Förlsag på befolkning i ett 320L hörnkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #16
    Vi ska se hur länge det går att hålla 12 Ikola i 200 liter. Än så länge är alla hela och fina.
    Tror att vattenkvalite och inredningens utformning är viktigare än literantalet.
    Mat ja Spirulina flingor rekomenderar både affärer och privatpersoner och jag har haft det tidigare till Tanganyika med gott resultat så att därför kör jag med det.
    Men man ska komma ihåg att ja inte är proffs på ämnet.
    Däremot är det alltid bra att läsa på innan man skaffar en fisksort tycker jag och här på Ciklid finns massor av bra trådar att läsa igenom innan du börjar.
    Personligen så gillar jag att byta vatten så minst ett 50%igt vattenbyte i veckan är jag inställd på att göra i mitt hörnkar. Sen om det är absolut nödvändigt det får nog någon annan sia om.
    Ja kör även med 1 axalsalttablett/100 liter så att fiskarna blir lite lugnare och dom får lite hjälp med slemlagret. Lite salt till Växjövattnet är ett måste enligt mig.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • palm
      Användare
      • August 2006
      • 114

      #17
      Det bidde inget hörnkar...
      Det blev ett vanligt 325L akvastabil
      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #18
        Ursprungligen postat av palm
        Är det verkligen ett måste att köra så täta vattenbyten som 1gång/vecka? hur mycket?
        Är dom verkligen så kinkik på maten måste man köra räkmix, finns det inga bra pellets/flingor som går (tror LN körde spirulina flingor)?
        Man lär sig att se på fiskenoch vattnet hur stort vtn-byte man behöver göra samt hur ofta. Men 40-50 % var 5-10 dag brukar jag hålla mig inom. Oftare till yngel. Nu finns det rätt bra pellets-varianter att ge troffar också som besparar vtn-kvaliten bra. Har testat NLS ett tag nu och har ännu inte sett nåt direkt negativt med det.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • May 2005
          • 877

          #19
          Ursprungligen postat av palm
          Det bidde inget hörnkar...
          Det blev ett vanligt 325L akvastabil
          Grattis till ett bra köp, vad blir det för fisk nu då?
          Om du väljer malawi så är mitt tips:

          Labidochromis sp. "perlmutt"
          Labeotropheus trewavasae (välj och vraka bland färgvarianterna)
          Melanochromis johannii
          Metriaclima estherae

          Finns en del att kolla på här.
          ||||

          Kommentar

          • palm
            Användare
            • August 2006
            • 114

            #20
            Ursprungligen postat av malplacerad
            Grattis till ett bra köp, vad blir det för fisk nu då?
            Om du väljer malawi så är mitt tips:

            Labidochromis sp. "perlmutt"
            Labeotropheus trewavasae (välj och vraka bland färgvarianterna)
            Melanochromis johannii
            Metriaclima estherae

            Finns en del att kolla på här.
            http://www.cichlid-forum.com/profile...gory.php?cat=2
            Tack för tipsen, tror det blir malawi. En inköpstur till Nol får det bli om några veckor då mina nuvarande Aulonocara stuartgranti fått igång karet.
            Senast redigerad av palm; 16 September 2006, 19:05.
            325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
            +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

            Kommentar

            • palm
              Användare
              • August 2006
              • 114

              #21
              Man kan ju ändra sig

              Hej

              Lyfter min gamla tråd istället för att starta en ny.
              Dagens fisksoppa består av malawi: 2 rödzebra, Ett par Aul. Stuartgranti, 2 Delfincilkder, 1 petricola (Tanga.), 3st Pseudotropheus acei & en liten mal (okänd malawi).

              Men nu skall det antagligen bli vändning på steken å skall kanske bli Tropheus ikola eller dyl.
              Först skall dock karet flyttas och få en makover.

              Vad tror ni om detta:
              Slimline faxe vit som bakgrund
              Behålla den vita korallsanden
              I med några stenar typ "vit hålsten" (blästrade)

              Eller gå på den röda slimlinen med den vita sanden å lite vanlig natursten??

              MVH Palm
              325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
              +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #22
                Jag är svag för ljust inredda kar,så jag hade kört m vit faxe på slimen samt vit/ljus sand och sten...
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • palm
                  Användare
                  • August 2006
                  • 114

                  #23
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Jag är svag för ljust inredda kar,så jag hade kört m vit faxe på slimen samt vit/ljus sand och sten...
                  Tror själv det kan bli bra, speciellt med Guls/svart ikola.
                  ozric du har inga bilder på något eget kar som liknar det som jag beskrev?

                  MVH Palm
                  325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                  +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Jag är svag för ljust inredda kar,så jag hade kört m vit faxe på slimen samt vit/ljus sand och sten...
                    håller med ozric, men du kan även byta ut hålstenen mot faxesten det blir billigare.mvhjanne

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

                      #25
                      Ursprungligen postat av palm
                      Tror själv det kan bli bra, speciellt med Guls/svart ikola.
                      ozric du har inga bilder på något eget kar som liknar det som jag beskrev?

                      MVH Palm
                      Nej,faktum är att jag kör ,ehrrm ,lågbudget. Har tex ingen bakgrund som e dyrare än 10 spänn och hålstenen är mer svart än vit nu för tiden
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

                        #26
                        En gammal bild på Kiriza-gruppen. Stenen är natursten från sjön Yngaren samt Dolomit (tror jag den heter) från ett stentag utanför Katrineholm och bakgrunden e ett lakan. Sanden är korallgrus från Meyers,klart bästa jag testat.

                        Apropå Faxe-sten så är nackdelen med den att den inte håller sig ljus så länge som man skulle önska. Och skall man blåsa av den tar det tid då den e så knottrig jämfört m tex hålsten
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

                          #27
                          Fan,blev fel bild. Denna tänkte jag på...
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...