70-200 / 70-300 / 100-400

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

Viss skillnad japp....köpte från en firma som heter www.technikdirekt.de

Då en god vän har firma så slapp man tyska momsen och spara ytterrligare 14% eller någe sånt.
    // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• pleco
      Användare
      • April 2002
      • 516

Tack för länkarna , men ska köpa ett i sverige .
      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

70-300

Hej

Det här är väl rätt tråd att fråga i (fastän den inte levat på 2 år)?

Sprang på ett begagnat sådant här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6058

Är det OK? Modellen torde numera vara utgången och ersatt med 75-300 (utan DO).
        Senast redigerad av Mikael W; 18 July 2008, 20:30.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Det verkar finnas kvar (se länk) http://www.cyberphoto.se/pri_canon_o...stan=&onshelf=
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av drd
            Viss skillnad japp....köpte från en firma som heter www.technikdirekt.de

Då en god vän har firma så slapp man tyska momsen och spara ytterrligare 14% eller någe sånt.
            Men då får du ju istället betala svensk moms.
            Man får ju var tredje månad lämna in en lista till skattemyndigheten över vilka man har sålt till i utlandet - storebror ser dig.

Kommentar

• Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

Haha de va kul å se denna tråden igen ... usch va man sålt å bytt objektiv å kameror i sina dar
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                Japp.
                Började undra eftersom den inte finns på Canons egna sidor (sve, fi, europa). Men på usa-sidan finns den. Mysko.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• olaJ
                  Användare
                  • August 2003
                  • 584

Här får ni ett SIGMA 70-300mm f/4-5.6 DG Macro Lens for Canon EOS / EF för 180$, är inte det ett bra pris?

Själv köpte jag ett Cosina AF 28-300mm f/4-6.3 MC Wide-Telephoto Lens till min Sony A200 för 135$, någon som har erfarenhet av detta märke? (Länkar till det här under, bläddra ner och läs beskrivningen av objektivet).

"Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• olaJ
                    Användare
                    • August 2003
                    • 584

Ingen som har någon erfarenhet av objektiven ovan? Eller vet om det är bra pris?
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av olaJ
                      Ingen som har någon erfarenhet av objektiven ovan? Eller vet om det är bra pris?
                      Det finns två stycken 70-300mm f/4-5.6 på fotosidans annonsmarknad, de begär 1200 respektive 1300:- för dem. Man ska inte förvänta sig några underverk med f/4-5.6.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• olaJ
                        Användare
                        • August 2003
                        • 584

Ursprungligen postat av Micke
                        Det finns två stycken 70-300mm f/4-5.6 på fotosidans annonsmarknad, de begär 1200 respektive 1300:- för dem. Man ska inte förvänta sig några underverk med f/4-5.6.
                        Ok, skall jag tolka det som att det är dåliga objektiv det där då eller hur menar du Micke? Blir det kassa bilder? Jag är ju som du vet ganska ny på det här så jag har absolut ingen koll. Vet du något om Cosinaobjektivet?

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av olaJ
                          Ok, skall jag tolka det som att det är dåliga objektiv det där då eller hur menar du Micke?
                          Dålig ska jag inte säga, det kan säkert vara okej i förhållande till priset. Förenklat kan man säga att optik med fast största bländare är bättre och gärna med så stor bländaröppning (litet f-tal) som möjligt. Men zoomar med fast största bändare är svindyra, särskilt om man kommer ner runt f2,8.

Då är fast optik ofast mer prisvärd, de flesta tillverkarna har t ex 300/f4 till överkomliga priser.

När det gäller optik avspeglas oftast kvaliten i priset. Man får helt enkelt göra en bedömning av behov och vad man är beredd att betala. Jag tycker att det är bättre att satsa på få bra objektiv än många halvtaskiga. Optiken påverkar bildkvaliten mer än kamerahuset, och hänger i regel med mycket längre än kamerahusen så det kan vara värt att satsa på bra optik.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

Men zoomar med fast största bändare är svindyra, särskilt om man kommer ner runt f2,8.
                            En intressant grej är även att alla objektiv jag kollat testbilder på inte kan använda den största bländaröppningen om man vill ha den bästa skärpan.

Det spelar väl iofs ingen större roll eftersom ju lägre bländartal dom har desto snabbare blir dom skarpare och är därför ljusstarkare hur man än vrider och vänder på det.
                            http://www.defblog.se

Kommentar

• Niklas Olsson
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1156

Ursprungligen postat av defdac
                              En intressant grej är även att alla objektiv jag kollat testbilder på inte kan använda den största bländaröppningen om man vill ha den bästa skärpan.

Det spelar väl iofs ingen större roll eftersom ju lägre bländartal dom har desto snabbare blir dom skarpare och är därför ljusstarkare hur man än vrider och vänder på det.
                              Men samtidigt finns ju möjligheten till en stor öppning om man vill det i krävande situationer och där är det kanske inte alltid det viktigaste att skärpan är 100%.

Nä, nu ska jag iväg å fota musik inomhus på största bländaren och jättehög ISO
                              Senast redigerad av Niklas Olsson; 20 July 2008, 20:21.
                              //Niklas

www.nofoto.se
                              Nofoto på Facebook

Kommentar

• Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

Bra sagt där Niklas!

När man absolut behöver 2,8 är de guld värt, å skärpan är inte "sååå" värdelös.

Skärpan på 2,8 är väl lika "usel" som 70-300/4-5,6 -zoomar är på 5,6 eller om inte bättre!

Tänkte göra ett test nu... har ett Tamron 70-300/4-5,6 här nu som är jobbarkompisens.. jämföra med mitt 300/2,8L USM på 300mm

återkommer!
                                Lennart "Laesk" Axelsson
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...