Vilka åtgärder mot förmodad Cyano?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Hej,

ja, man skall väl skriva när man kommit till rätta med problemen ochså. I dag är läget som sådant att cyano existerar inte längre i mitt kar jag hade mest i. För nån månad sedan öppnade jag locket på mitt 2250 filter och det var det värsta jag sett, helt igenslaggat. Rengörningen gjorde att inom en vecka försvann allt som liknar cyano .

Det som ändå är lite irriterande är att jag inte kunde tro att filtret var igensatt så pass, den cirkulerade ju på rätt bra ändå (stark Eheim motor) men biologiska filtreringen funkade ju inte så bra förstås.

Nu kommer jag hålla lite tätare tillsyn på filtret än minst ett år, ska försöka fixa en snygg o bra förfilterlösning till ytterfiltret så det kan gå längre, den skall ju bara fungera som biologiskt filter i det karet.

Mina fiskar växer drastiskt ochså så det gäller att kolla opp filtren lite tätare.

Mvh Jari

Kommentar

• wenger
      Användare
      • February 2003
      • 233

Är också kvitt mitt cyanoproblem i mitt 720L som höll på att göra mig galen, fast undrar verkligen om bra filtrering och cirkulation är lösningen på problemet. Hade förut ytterfilter och powerheads så det var riktig sprutt i baljan och hade ändå problem med cyano. Tröttnade på allt och gick över till växtkar med en minimal pump med co2 och tog bort dom andra pumparna och kör bara med småfiskar i nu dvs mindre än 5cm men cyanon fortsatte att jäklades med mig.

Gick då över till två PMDD doser i veckan, istället för en, och hoppade över ett vattenbyte så det blev en två veckors intervall en gång, då rullade all cyano ihop sig och tvärdog på ca 5 dagar och har inte setts till sen dess. Lade iofs i 10 ancistrusar samt ca 20 posthornsnäckor i samtidigt vet inte om dom påverkade men bryr mig inte för det funkade iaf.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ursprungligen postat av wenger
        Gick då över till två PMDD doser i veckan, istället för en, och hoppade över ett vattenbyte så det blev en två veckors intervall en gång, då rullade all cyano ihop sig och tvärdog på ca 5 dagar och har inte setts till sen dess. Lade iofs i 10 ancistrusar samt ca 20 posthornsnäckor i samtidigt vet inte om dom påverkade men bryr mig inte för det funkade iaf.
        Mer nitrat - bra. Ancistrus och posthornssnäckor "stör" dem tydligen, vilket ska kunna vara bra. Hörde senast igår att det finns teorier kring att de kvävefixerande cyanobakterierna bildar egna gynnsamma miljöer - det blir ju "mattor" av dem, och bryter man upp de mattorna med något (t ex fisk, räkor och snäckor som bökar runt i dem) så försämras miljön för dem. Helt övertygad om att det var nitratet som gjorde det stora jobbet i allafall.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Carl
          • May 2002
          • 374

Jahaja...... Har nu ögnat igenom denna tråd, inte riktigt konsekventa, men icke dessto mindr intressant. jag har två burka, bägge nystartade, matar ganska mycket i bägge, har en monstruör filtervolym i bägge (dock ganska nystartade) ena i mitt 1000-l har jag en massa direkt soljus och mycket belysning, har inga cyano alls, i öppna moduler (alltså öppna mot ytan, där jag har pumpar) har jag lagt flytväxter för jag är skiträdd för svävalger. Funkar perfekt.
          I mitt 840-l som står märkare, jag matar mindre och har mindre belysning, där får jag cyano som en ful matta mitt i burken...... verkar ju inte kunna förklaras av denna tråd väl? eller är jag bara trött i huvudet?
          En sak till, jag vill ju ha vanliga alger, gärna i massor, skulle man kunna tänka sig att öka belysningen för att dessa ska trivas, kan dom på nåt sätt alls konkurrera ut cyanon? ska jag slänga i flytväxter även här?
          /Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Mer nitrat - bra. Ancistrus och posthornssnäckor "stör" dem tydligen, vilket ska kunna vara bra. Hörde senast igår att det finns teorier kring att de kvävefixerande cyanobakterierna bildar egna gynnsamma miljöer - det blir ju "mattor" av dem, och bryter man upp de mattorna med något (t ex fisk, räkor och snäckor som bökar runt i dem) så försämras miljön för dem. Helt övertygad om att det var nitratet som gjorde det stora jobbet i allafall.

