Vilka åtgärder mot förmodad Cyano?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ursprungligen postat av jarinen
    Egentligen så är den här erfarenheten lika intressant som frustrerande när man får den, man har ju fått tillfälle att sätta sig in i nåt nytt ändå
    Gött att det går på rätt håll!! Annars tycker jag (verkligen personligen) att fler ciklidister borde få upp ögonen för den stora andra mängden finurligheter man kan använda sina kar till. Det är lite akvaristiska analfabeter över en hel del ciklidfolk...

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Gött att det går på rätt håll!! Annars tycker jag (verkligen personligen) att fler ciklidister borde få upp ögonen för den stora andra mängden finurligheter man kan använda sina kar till. Det är lite akvaristiska analfabeter över en hel del ciklidfolk...

Hilsen,

P
      Man blir lite förbryllad, nog vill jag ha fisk i mina kar?? för övrig är det nog på sin plats att du förklarar din sista mening....

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ursprungligen postat av Lennart 2
        Man blir lite förbryllad, nog vill jag ha fisk i mina kar?? för övrig är det nog på sin plats att du förklarar din sista mening....
        Mm, tänkte nog att någon skulle nappa på det - vad jag menar (i all välmening) är att många ciklidister har örnkoll på om den varianten från ena sidan udden har fläckar bakom huvudet medan varianten på andra sidan saknar fläckar. Detta diskuteras i evighet...

...men när det kommer till att man får problem med karet, eller vill ha växter, räkor, snäckor eller you name it i sitt kar, så är kunskaperna något skralare. Inget ont menat, men jag tycker faktiskt så. Har blivit bekräftat många gånger. Kunde ciklidfolk generellt mer om akvatiska system tror jag inte problemfrågorna hade varit alls lika många.

Ungefär så.

Hilsen,

P

Kommentar

• jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

Kunde ciklidfolk generellt mer om akvatiska system tror jag inte problemfrågorna hade varit alls lika många.
          Näe, det är sant men jag tycker problemfrågorna är väldigt få när det gäller detta forum. Det är för att NCS besökare är så oerhört kompetenta tror jag .

För min egen del så är jag kass på det vattenkemiska, termer och så vidare men tycker mig ha en viss känsla för när det är bra betingelser i karet ändå. Jag har nog trott att ju mer man matar, dess mer byter man vatten så är man med i matchen, men så kom detta intressanta med cyano in i bilden, något jag aldrig haft förut trots många ggr mycket fisk, mycket vattenbyten och bristfällig bilogisk filtrering. Så någonting har stämt väldigt bra för att cyano skall uppstå.

Detta med cyano får ju ändå anses rätt ovanligt ändå, oftast är det ju alger av andra slag det är fråga om och oftast beror då problemet på i princip det motsatta när det gäller vattenvärden.

Ja, växter är ju ett område som skall forskas i någon gång framöver, då återkommer jag .

Mvh Jari

Kommentar

• Daniel Lindholm
            Användare
            • March 2006
            • 92

Nu var det min tur då. 20x20 cm grön matta som har fått fäste på ett ställe. Jag kan inte peka på någon orsak då akvariet varit igång länge och vanliga rutiner har följts med matning och vattenbyten mm.

Tur att det finns trådar att gå tillbaka till och ögna igenom.
            -------------------------
            Hälsningar

Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

720L Malawi

60L Malawismåttingar

Kommentar

• Rasmus Pedersen
              Användare
              • September 2006
              • 304

Jag har nu haft massa filtar över mitt 240, allt för att döda cyanon. Filtarna har legat där sen i söndags ( när detta skrivs så är det fredag), så det kanske är dags att ta bort dem? Det har dock lyckats komma ljus in i karet, p.g.a. att jag skulle kolla att fiskarna levde, så jag hoppas att jag inte förstörde alltihop genom att lyfta på filtarna och tända ljuset.
              MVH

Kommentar

• Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

Jag har haft problem med ett 222-liters sedan årsskiftet. Jag har provat att täcka över akvariet i en vecka vilket inte hjälpte. Jag har provat att peta ned algerna i sanden varje vecka under en längre tid. Det har knappt hjälpt. För en månad sedan kom jag på att man kanske skulle prova att ha fisk i akvariet. Det hjälpte!

Skämt åsido, jag hade först lite yngel i karet och i ett senare skede fem små Caudopunctatus. För 3-4 veckor sedan släppte jag i ett par Regani och ett par prinsessor. Nu går där åtta vuxna fiskar som jag matar en hel del. Cyanon har så gott som försvunnit!

