Jag har också haft problem med cyano i sommar i flera akvarier. Jag vet inte om det är värmen som är orsaken eller om Patriks artikel framkallat problemen i våra kar . Jag testade den varianten som passade mig bäst (ja jag är en lat akvarist) i Patriks artikel och drog ner på vattenbyten och vände ner algerna i sanden. Efter några veckor gav algerna med sig. Karen jag har haft problem i har varit nystartade.
Vilka åtgärder mot förmodad Cyano?
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av MickeJag har också haft problem med cyano i sommar i flera akvarier. Jag vet inte om det är värmen som är orsaken eller om Patriks artikel framkallat problemen i våra kar . Jag testade den varianten som passade mig bäst (ja jag är en lat akvarist) i Patriks artikel och drog ner på vattenbyten och vände ner algerna i sanden. Efter några veckor gav algerna med sig. Karen jag har haft problem i har varit nystartade.
Vänder du vid vattenbytena bara eller så fort de dyker upp igen? Det där har jag tillämpat vid vattenbytena en tid nu men man kanske skall på dom med blåslampa hela tiden.
Mvh JariKommentar
-
Ursprungligen postat av jarinenVänder du vid vattenbytena bara eller så fort de dyker upp igen?Kommentar
-
Hej!
Cyanobakterier är ett otyg.
Jag tror att de till stor del orsakas av att fosfat som sedimenterats i sanden och filterslammet frigörs. Det är inte omöjligt att tänka sig att cyanobakterierna själva påverkar sin miljö så att bundet fosfor frigörs. Lösningen om man har växter är kvävegödning. Om man inte har det får man försöka med andra metoder. Mina tipps är:
- Rengör alla filter.
- Minska belysningsstyrkan och belysningstiden.
- Öka ytrörelsen i vattnet för att se till att syresättningen är god.
Dessa metoder har troligen liten effekt. Något som verkligen har effekt är total mörkläggning i 3 dygn. Då dör alla cyanos.
Mvh
olofKommentar
-
Ursprungligen postat av Lennart 2Ja det kan vara så att cyano är kvävebindande och att det man fått lärt sig är fel liksom en del böcker.
MVH
MagnusKommentar
-
Ursprungligen postat av tropfrogCyano är kvävebindande, det kan jag gå i god för. Peka gärna på vart du läst att det finns samband mellan höga nitrathalter och cyano. Om det är på nätet är det inte så förvånande, men att du nämner böcker oroar mig. Om du hittar en bok som bekräftar samband så vill jag gärna ha en referens så att jag kan studera vidare. Vi behöver alla lära oss mer.
MVH
Magnus
Om du vill kan jag leta vidare i fler böcker men det får bli senare tar lite tid är några att gå igenom.Kommentar
-
Jo, jag har den boken också, och det är inte den enda felaktigheten i den boken. Den totala avsaknaden av källor gör det också oerhört svårt att kolla påståendena.
MVH
MagnusKommentar
-
Vill bara nämna att det kan funka bra att tillsätta nitrat mot cyano även i kar utan växter. Om cyanon kommer är det ofta en rubbning i balansen mellan kväve och fosfor, även möjligt att för mycket kväve finns i formen av ammonium. Tillsätter man då kaliumnitrat så återställs ofta balansen - men det är klart, det hjälper inte mot för liten filterkapacitet. Tar dock ett tag, så tålamod är bra. Det man "riskerar" är att få grönalger i stället, men de brukar många sjöciklider verkligen uppskatta så jag ser inte det som något större problem.
Har lurat en del på det där med botten också. Jag tror dels att det är sedimenterat fosfor samt att ammonium kan frigöras om man rotar mycket i botten. Gör gärna det experimentet om ni ändå ska riva ett väl inkört kar relativt snart - rota runt som fanken i botten och se vad som händer. Min erfarenhet är att det i de flesta fall blir cyano av det.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Lite lägesrapport: det enda jag gjort hittills är att mata 20% mot vad jag gjorde förut, då ska jag tillägga att jag matade vulgärmycket tidigare. Dessutom gör jag lite mindre vattenbyten c:a 30% i veckan tänkte jag prova med ett tag. Faktiskt så har det avtagit lite i 720 karet, kommer dels inte lika fort efter vattenbyte och vändning av alger och heller inte lika mycket på en vecka.
