Pyttekar, vad göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Killi och räkor går inte ihop.
    Det beror nog helt på räkan och killin, det... Tror inte nån killi sätter i sig Amano-räkor, och jag betvivlar att mindre killis (som lyktögon, Pseudepiplatus annulatus etc) sätter i sig ens dvärgräkor.

Men visst, större killis, som Fundulopanchax gardneri, kan peta i sig småfisk, och kan säkert ta dvärgräkor.

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Ursprungligen postat av daniel60
      Här finns bland annat en pyttemal: Hyalobagrus flavus.
      Ah. Från Akvarielagret? Jag stod och saliverade över ett litet stim H. flavus där, men jag fick till slut acceptera att alla mina akvarier var fulla... Försök få lek på dem, jag tror aldrig de är odlade i fångenskap.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Den lilla smycketetran gör sig bra i ett sådant litet kar, och brukar gå att hitta rätt lätt. Även Amandatetran funkar bra i ett litet kar, och de håller sig lite längre ner i karet. Ingen av dem äter ens miniräkor (om räkorna är i vart fall halvvuxna), men räkynglen klipper de nog en del av.

Tåligare växter är javaormbunke och Anubias. Komplettera med lite hornsärv i ytan och du har ett kar som är rätt spännande.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Anna Österman
          Användare
          • March 2006
          • 282

Du verkar ha fått bra fisktips. jag bjuder på tips om den vackra, härdiga och mycket trevliga växten Lilianopsis brasiliensis (reservation för stavningen på släktnamnet). Den är lågvuxen och har en mycket trevlig grön färg. Sköter sig i stort sett själv.
          Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Ah. Från Akvarielagret? Jag stod och saliverade över ett litet stim H. flavus där, men jag fick till slut acceptera att alla mina akvarier var fulla... Försök få lek på dem, jag tror aldrig de är odlade i fångenskap.
            Ja, de kommer från AL som dock bara hade fyra stycken. Vill ha fler!
            Och nej, de har aldrig odlats. Men en riktigt rolig fisk är det.
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Aplocheilichthys (Poropanchax) normani skulle jag tro lamnar rakorna i fred. Det ar en killi, ett lyktogon, men placeras for narvarande i Poecilia.

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• T_K
                Användare
                • September 2005
                • 147

Ola har rätt. Jag har själv ett litet kar med Normani och körsbärsräkor. Räkorna förökar sig som guppies medan lyktögonen förökar sig betydligt långsammare än när de går ensamma. En teori är att räkorna kalasar på lyktögonens rom. Vad tror ni? Rör räkorna rommen?

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Tackar för alla tips!

Det låter som att ni skåningar som är insatta i pyttefisk kanske kan lotsa mig lite i de tyska butikerna?
                  Tony Englund

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Lyktögat som Ola tipsar om fanns på Zoomässan när jag var där för några veckor sedan, riktigt snygga faktiskt.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...