Förlsag på befolkning i ett 320L hörnkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palm
    Användare
    • August 2006
    • 114

    Förlsag på befolkning i ett 320L hörnkar

    Hej

    Allt uteftersom man uteslutit den ena platsen efter den andra för ett vanligt 310L kar pga direkt sol ljus, sambos synpunkter mm. Så har tyvärr den enda vettiga platsen utrymme för ett hörnkar.
    Hörnkaret som jag tänkt mig är ett Aquael 320 L 87cm från hörn och 60 högt
    Har tänkt lite tvärt om, skall ha ljust grus å stenaktig inredning.

    Kan detta eminenta forum komma med förslag på befolkning i detta kar?
    Övriga synpunkter mottages tacksamt
    Tacksam om ni kan länka till artregistret plz.
    Senast redigerad av palm; 11 September 2006, 15:58. Anledning: Rättstavning
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

    #2
    vad har du tänkt för fisk!? tanganiyka, malawi, discus, guppy!?
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • palm
      Användare
      • August 2006
      • 114

      #3
      Lax
      Nä skämt å sido, såg något kar med Tropheus svarta med gul teckning såg jävligt najs ut. men som vanligt med min tur så är väll karet för trångt.
      Annars har jag tänkt malawi cilkider, vet inte varför men inget sällskapskar med guldfiskar å scalarer.
      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

        #4
        LN på forumet har ju precis startat igång ett hörnakvarium på 200L med Tropheus ikola, du har ju betydligt större akvarium än så, ge det ett försök?

        Mvh/BB

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Ja det har jag aquael dessutom.

          Här är en genväg till tråden. http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=53639
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • palm
            Användare
            • August 2006
            • 114

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Ja det har jag aquael dessutom.

            Här är en genväg till tråden. http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=53639
            Ser nice ut NL. tittar själv på det rundade hörnkaret. Hur verkade kvaliten på aquaelkaret?
            Dom där modulerna gick på en hel förmögenhet?
            Vad exact hette din Tropheus, är dom svåsskötta?
            325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
            +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

              #7
              Ikola hette dem, lika svårskötta eller lättskötta som alla andra Trophus.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Det kan bli en lite förvrängning av fiskarna om man har rundad ruta, så därför skippade jag det. Kvalite på karet och möbeln är bättre än jag förväntat mig. Inte en miss vad jag kan se. Modulerna var rätt dyra men efter lite velande så beslöt ja mig för BTN ialla fall. Väldigt lätt att gömma undan pumpar och värmare i dom. Att dessutom iordningställa (silicona) karet innan fisk kom i närheten av det är också att rekomendera.

                Tror inte att Tropheus Ikola är tjänsligare än någon annan tropheus. Lite försiktighet innan karet har gått tillsig i ca en månad är ett måste däremot. Troffar är känsliga för dåligt vatten och har rätt känslig mage. Detta gör att man ska vara försiktig med matningen tills fiskarna är riktigt hemmastadda.

                Mina får Spirulinaflingor två gånger om dagen men inte mer än vad dom äter upp på 20 sekunder.
                Senast redigerad av LN; 11 September 2006, 12:32.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • palm
                  Användare
                  • August 2006
                  • 114

                  #9
                  Funderar dock på en sak, iom att jag inte har köpt något kar så har jag även tittat på ett 245L FALA kar från www.Wromak.com L*D*H 120*45*50 och när jag räknar så har detta en större bottenyta än hörnkaret från aquael som är 87 i radie 60 djupt.
                  Skall jag kanske ta detta istället för om jag har förstått saken rätt så är inte själva höjden viktigast!? Detta kar kan nämligen få komma i för sambon

                  använde fel konstant till Pi. hörnet ble då något större än det andra.
                  Senast redigerad av palm; 11 September 2006, 16:00.
                  325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                  +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #10
                    Häftig framruta. Men ja har aldrig kollat i något sådant kar om det blir brytningsfel.
                    Ramperna däremot tycker jag är för plastiga.
                    Tänk på att sambon kanske ser det mera som en möbel som ska sättas dit.
                    Har själv gått på den minan en gång
                    Så att det krävdes stooooor övertalning innan jag fick sätta ett kar till i huset.
                    Men denna gången blev hon helnöjd
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • palm
                      Användare
                      • August 2006
                      • 114

                      #11
                      Hur många tropheus ikola kan man med gått samvete köra i 350 hörnkaret eller skall man kominera dom men någon annan sort?
                      Vad brukar ikolan kosta?
                      Senast redigerad av palm; 11 September 2006, 17:33.
                      325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                      +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                      Kommentar

                      • choffe
                        Användare
                        • November 2005
                        • 841

                        #12
                        Tropheus sp. "ikola": http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=910

                        skulle personligen vilja ha Tropheus sp. "black" : http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=914 och Tropheus moorii, Chaitica http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=126

                        tycker det är en läcker blandning!

                        mvh christoffer
                        Christoffer Lundholm

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #13
                          Det funkar att hålla 12 tropheus i ett 200? De slår inte ihjäl varandra?

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

                            #14
                            Palm, min rekommendation är att du köper ett akvarium med rak frontruta. Alla andra varianter är modenycker. Personligen anser jag att tittande i akvarium med välvd ruta och bilkörning inte hör ihop!
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • palm
                              Användare
                              • August 2006
                              • 114

                              #15
                              Är det verkligen ett måste att köra så täta vattenbyten som 1gång/vecka? hur mycket?
                              Är dom verkligen så kinkik på maten måste man köra räkmix, finns det inga bra pellets/flingor som går (tror LN körde spirulina flingor)?
                              325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                              +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

                              Kommentar

                              Arbetssätt...