Akvariet står så att det kommer in en del sol på det 4-5 timmar varje eftermiddag men nu på senhösten är ju solen inget stort problem. Antingen är det mindre solljus eller också kombinationen fiskar/mat som har gjort att cyanon har tröttnat. Jag tror på ökad matning/avföring! Vad tror ni?
                mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Jag har haft problem med ett 222-liters sedan årsskiftet. Jag har provat att täcka över akvariet i en vecka vilket inte hjälpte. Jag har provat att peta ned algerna i sanden varje vecka under en längre tid. Det har knappt hjälpt. För en månad sedan kom jag på att man kanske skulle prova att ha fisk i akvariet. Det hjälpte!

Skämt åsido, jag hade först lite yngel i karet och i ett senare skede fem små Caudopunctatus. För 3-4 veckor sedan släppte jag i ett par Regani och ett par prinsessor. Nu går där åtta vuxna fiskar som jag matar en hel del. Cyanon har så gott som försvunnit!

Akvariet står så att det kommer in en del sol på det 4-5 timmar varje eftermiddag men nu på senhösten är ju solen inget stort problem. Antingen är det mindre solljus eller också kombinationen fiskar/mat som har gjort att cyanon har tröttnat. Jag tror på ökad matning/avföring! Vad tror ni?
                  Två grejer, lite mindre ljus har säkert hjälp till, men den största grejen är att du tillsatt nitrat - i form av fiskskit. Vattnet är helt enkelt i en bättre balans. För övrigt så kan mediciner med silverkolloid funka fint och snabbt, har vänt i frågan om att använda sådant just i kar där man inte har växter.

Hilsen,

P

Kommentar

• albjohn
                    Användare
                    • September 2006
                    • 36

Vill bara nämna att det kan funka bra att tillsätta nitrat mot cyano även i kar utan växter. Om cyanon kommer är det ofta en rubbning i balansen mellan kväve och fosfor, även möjligt att för mycket kväve finns i formen av ammonium. Tillsätter man då kaliumnitrat så återställs ofta balansen - men det är klart, det hjälper inte mot för liten filterkapacitet. Tar dock ett tag, så tålamod är bra. Det man "riskerar" är att få grönalger i stället, men de brukar många sjöciklider verkligen uppskatta så jag ser inte det som något större problem.

Har lurat en del på det där med botten också. Jag tror dels att det är sedimenterat fosfor samt att ammonium kan frigöras om man rotar mycket i botten. Gör gärna det experimentet om ni ändå ska riva ett väl inkört kar relativt snart - rota runt som fanken i botten och se vad som händer. Min erfarenhet är att det i de flesta fall blir cyano av det.

Hilsen,

P
                    Det du säger om botten är intressant eftrsom jag nu ochså drabbats av detta otyg i mitt 54 l multiskar.
                    Jag har ochså funderat på om allt grävande i botten kan ha del i orsaken till cyanon eftersom jag läst om andra som fått cyano i just multiskar.
                    Konstigt är det i alla fall eftersom jag alldrig tidigare haft cyano och sköter alla alla akvarium på ungefär samma sätt.
                    Jag göder med PMDD eftersom jag har några javaormbunkar i karet och byter ca 20-30% vatten varje vecka.
                    Karet är relativt nystartat ca 3 mån och dom första veckorna gav jag ingen gödning

Jag provar nu att öka nitriten med KNO3 och plockar bort KH2PO4 tills vidare så får vi se vad som händer.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ursprungligen postat av albjohn
                      Jag provar nu att öka nitriten med KNO3 och plockar bort KH2PO4 tills vidare så får vi se vad som händer.
                      Låter klokt. Dra inte på för mycket bara. En till väg att gå är att öka den biologiska filtreringen. Även om du sköter karen på liknande sätt, så förändras ju miljön i karet. Skit ackumuleras i botten, och förr eller senare når man en brytpunkt där det tippar över på "fel håll". Att då ha en verkligt fet biologisk filtrering som kvickt tar hand om eventuellt ammonium borde underlätta i de flesta exempel.

