och man får hög fin syrehalt så brukar Cyanon modfiera sin flytkraft och åka upp till ytan.
                        När man kommit så långt så brukar det bara krävas att man håller efter akvariet en tid så försvinner dom till slut.

Detta är naturligtvis en konkurrens som Ola påpekar, men inom hela akvaristiken så finns den rådande bilden av att höga näringsnivåer gör att alger trivs och att när man sätter ner växter så konkurrerar växterna ut algerna genom näringskonkurrens - trots att det inte på något sätt är möjligt eftersom algerna klarar otroligt mycket lägre näringsnivåer.

Så "näringskonkurrens" handlar det iaf inte om.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Helt enkelt för att man aldrig triggar algernas sexuella fortplantning. Dom som finns fortsätter växa men den sexuella fortplantningen avstannar.
                          Hej

Det dar har jag inte hort forut. Kan du utveckla det? Hur skulle det skilja sig i akvariesammanhang. Jag har last att Volvox overgar fran vegetativ till sexuell fortplantning nar det blir valdigt varmt men det ar allt jag vet. Sedan har vi ju en stor mangd olika sorters alger som ar mer olika varandra an vad vi ar med svampar. Brunalger har ju snarare agg och spermier i sarskilda organ t ex. Cyano har inte sexuell fortplantning overhuvudtaget sa vitt jag vet. Jag forsoker inte vara dryg nu utan jag vet helt enkelt inget om detta.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

Jag ber om ursäkt, det kanske är jag som inte kan terminologin helt. Alla alger har väl sporer vad jag vet? Inklusive Cyano, som t om kan färdas via luften?

Detta kanske jag felaktigt kallar sexuell fortplantning, dvs utvecklandet och utsläppandet av sporer.

Överlag så är alger opportunister som kan reagera oerhört snabbt jämfört med växter. Dom ligger och väntar på tecken på att det inte finns konkurrens och drar då igång hela fortplantningsmaskineriet på nolltid. Vilosporer som aktiveras av varierande syrenivåer/ammoniumnivåer. Typ.

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

Jag vet inte vad det betyder, men i mitt 160'a har jag permanent cyano nere i sanden, men i resten av akvariet växer bara Cladophora-alger och en liten tuss javamossa, alla högre växter dör långsamt av näringsbrist. Enda gången cyano har kommit upp ur sanden var när jag experimenterade med tillsats av ammonium.
                              Senast redigerad av Mike_Noren; 20 July 2007, 13:31. Anledning: fesltavning

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Jag ber om ursäkt, det kanske är jag som inte kan terminologin helt. Alla alger har väl sporer vad jag vet? Inklusive Cyano, som t om kan färdas via luften?

Detta kanske jag felaktigt kallar sexuell fortplantning, dvs utvecklandet och utsläppandet av sporer.

Överlag så är alger opportunister som kan reagera oerhört snabbt jämfört med växter. Dom ligger och väntar på tecken på att det inte finns konkurrens och drar då igång hela fortplantningsmaskineriet på nolltid. Vilosporer som aktiveras av varierande syrenivåer/ammoniumnivåer. Typ.
                                OK, da forstar jag, fast det var ju tyvarr inte lika kul.

Nej, sexuell fortplantning ar sammansmaltning (befruktning) av halva kromosomuppsattningar som uppstatt vid meios.

Sedan ar "alger" inte en systematisk grupp. Det ar fotosyntetiserande protister och bakterier eller med andra ord allt som har fotosyntes som inte ar vaxter. Manga marina alger t ex blastang (en brunalg) ar inte opportunister. Protister ar en "papperskorg" och definieras som encelliga eukaryoter och alger... (eller snarare eukaryoter som inte ar vaxter, djur eller svampar). I "verkligheten" sa ar gronalger vaxter, brunalger lika unika som djur, rodalger lika unika som djur, alla andra obskyra alger som kiselalger, guldalger, konjugater etc ar var for sig lika unika som djur http://tolweb.org/Eukaryotes/ och cyano ar bakterier dvs vi ar mer slakt med alla andra alger an vad cyano ar http://tolweb.org/Life_on_Earth/1. Sammanfattning: Alger ar balla! Jag rekomederar starkt den har boken: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9188506282
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 20 July 2007, 13:46.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...