540 baljan har haft lite sådant ochså och väldigt lokalt, en fläck på 10x10 cm i mitten framme vid rutan i gruset och ingen annanstans. Provade och vände den lite försiktigt häromdan, efter en timma var det tillbaka på samma fläck, otäckt! Idag lyfte jag ut den fläcken av grus försiktigt för att se om det kommer tillbaka på samma fläck. Det är nästan lika intressant som tråkigt att ha denna alg.
Mvh JariKommentar
-
Cyano har en del märkliga egenskaper, det är sant. Färre vattenbyten och vattenbyten efter att ljuset har släckts kan faktiskt hjälpa en del. Ett vattenbyte förändrar CO2-halterna i karet, och det verkar kunna vara en signal till algsporer att börja gro.
Hilsen,
-
Den fläck på 10x10 jag lyfte ut igår har inte kommit tillbaka annat än små fläckar efter det som man ändå missade. Med tanke på att det dels verkar minska med de åtgärder jag satt in vad gäller mat o vattenbyten så kanske man kan få bort det i långa loppet om man fortsätter med det plus att man suger ur de alger som är synliga hela tiden och vänder ner det?
Det märkliga är att det liksom sprider sig inte utan bara envist kommer tillbaka exakt på det ställe de var från början. Speciellt i 540n så är det lokalt, inom en 20cm radie beroende på hur de flyttats när jag rört om. Jag börjar misstänka foder som orsak till det här, under den period som jag matat vulgärt och som de här algerna tillkommit så har det handlat om en pellet jag inte använt förut och som gått åt i otrolig mängd. Nu kan jag inte det här med fosfater o vattenkemi hit o dit men vill väl minnas att det i cyanoartikeln nämndes om det som vanlig orsak.
Mvh JariKommentar
-
förslag, kan inte alla tips o sånt ang ämnen som regelbunden kommer upp ,göras till en "sticky" tex Allt om cyano osv, lixom samla alla fakta på ett ställe?Kommentar
-
Tålamod är en dygd i många fall, speciellt i algbekämpning. Har man lite mer tid på sig så ger relativt enkla åtgärder ofta resultat i det långa loppet. Tycker du att alginvasionen minskar med det du har gjort, så fortsätt med det du gör.
Annars finns ju cyanobekämpning finfint sammanfattat i näst senaste Ciklidbladet. Skrev ihop en lång tråd från Zoopet enligt just det konceptet. Mycket enkelt att gå tillbaks och läsa om. Fast man får ju ha tidningen... medlem är bra!!
Hilsen,
-
Definitioner
Det fragades efter definitioner
cyanobakterier = blågröna bakterier = blågröna alger = blåalger (kart barn har manga namn)
Det ar alltsa en fotosyntetiserande bakterie. Till Cyanobacteria raknas ocksa kloroplaster. Alla cyanobakterier kan inte fixera kvave (t ex kloroplaster sa vitt jag vet). Nar jag har kollat pa cyanobakterier fran akvarium sa har det alltid sett ut som Oscillatoria (de ror pa sig). Osciallatoria saknar heterocyster (dar kvavefixering sker) men fixerar kvave de med.
Eftersom att kloroplasterna ar cyanobakterier sa ar det inget som helst snack om att detta ar de viktigaste organismerna pa jorden.
Pa http://tolweb.org/Cyanobacteria/2290 finns ett gang vetenskapliga referenser. Pa http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanobacteria finns en vettig text.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Den cyano jag hade i 540n är helt borta nu, i 720 så är den på markant tillbakagång, några envisa 1 cm fläckar lite här o där, med den här utvecklingen så är den ochså borta om ett par veckor. Det jag gjort hittills är att mata normalt och pellets endast som komplement, som förut var huvudfoder i princip och i vulgära mängder. Mindre vattenbyten och bara en gång i veckan och som det ser ut börjar det gå tillbaks till det normala, det vill säga ett kar där fiskarna fortfarande trivs och cyanon vantrivs. Dock så har detta fått mig att se till filtreringen i 720n, har ytterligare ett ytterfilter på gång till det. 540n klarar sig bra, bara jag kör en normal omsättning på mat o vattenbyten.
Egentligen så är den här erfarenheten lika intressant som frustrerande när man får den, man har ju fått tillfälle att sätta sig in i nåt nytt ändå .
Mvh JariKommentar
Kommentar