Hilsen,

P
            Pa jobbet sugs all skit in i filtren och slas ihjal mha av UV sa nar malarna river upp cyanon sa hamnar den i filtret och dodas forhoppningsvis.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Carl
              • May 2002
              • 374

Ja, det stämmer ju förståss. i andra burken bökas det mer i botten.
              Men min fråga kvarstår, i mina nybyggda burkar har jag varit på mina moduler med stålull för att luckra upp lacken och på så vis få alger, jag har inte haft alger på flera år just för att lacken varit för blank (tror jag i alla fall, stenar och rutan förståss men modulerna helt rena) Nu längtar jag efter alger och har alltås ingen lust att mörklägga alls för då skiter sig ju det också. Cyano brukar inte vara nåt problem, mörklägger och matar mindre som ni andra med gott resultat. (min stora skräck är svävalger)
              Alltså, ursäkta jag är så trött i huvudet, kan vanliga alger konkurrera ut cyano? Eller är det bara jag som druckit för myckat lacknafta...
              /Carl
              Senast redigerad av Carl; 18 July 2007, 13:05.

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2694

Järn och nitrat-gödning borde tippa balansen till fördel för "vanliga" alger gentemot cyanon. Bra cirkulation verkar också vara hämmande på både cyano och vattenhår (dvs Spirogyra, de där irriterande extremt långa mycket tunna trådalgerna som trasslar in sig i växterna).

Ett tips är också att ta alger ur kar du tycker har snygg algväxt till det kar där du vill ha algväxt. Alger uppstår inte ur intet, och det är tänkbart du helt enkelt inte har de alger du vill ha i just ditt kar.

EDIT: Ja, just det... Jag glömde: en av de få djur som äter cyano i akvarier är malajsisk sandsnäcka: http://mikes-machine.mine.nu/temp/MT...o_DSCN9665.jpg
                De har dessutom bonusen att de rör om i bottnen, vilket ytterligare gör livet surt för cyanon.
                Senast redigerad av Mike_Noren; 18 July 2007, 13:34.

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Ett tips är också att ta alger ur kar du tycker har snygg algväxt till det kar där du vill ha algväxt. Alger uppstår inte ur intet, och det är tänkbart du helt enkelt inte har de alger du vill ha i just ditt kar.
                  Detta galler aven cyano har jag upptackt. Korkad som jag var sa trodde jag att dessa kom som brev pa posten ifall att det var nagot "fel" (ratt ar kanske en battre beskrivning), men efter att ha satt igang cyanoexplosion overallt efter att ha planterat in cyanoangripna vaxter overallt sa har jag helt andrat den uppfattningen. Knoka fullt med vaxter funkar alltid for mig. De larda kan ju tvista om varfor.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Jag har skrivit en artikel som kanske kommer i nästa Ciklidbladet hur jag fick bukt med gucket.
                    För att göra en lång historia kort så började jag mäta nitrat och styr matningen efter det. Skippar vattenbyte. Har mycket växter och fiskar ikaret. Tillsätter lite kem.
                    Det växer så att det knakar både växter och yngel. Inget guck så långt ögat når.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Carl
                      • May 2002
                      • 374

OK jag ställer frågan igen.....

Kan vanliga alger konkurera ut cyano? Om man alltså fortsätter ha på ljuset, eller kanske t.o.m ökar belysningen?

Personligen är Cyano inget stort problem för mig, bara det att just nu vill jag helst inte mörklägga, vill ju ha vanliga alger, har i samma kar både bruna och grönalger.

/Carl

P.s flytväxter kan jag tänka mig i en kort period, planterade växter i mina Tanganyikakar skulle banne mig vara värre än cyanobakterier

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Carl
                        OK jag ställer frågan igen.....

Kan vanliga alger konkurera ut cyano? Om man alltså fortsätter ha på ljuset, eller kanske t.o.m ökar belysningen?

Personligen är Cyano inget stort problem för mig, bara det att just nu vill jag helst inte mörklägga, vill ju ha vanliga alger, har i samma kar både bruna och grönalger.

