pH mätning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

    pH mätning

    Hej! Tycker att det är riktigt svårt att riktigt se - jämföra med färgskalan som följer testet - när jag mäter pH. Jag har jag Seras test...Känns liksom att det lika gärna kunde vara pH 7som 8 (tom 8.5). Var inte mycket lättare förut med aquavitals multistick, men ändå något bättre. Nån som har tips, knep? Eller förslag på andar tester?

    Vad finns det för elektroniska pH-tester OCH vad kostar de för en tillförlitlig?

    Vänligen / joe
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

    #2
    Jag har också märkt att de är svåra att avläsa. Jag brukar kolla på mätglaset från sidan, uppefrån är omöjligt att se nån skillnad. Tetras PH test tycker jag är bättre...
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      Tyvärr verkar det vara svårt att på ett hyfsat billigt sätt elektroniskt mäta och avläsa pH-värdet. Jag har inte stor erfarenhet av olika mätmetoder men koll på hur snacket går. pH-pennor finns i en prismässig mellanklass(< 1 000 kr) men anses besvärliga att kalibrera och sköta. Försämras i funktion över tiden. Jag har dock en pH-penna som har funkat bra i drygt ett år(kan inte riktigt se varumärke eller beteckning men köptes som ett NCS-medlemserbjudande) och alltid visar samma resultat som när jag jämfört med dropptest. Det bästa är nog en mer avancerad variant där det brukar vara en separat elektrod som doppas(ofta permanent) i vattnet och en annan del där resultatet avläses. Även dessa lär ha drifts- och kalibreringsproblem och går loss på flera tusenlappar.

      De flesta tror jag kör med dropptest(JBL tycker jag har bra färgskala) eller inget alls. Vill du automatiskt kontrollera och styra pH-värdet(m h a mängden tillsatt koldioxid) blir det en variant, pH-controller, av den ovan beskrivna avancerade varianten det handlar om.

      Ungefär så skulle jag vilja påstå. Rätta mig om jag har fel.
      Senast redigerad av Kalle-Maja; 10 September 2006, 00:07.

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

        #4
        Tackar för utförligt svar Kalle-Maja. Det blir nog att prova något/några andra dropptest till en början för att se om jag hittar ett som passar mig/mina ögon bättre. Varför inte börja med JBL som du gillade och om inte det funkar så tar jag Cissis tetra...

        Finns liksom inte utrymme för priserna på elektroniska tester - man kan få mycket annat (akvarie) mumsigt för de pengarna.

        /joe
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Daniel Lindholm
          Användare
          • March 2006
          • 92

          #5
          Jag måste stilla min nyfikenhet på detta med vattenmätningar och passar på nu när ett relevant ämne dyker upp.
          Jag har sedan starten, för ca 1,5 år sedan aldrig haft en sjuk fisk och därmed(tror jag)aldrig haft några problem med vattenvärden. Införskaffas dessa tester när problem verkligen uppstår eller har det med nyfikenhet att göra?
          Det finns hyllmeter hos akvariehandlarna med alla tester och medicineringar och detta borde ju gå emot många akvaristers tankar om biotopriktighet och att allt ska så likt det naturliga som möjligt.
          Om man känner att det är stabilt i akvariet och fisken leker och mår bra så finns det väl ingen anledning att mäta?

          Ingen kritik utan mer en fundering!
          -------------------------
          Hälsningar

          Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

          720L Malawi

          60L Malawismåttingar

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1828

            #6
            Har man malawi som du så är det enklare att docera bikarbonat än att mäta ph. Bikarbonaten garanterar exakt rätt ph alltid så det eliminerar behovet av mätning.

            Vad menar du med att tester skulle gå emot akvaristiska idéer om biotopriktighet? Hur skall man nå denna biotopriktighet vad avser vatten utan att mäta? Sen är det ju inte alltid att biotopriktiga vattenvärden är det optimala i akvarium, men det är en annan femma.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

              #7
              Ursprungligen postat av joe
              Tackar för utförligt svar Kalle-Maja. Det blir nog att prova något/några andra dropptest till en början för att se om jag hittar ett som passar mig/mina ögon bättre. Varför inte börja med JBL som du gillade och om inte det funkar så tar jag Cissis tetra...

              Finns liksom inte utrymme för priserna på elektroniska tester - man kan få mycket annat (akvarie) mumsigt för de pengarna.

              /joe
              Gå in på Trans Instruments hemsida dom har bra prisvärda ph mätare

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

                #8
                Ursprungligen postat av Daniel Lindholm
                Jag måste stilla min nyfikenhet på detta med vattenmätningar och passar på nu när ett relevant ämne dyker upp.
                Jag har sedan starten, för ca 1,5 år sedan aldrig haft en sjuk fisk och därmed(tror jag)aldrig haft några problem med vattenvärden. Införskaffas dessa tester när problem verkligen uppstår eller har det med nyfikenhet att göra?
                Det finns hyllmeter hos akvariehandlarna med alla tester och medicineringar och detta borde ju gå emot många akvaristers tankar om biotopriktighet och att allt ska så likt det naturliga som möjligt.
                Om man känner att det är stabilt i akvariet och fisken leker och mår bra så finns det väl ingen anledning att mäta?

                Ingen kritik utan mer en fundering!
                Att veta KH och inte minst PH är väldigt viktigt anser jag. OM du har t.ex 8.0 i PH så är det väldigt mycket fisk som inte kommer må bra av det, men andra som vill ha det. Vad man har för vatten styr lite vad man kan skaffa för fisk, eller vilka preparat man bör ha i för att få de värden fisken behöver.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                Arbetssätt...