En märklig grej jag sett i lokalen är hur olika alger det växer i olika kar - och på olika ställen. Har ju ett centralfilter, dvs många av karen är ihopkopplade med varandra. Ca 6000 liter vatten snurrar alltså konstant runt i systemet, och vattnet i varje kar borde alltså vara rätt identiskt. I de kar där jag har växter finns knappt några alger. I andra kar med mer fisk (mer matning) får jag cyano på täckglasen, just där luftbubblet slår upp vatten mot glaset. Vi pratar verkligen kvävefixerare med cyano... I återigen andra kar finns inga alger alls, där går Ancistrus. Gnistrande rent. I kar där jag inte har fisk finns ingen cyano på täckglasen, men däremot en jämn beläggning av kiselalger på de flesta rutor samt botten. Grönalger har jag hittills inte sett skymten av, men jag byter mängder med vatten så det är förmodligen nitratbrist i hela systemet. Får köpa det, eftersom ett av mina mål med just systemet är att hålla nitratet väldans lågt. Skoj att spana och klura i allafall.

Hilsen,

P

Kommentar

• Rasmus Pedersen
                        Användare
                        • September 2006
                        • 304

Två grejer, lite mindre ljus har säkert hjälp till, men den största grejen är att du tillsatt nitrat - i form av fiskskit. Vattnet är helt enkelt i en bättre balans. För övrigt så kan mediciner med silverkolloid funka fint och snabbt, har vänt i frågan om att använda sådant just i kar där man inte har växter.

Hilsen,

P
                        Kommer cyano av att det inte finns nitrat i vattnet?
                        MVH

Kommentar

• albjohn
                          Användare
                          • September 2006
                          • 36

Patrik: Nej jag ska inte dra på KNO3 så mycket utan snarare bara plocka bort KH2PO4.
                          Sedan är jag nog inne på samma tankar när det gäller filtren, feta filter löser många problem och jag ska även köpa ett extra filter till karet, extrafiltret jag har nu surrar så dom döda riskerar att vakna så det blir ett nytt.

Det är även som du säger märkligt att olika kar med samma skötsel kan uppvisa så olika egenskaper, jag har märkt att tex vissa växter växer så det knakar i ett och dör i ett annat med till synes likvärdiga förhållanden, men det är ju lite av tjusningen med vår hobby, man blir alldrig fullärd.

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Hej

min cyano finns fortfarande i små mängder, jag har laborerat lite fram o tillbaka. När jag bytte vatten med 2 veckors intervall så gick det inte tillbaka vilket jag såg tendenser till när jag körde byte per vecka. Då gick alltid cyanon tillbaka strax innan vattenbytet.

Jag har inte under tiden iaktagit några som helst samband mellan något egentligen, idag byter jag ordentligt med vatten igen och matar rätt friskt, jag får inte mer cyano men den finns sporadiskt i gruset. I och för sig har jag sen den här tråden startades bätttrat på filtreringen från en 2252 och en 2250 till 2st 2252, en 2250 och en 2217 i karet, möjligen hjälper detta till lite. Huvudsaken är att man inte får en cyanoinvasion, hela tiden har det funnits egentligen i väldigt liten omfattning, ibland mer, ibland mindre. Idag är det så att det går att leva med, fiskarna måste ju i omsättning så att säga, ordentligt med mat och rent vatten, jag har gett upp vad gäller att hitta samband eller logisk förklaring till cyano. Den är där och jag hoppas att den försvinner helt med tiden, slutligen, död !!!!!! åt all cyano i hela världen, vilken funktion fyller den i det hela egentligen?

Mvh Jari

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Ursprungligen postat av Ratz
                              Kommer cyano av att det inte finns nitrat i vattnet?
                              Nja, ibland kommer cyano av att det finns en obalans mellan fosfat och nitrat. I naturliga vatten håller dessa två lirare sig ofta i någorlunda samma proportioner. Kallas för Redfieldratio, fast den egentligen innehåller lite mer. Helt nitratfritt vatten är svårt att få, men de flesta alger triggas av mycket ammonium. Växterna gillar iof det också, men algerna klipper tydligen det rätt fort. Därmed; tillsätt lite kaliumnitrat samt öka filtreringen (volymen) så brukar det ge sig med tiden.

Hilsen,

P

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av jarinen
                                Den är där och jag hoppas att den försvinner helt med tiden, slutligen, död !!!!!! åt all cyano i hela världen, vilken funktion fyller den i det hela egentligen?
                                Jo, jag hoppas också de försvinner, men jag får tillägga att cyanobakterier förmodligen är bland de äldsta organismerna på vår planet. De spelade troligen en rätt viktig roll under flera årmiljoner, eftersom de bidrog till att syresätta vår atmosfär. Som akvarist så kan man skita högaktningsfullt i detta, kanske mest irriterande kunskap... *s*

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...