/Carl

P.s flytväxter kan jag tänka mig i en kort period, planterade växter i mina Tanganyikakar skulle banne mig vara värre än cyanobakterier
                        Det ar jag helt overtygad om men fragan ar hur mycket alger som behovs
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Carl
                          • May 2002
                          • 374

OK, jag tjatar vidare....
                          Tog bort den blågröna algmattan mitt i burken i förmiddags, ser nu, endast ett par timmar en liten skugga av en ny matta, som sannolikt redan i morgon kommer vara lika ful som i förmiddags. OK, jag ger upp för stunden, har lyset släckt förutom ett par timmar, matar mindre, byter mindra vatten, då brukar ju dom försvinna, eller hur? Hålla på så tills jag inte ser några alls (och då förståss inga bra elger heller tyvärr)
                          Ska jag sedan slänga i lite flytväxter (bara lite) och dra på rejält med ljus ganska plödsligt och hoppas på att cyanobakterierna liksom är utrotade och några andra alger kan ta över?
                          Kan det funka, lite tveksam själv förståss.
                          Har läst om Kno3, är det nåt att tänka på även om man inte har några växter i burken?

Nästa fråga: hur lite ljus klarar sig snygga alger med?
                          /Carl

P.s börjar hålla med nåt tidigare inlägg i denna tråd att många ciklidister vet ganska lite om akvarievärlden utaför vårt eget område. Skrämmamde vad lite jag vet om detta, jag kan knappt få en växt att leva mer ån nån vecka, alger har jag aldrig brytt mig om, svävalger dräper jag med UV-ljus, blågröna får jag bort genom kortare ljustid men nu när jag vill ha ljus på och få snygga alger står jag mig slätt, tänk bara om jag skulle försöka ha ett växtakvarium.....
                          Senast redigerad av Carl; 18 July 2007, 17:34.

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Tja, det finns många trix mot cyano men det är viktigt att utrusta sig med tålamod allra först. De flesta metoder som siktar på en balans över lång tid tar ett tag innan de ger resultat.

Andra alger borde kunna konkurrera ut cyanon, men växter kan det inte. Alger är kvickare än växter på att suga upp tillgänglig näring, ffa verkar de triggas av om det finns ammonium i burken. Fetare filter är därmed en grej som kan vara värt att testa, ihop med andra åtgärder. Visst går det att plantera in de alger man vill ha i karet (och även de man inte vill ha), men är förhållandena sådana att någon algart trivs så finns det oftast sporer i vattnet (jepp, tom kranvatten) som börjar växa.

Mät ammonium, nitrat och fosfor och se om du får något utslag. Ffa nitrat och fosfor ska vara "i balans" i burken, så brukar det ge sig med tiden. Funkar även i kar utan växter, och tippar du över balansen till nitratets fördel så ger det grönalgerna en bättre skjuts. Jag fattar inte riktigt hur det går till, men mycket av det käk vi matar firrarna med verkar från början ha en obalans mellan kväve och fosfor. Alternativt försvinner kvävet ur burken medan fosfor binds i botten och ackumuleras med tiden - vilket ger cyano förr eller senare. Försiktig slamsugning av botten vid varje vattenbyte är iaf bra, men rota inte runt i botten för mycket.

Nå, lite trött i denna tidiga timme så jag har säkerligen missat något. Hoppas det ger sig.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Andra alger borde kunna konkurrera ut cyanon, men växter kan det inte.
                              Ledsen men det dar koper jag inte alls.

Sjalvklart kan vaxter konkurrera ut cyano annars hade det inte funnits nagra vaxter. Ljus ar den mest sjalvklara. I det vilda anvander Ceratophyllum gift men det verkar inte vara sa i akvarium. Jag har dessutom svart att tro att det ar en slump att cyano forsvinner nar vaxterna drar igang. Jag ser stora likheter med en succession dar cyano ar en pionjarart.

Samtidigt ar det forstas mer samband an ren konkurrens, men fran en akvarist utgangspunkt sa kan man bli av med cyano mha vaxter.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Styrsö
                                Användare
                                • November 2004
                                • 343

Nu när jag ögnat igen hela tråde undrar jag om jag minns helt fel.... Men var det inte ett kännt trix att slå ut cyano med antibiotika? Men kunnskaperna kanske är från forntiden och outdated.

Kommentar

Arbetssätt...